تبیان، دستیار زندگی

ماجرای سوءاستفاده عرفان حلقه از قرآن

حجت الاسلام مظاهری سیف با اشاره به تفسیربه رای عرفان حلقه از قرآن برای اثبات ادعاهایش، گفت: آنها در تفسیر آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا...» می گویند بیایید با هم به حلقه های شعور کیهانی وصل شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام مظاهری سیف

یکی از مسائل مبتلابه جامعه جهانی که متاسفانه به ایران نیز سرایت کرده، ظهور و رشد قارچ گونه انواع و اقسام معنویت های نوپدیدی است که می کوشند در دکان های جعلی، آرامش و سعادت کاذب را به انسان آن هم با بهایی گزاف عرضه کنند.

از این رو، در بررسی ماهیت این معنویت های نوپدید که در کشور ما عموما به «عرفان های نوظهور» شناخته می شوند، سلسله مباحث حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف»، رییس موسسه بهداشت معنوی را که به همت گروه ادیان شبکه جهانی ولایت آماده شده، مرور می کنیم.

در شماره پیشین این مطالب مطرح شد: پیروان عرفان حلقه می گویند خدا آمد و در بین فرشتگان کسی را که از همه مطیع تر بود، انتخاب کرد و به او یک فرمانِ نهانی و خصوصی داد و گفت: بر کسی جز من سجده نکن، وقتی که این فرمان را بر او صادر کرد، فرمود: برو در بین فرشتگان، شیطان هم بین فرشتگان رفت و خدا شروع به آفرینش آدم کرد، وقتی آدم خلق شد به جمع فرشتگان رو و دستور عام را صادر کرد که بر این موجود نوآفریده سجده کنید، همه سجده کردند به جز آن فرشته ای که فرمان نهانی و خاص داشت که بر کسی جز خدا سجده نکند، او در تضاد قرار گرفت، اگر سجده می کرد آن فرمان خاص اش را عصیان کرده بود حالا  که سجده نکرده این فرمان عام را عصیان کرده و در هر دو صورت خدا او را میرانَد چون می خواست به عصیان آلوده اش کند تا تضاد و شر در جهان شکل بگیرد و جهان دو قطبی به واسطه او خلق شود.

مظاهری سیف تصریح کرد: این داستان اسطوره ای از عرفان حلقه است، هیچ سندی برای این داستان نیست جز اینکه می گویند پایه گذار عرفان حلقه در مکاشفات اش به این مساله رسید! حال اگر این دیدگاه ها را به قرآن عرضه کنیم، می بینیم که قرآن چیز دیگری می گوید و فرمان خاصی در کار نبوده است و اصلا سوال از طرفداران عرفان حلقه این است که این فرمان خاص را شما از کجا شنیدید و خبردار شدید؟ خدا به شما گفت یا ابلیس؟

در ادامه بخش دیگری از این مباحث تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه پیروان عرفان حلقه معتقدند هر انسانی برای رسیدن به کمال و توانایی های ماورائی، نیازمند اتصال به شبکه شعور کیهانی است، گفت: این موضوع عجیبی است که مثلا ما می خواهیم رشد معنوی پیدا کرده و عارف باشیم و حالا یک نفر باید بیاید و ما را به موجود ناشناخته ای به نام شعور کیهانی وصل کند.
وی ادامه داد: فرایندی که برای برقراری این اتصال اتفاق می افتد معمولا به این صورت است که مدعی استادیِ عرفان حلقه، عده ای را جمع می کند و البته می تواند برای یک یا دو نفر هم این کار را انجام دهد و بعد در یک لحظه آنها را به شبکه شعور کیهانی وصل کرده و یا به تعبیر دیگر یکی از حلقه های شبکه شعور کیهانی را به آنها تفویض می کند.

مظاهری سیف با بیان اینکه این اتفاق معمولا به این صورت است که در جلسات خصوصی یا عمومی، استاد می خواهد که همه چند لحظه تسلیم باشند یعنی به چیزی فکر نکنند، تصریح کرد: استاد از حاضران در کلاس می خواهد که فقط نظاره گر درونشان باشند و هر اتفاقی را که افتاد، بپذیرند، این معنای تسلیم شدن در عرفان حلقه است، بعد از چند ثانیه که ممکن است سکوتی هم برقرار شود اما بعد می گویند که شما به شبکه شعور کیهانی وصل شده اید!

