تبیان، دستیار زندگی

در مراسم رونمایی از سردیس سرباز هخامنشی مطرح شد؛

از تصویب لایحه تغییر اساسنامه سازمان میراث فرهنگی خبر نداشتیم

درحالی که چندی پیش خبرها از تایید لایحه تغییر اساس نامه سازمان میراث حکایت داشتند اما رییس این سازمان با نقد این لایحه از تنظیم پیش‌نویسی برای لغو آن خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
از تصویب لایحه تغییر اساسنامه سازمان میراث فرهنگی خبر نداشتیم

 موزه ملی ایران امروز (15 مهر ماه) شاهد رونمایی از سردیس سرباز هخامنشی بود که پس از ۸۰ سال به کشور بازگردانده شد. این اثر تاریخی که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود، قرار بود در یک حراجی در نیویورک به فروش برسد که پس از اطلاع مقامات ایرانی از این موضوع، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی با همکاری و همراهی لازم، با سرعت اقدامات اولیه را برای جلوگیری از به حراج گذاشته شدن آن انجام دادند. اطلاعات مربوط به این اثر در سال ۲۰۱۷ و فقط پنج روز قبل از حراج آن در اختیار ایران قرار گرفت.

علی‌اصغر مونسان (معاون رئیسی جمهور و  رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری) در مراسم رونمایی از سردیس سرباز هخامنشی گفت: پس از تلاش‌های متعدد موفق شدیم اجازه ورود سردیس سرباز هخامنشی را بگیریم و در سفر رئیس جمهور به نیویورک در بازگشت به ایران این قطعه تاریخی تحویل نماینده ایران در سازمان ملل شده بود و توسط حسن روحانی به کشور بازگشت و امروز مراسم رونمایی از این سردیس سرباز هخامنشی را شاهد هستیم.

مونسان تصریح کرد: این قطعه تاریخی در یکی از حراج‌های خارج از کشور با قیمت  پایه ۱.۲ میلیون دلار برای فروش گذاشته شده بود و پیش‌بینی می‌شد بیش از ۲ میلیون دلار ارزش داشته باشد و به فروش برسد که خوشبختانه جلوی فروش این اثر گرفته شد و توانستیم آن را به کشور بازگردانیم.

او ادامه داد: براساس برنامه‌های موجود، این اثر تا ۲۷ مهرماه در موزه ملی به نمایش گذاشته می‌شود و پس از آن برای نمایش به شهرهای منتخب سراسر کشور برده می‌شود تا تمام مردم ایران بتوانند از این قطعه تاریخی دیدن کنند. در واقع می‌توان گفت پس از آنکه در شهرهای مختلف به نمایش گذاشته شد این سرباز وطن که ۸۰ سال از کشور دور مانده بود به محل اصلی خود یعنی تخت جمشید بازخواهد گشت و در همان محلی که از آن جدا شده است نصب می‌شود. قطعات دیگری نیز وجود دارد که در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم این آثار تاریخی را به کشور بازگردانیم.

او در خصوص کارت سفر گردشگران نیز گفت: با بانک گردشگری توافقاتی انجام دادیم و ۸۵۰ میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شد که از این میان ۷۵۰ میلیارد تومان به ایران‌گردی و تورهای داخلی اختصاص پیدا خواهد کرد و ۱۰۰ میلیارد تومان آن نیز به دفاتر خدمات مسافرتی اختصاص پیدا می‌کند.

مونسان در ادامه به تغییراتی که این روزها در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی شاهد هستیم، اشاره کرد و گفت: هرچند براساس این لایحه گفته شده است که شهرداری‌ها می‌توانند تملک بناهای فرهنگی و تاریخی را برعهده بگیرند اما باید بگویم اصلاح این لایحه و اساسنامه ازجمله دغدغه‌های ما در سازمان میراث فرهنگی نیز هست و باید بگویم این اساسنامه حدود یک سال پیش تهیه شد و طی ماه گذشته از طریق کمیسیون کلانشهرها به پیش رفت که در آن جلسه نماینده‌ای از  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود نداشت.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بخشی از این لایحه آمده است که شهرداری‌ها می‌توانند با تایید سازمان میراث فرهنگی نسبت به تملک بناهای تاریخی اقدام کنند و این به معنای این نیست که آنها می‌توانند نفایس ملی کشور را تملک کنند. بناهای تاریخی‌ای که در شهرها وجود دارد آن هم با تایید سازمان میراث فرهنگی اجازه تملکشان به شهرداری‌ها داده می‌شود اما از آنجا که دغدغه‌هایی در این خصوص وجود دارد معاونت میراث فرهنگی نامه‌ای را با امضای من به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور و همچنین امضای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تقدیم معاون اول رئیس جمهور کرده‌ایم تا برای بررسی بیشتر این لایحه بازگردانده شود تا دغدغه‌هایی که دوستداران میراث فرهنگی در این خصوص دارند، لحاظ شود.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) نیز در خصوص لایحه و تغییر اساسنامه سازمان میراث فرهنگی گفت: واقعیت آن است که این موضوع در جلسه کمیسیون کلانشهرها مطرح شد که ما عضو آن نیستیم و هیچ‌یک از ما از آن اطلاع نداشتیم. زمانی متوجه این لایحه شدیم که به مجلس ارسال شده بود و به دنبال پیگیری آن رفتیم. این در حالی است که این لایحه و تغییرات اساسنامه بیش از یک سال بود که کنار گذاشته شده بود و ما زمانی متوجه آن شدیم که ابلاغ شده بود. اصلا اینگونه نیست که این لایحه را تغییرات و توجه و نظر سازمان میراث فرهنگی اعمال شده باشد.

