تبیان، دستیار زندگی

گردهمایی نخبگان و فعالان اجتماعی

از خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی یاد می شود که اصلاح آن به اصلاح جامعه و تباهی آن به تباهی جامعه می انجامد. از این رو توجه به خانواده و رفع چالش های مبتلا به آن اهمیت ویژه ای دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اکبری
با توجه به همین اهمیت، قرار است  اولین کنگره ملی خانواده و گردهمایی فعالان این حوزه در ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار شود.

کمال اکبری معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی با اشاره به این کنگره گفت: قطعا خانواده از آسیب ها و خطرات مصون نیست، باید همه کسانی که دلسوز این حوزه هستند قدم پیش بگذارند و کمک کنند تا این چالش ها به حداقل برسد

اکبری ادامه داد: منظور ما بویژه نخبگان و سازمانهای مردم نهادی است که در حوزه خانواده، مبارزه با آسیب ها، کاهش و کنترل آسیب ها نقش آفرینی می کنند و توانسته اند تاکنون منشا اثر بسیار مثبت و موفقی باشند.

اکبری با اشاره به کنگره دو روزه فعالان حوزه خانواده گفت: در واقع این کنگره با این نگاه از سوی خود سازمانهای مردم نهاد ساماندهی شده وبرخی نهادها مانند وزارت کشور صرفا برای کمک و تسهیل پا به میان نهاده اند.

وی با اشاره به اهداف این کنگره گفت: هم افزایی و همکاری بین سازمانهای مردم نهاد برای کاهش آسیب ها، تحکیم خانواده، افزایش ازدواج و همچنین آسیب شناسی در این حوزه از یک سو و تعامل میان نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه ازدواج از سوی دیگر از مهمترین اهداف این کنگره خواهد بود.

معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی درباره پنل های آموزشی این کنگره نیز گفت: در این پنل ها قطعا از کارشناسان و نخبگان در حوزه خانواده استفاده می‌شود اما هدف ما نشان دادن الگوهای موفق در حوزه ازدواج، تحکیم خانواده، کاهش طلاق و... در قالب پنل ها است تا تجربیات موفق منتقل شود.

گردهمایی فعالان گام اول در رفع چالش ها

علی فلاح مشاور معاون اجتماعی قوه قضائیه با اشاره به برگزاری اولین کنگره ملی خانواده گفت: گردهمایی فعالان حوزه خانواده، مهمترین گام در برون رفت چالش های موجود است.

علی فلاح اضافه کرد: اهمیت کنگره‌ها و نشست‌های حوزه خانواده آن هم در سطح ملی آنقدر زیاد است که باید گفت هر چقدر این نشست‌ها به لحاظ کمی و کیفی برگزار شود، باز هم کمبود آن مشهود است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابراین ما از اولین کنگره گردهمایی فعالان حوزه خانواده به جد استقبال می‌کنیم و امیدواریم شاهد افزایش این‌گونه اقدامات و حرکت‌ها باشیم که نتیجه آن مستقیما به حوزه خانواده و پس از آن به اجتماع باز می گردد.

فلاح در ادامه تصریح کرد: گردهمایی و تبادل نظر درباره شناسایی آسیب‌های مربوط به خانواده بسیار حائز اهمیت است. ما باید بشناسیم چه المان‌هایی، خانواده را به سمت ضعف پیش می‌برد. هر چه این نشانه‌ها روشن‌تر شود، می‌توان برای جبران آنها اقدامات مؤثرتری انجام داد.

وی افزود: این شناخت می تواند راهکاری باشد برای جبران آسیب ها و جلوگیری از حرکت در مسیر آسیب ها و چه کسی بهتر از فعالان حوزه خانواده این چالش ها را می شناسد و می تواند راهکار برون رفت از آن را نشان مان دهد؟

فلاح با بیان اینکه برای تقویت بنیاد خانواده نیاز به دو رکن اساسی داریم، اظهار داشت: آموزش یک رکن و معیشت و اقتصاد خانوار، رکن دیگر به همین دلیل اگر مراکز آموزشی کافی ایجاد شود و اقتصاد خانوار نیز تحکیم شود، ما شاهد خانواده‌ مستحکم‌تر خواهیم بود.

وی ادامه داد: با این تعریف، نهادهای اجتماعی و گروه‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش اساسی در آموزش و دستگاه‌های اجرایی مانند قوه قضائیه و دولت می‌توانند کمک‌های اداری در تقویت خانواده داشته باشند.

مشاور معاون اجتماعی قوه قضائیه تاکید کرد: همه دستگاه های دولتی به این نتیجه رسیده اند که حل مشکل خانواده، باید به دست گروه های مردمی و نه نهادهای دولتی انجام شود. دولت باید در این مسیر تسهیل کننده باشد و نخبگان و فعالان این حوزه باید برای برون رفت از آسیب ها به میان بیایند.

فلاح در خاتمه گفت: همین تاکید بر حضور مردمی است که باعث شده ما امروز نیاز به گردهمایی و مشارکت گروه های مردم نهاد و فعالان حوزه خانواده باشیم و از همین منظر است که کنگره ملی خانواده شکل می گیرد، کنگره ای که قرار است اواخر مهرماه در تهران برگزار شود و قطعا آثار و دستاوردهای بسیار مثبتی خواهد داشت.