رییس موسسه بهداشت معنوی در ادامه بیان کرد: تا اینجا قضیه عجیب و بیشتر به ادعا نزدیک است چون آنها می گویند برای اتصال به شبکه شعور کیهانی حلقه های متعددی هست که باید یکی یکی یا چند تا چندتا از طریق مدعی استادی عرفان حلقه (به آن «مَستِر» می گویند) وصل شوند و در طول جلسات متعدد به افراد حلقه داده می شود و می گویند این حلقه ها همراه با حفاظ هایی است و وصل شدن به شبکه شعور کیهانی با خطراتی همراه است و اگر کسی حفاظ ها را دریافت نکرده باشد، خطرات دامنگیر او می شود.

وی تاکید کرد: آنچه که اینجا اهمیت دارد نحوه این اتصال است که تا اینجا هم ادعایی بیشتر نیست. از جمله کارهایی که ذیل عرفان حلقه برای متقاعد کردن و پذیرش از سوی آنان انجام شده، این است که آنها برای القاء این مساله که حلقه ها واقعیت دارد از آیات قرآن تفسیر به رای کرده و می گویند کاری می کنیم که در قرآن به آن اشاره شده باشد.

مظاهری سیف ابراز کرد: برای مثال به این آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا...» اشاره می کنند و می گویند معنی این آیه آن است که بیاید با هم به حلقه های شعور کیهانی وصل شویم. حال آنکه در تفسیر این آیه چیزی از حلقه های شعور کیهانی نیامده است.

وی اضافه کرد: آنها می گویند ما داریم رمز این آیه را برای شما کشف می کنیم و اسرار و باطن اش را برایتان توضیح می می دهیم! اگر کسی بیاید و یک کتاب آسمانی، یک کتاب حکیمانه را منبع و مرجع خود قرار دهد و بگوید دارم بر اساس این کتاب کار می کنم، طبیعی است که مردم اعتماد می کنند. بنابر این، چنین سوءاستفاده از قرآن در جریان عرفان حلقه انجام شد در حالی که آنچه ادعا می کنند در تعارض کامل با تفسیر قرآن است و برای مثال در آیه ای که مطرح شد می گویند «وَاعْتَصِمُوا»‌یعنی بیاید و از طریق مَستر، وصل به حبل الله شوید!!
رئیس موسسه بهداشت معنوی بیان کرد: نتیجه اعتصام به حبل الهی آن است که از تفرقه و پراکندگی جلوگیری می کند و این یک شاخص است، اگر در جامعه ای مردم اعتصام به حبل الله پیدا کردند نشانه اش آن است که پراکنده و فرقه فرقه نمی شوند و مسیر حقیقی را تا حدودی تشخیص می دهند.
مظاهری سیف تصریح کرد: حال وقتی که به عرفان حلقه بازگردیم و با توجه به مباحث یادشده، آن را بررسی کنیم، می بینیم شرایطی که آنها برای اتصال به شبکه شعور کیهانی بنا می کنند، این است که فقط باید تسلیم شویم و البته تسلیم نَه به معنای اسلام آوردن یا باورهای دینی، آنها معتقدند که تسلیم بودن یعنی شاهد بودن، یعنی هر اتفاق که در این لحظه برایت می افتد را بپذیر و ما ارتباط تو را با شعور کیهانی برقرار می کنیم. قطعاً این معنا از تسلیم به معنایی که انبیاء به بشر تعلیم داده اند، نیست.

رئیس موسسه بهداشت معنوی ابراز کرد: در این شرایط می بینیم که در عرفان حلقه هیچ شرطی غیر از تسلیم به این معنا که گفتیم وجود ندارد و تاکید می کنند که دین، سن و سواد و پاکی و گناهکاری هیچ ارتباطی با آنچه که اتصال با آن برقرار می کنید، ندارد، یعنی می خواهید دین داشته باشید یا نداشته باشید، پاک باشید یا نباشید به خودتان مربوط است و برای رسیدن به عرفان حلقه طبق آنچه که در اساسنامه عرفان حلقه بر آن تاکید می شود نیاز به اتصالات دارید.

وی با طرح این پرسش که آیا واقعا می توان به این نتیجه رسید که این اتصالات منطبق بر آیات قرآن است، خاطرنشان کرد: دوری از شرک ورزیدن به خدا و پرستش خدای یگانه شاخص دعوت همه پیامبران بوده اما این جریان که اسم خود را عرفان گذاشته و گاهی خود را عرفان اسلامی معرفی می کند! شاخص اسلام و انبیاء را کامل کنار گذاشته است.
 
منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.