او ادامه داد: اصلاً نیازی به چنین تغییراتی نبود چراکه هم اکنون نیز اگر شهرداری خانه‌های تاریخی را تملک کند ما مخالفتی با این امر نداریم. حتی می‌گوییم بیاید و خانه فروغ فرخزاد را بخرد. موضوع خیلی روشن است و اصلا نیازی به چنین قوانینی نیست. بعضی از شهرداری‌ها خوب هستند و برخی از شهرداری‌ها هنوز نتوانسته‌اند در عرصه میراث فرهنگی خوب عمل کنند. در این راستا طی دو روز اخیر رایزنی‌های متعددی با دولت داشتیم و اکنون نیز پیش‌نویسی آماده کرده‌ایم که به امضای دو مقام ارشد رسیده تا بتوانیم این لایحه را بازگردانیم تا مورد بررسی کارشناسان امر قرار گیرد.

به گفته طالبیان؛ در پیش‌نویس مذکور آمده است که نیازی نیست چنین لایحه و تغییراتی در اساسنامه اتفاق بیفتد و در واقع این موارد نیازی نیست تا در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی اتفاق بیفتد. در واقع می‌توان گفت اصلا ضرورتی ندارد تا این لایحه در مجلس مطرح شود.

مونسان همچنین در خصوص حذف تعطیلی ۱۳بدر که توسط مجلس مطرح شده است، گفت: من در این خصوص چیزی نشنیده‌ام و باید توجه داشته باشیم که ۱۳ بدر روز طبیعت است و یکی از روزهای اوج گردشگری است. قطعاً موافق آن هستیم که این روز همچنان تعطیل باقی بماند.

او گفت: نمایندگان مجلس نیز همیشه این همکاری را با سازمان میراث فرهنگی داشته‌اند و ما نیز پیگیر این مهم خواهیم بود و معتقد هستیم نمایندگان مجلس هیچگاه تصمیمی نمی‌گیرند که به کشور خللی وارد کنند. چراکه گردشگری ازجمله حوزه‌هایی است که در شرایط کنونی بتواند به رونق خود ادامه دهد حتی توانسته اوج بگیرد.

مونسان در خصوص دستگیری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان گفت: این یک موضوع اداری است و ممکن است برای همه دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. هر وقت در هر جایی نیازی به اصلاح وجود داشته باشد بلافاصله اصلاح مورد نظر را انجام می‌دهیم.

معاون رئیس جمهور در خصوص تعطیلات زمستانی نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که با کلیات موضوع موافق است و آن را موجب نشاط برای دانش‌آموزان دانست. ما نیز این موضوع را به عنوان زمانی برای اوج گردشگری و ایجاد شادی و نشاط می‌دانیم چراکه مردم در شرایط کنونی به چنین مهمی نیاز دارند. حتی این امر می‌تواند باعث کاهش آلودگی در کلانشهرها شود. اما وزیر آموزش و پرورش در بررسی این نکته است که آیا می‌توان این موضوع را در شورای عالی آموزش و پرورش حل کرد که اگر شدنی باشد امسال اجرایی می‌شود. اما اگر نیاز به مصوبه قانونی داشته باشد باید فرآیند آن توسط مجلس طی شود. البته باید بگوی نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده‌اند که از بحث تعطیلات زمستانی حمایت کرده‌اند حال باید ببینیم که مسیر تصویب آن می‌تواند کوتاه باشد یا بلند و اینکه وزارت آموزش و پرورش کدام مسیر را قانونی می‌داند.

مونسان در خصوص بسته حمایتی که برای توسعه گردشگری در نظر گرفته شده نیز گفت: در حال رایزنی برای تدارک این بسته حمایتی هستیم و نشست های مختلفی در این راستا انجام شده است. فقط نیاز است تا بین بخش‌های خصوصی فعال عرصه گردشگری توافق لازم اتفاق بیفتد. به طور مثال هتلداران علاقه‌مند هستند خدمات خود را در قبال اقامت گردشگران خارجی به صورت ارزی و دلاری دریافت کنند از آن طرف نیز دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌داران با این امر موافق نیستند. آنها باید با یکدیگر به تفاهم برسند تا بعد بتوانیم بسته‌های حمایتی را شامل حال آنها بکنیم.

به گفته او، سهم گردشگری از عوارض خروجی کشور که به ازای هر نفر درسفر نخست ۲۲۰ هزار تومان و در سفرهای بعدی ۴۴۰ و... است حدود ۱۷ هزار تومان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در خصوص صدور ویزای ترانزیت گفت: درصدد آن هستیم تا بتوانیم ویزای ترانزیت به صورت رایگان صادر کنیم. تا بتوانیم افرادی که در فرودگاه امام هستند را به صورت ۷۲ ساعته به صورت رایگان ویزا برایشان صادر کنیم. آژانس‌داران می‌توانند برای این ۷۲ ساعت بسته‌های تور تعریف کنند و از امکان به وجود آمده برای کسب درآمد و توسعه گردشگری بهره جویند.

او همچنین در خصوص شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری گفت: ارز ۲۰ هزار تومانی شرکت در این نمایشگاه‌ها را بسیار دشوار کرده است با این وجود تلاشمان آن است تا بتوانیم در نمایشگاه‌های خارجی شرکت داشته باشیم.

منبع : خبرگزاری ایلنا