تبیان، دستیار زندگی

توجیه عقلی طول عمر امام مهدی(عج)

اگر روح پیوندش با خالق جهان هستی به حدی بود که قدرت خاصی مافوق قدرت افراد عادی پیدا کرد، می تواند همان طوری که بدن خود را می گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند زیرا خارج از روح او حکم بدن او را دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوادی آملی
از حضرت آیت الله الظعمی «جوادی آملی» پرسیدند: حیات (عمر) حضرت ولی عصر (ارواحناه فداء) چگونه با قوانین علمی توجیه می شود؟

ایشان فرمودند: اولاً حیات طولانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه برخلاف عادت است نه برخلاف علیت، یعنی بطور عادی کسی نمی تواند هزار یا 10 هزار سال زندگی کند اما به صورت غیرعادی (خرق عادت) این کار ممکن است. ثانیاً اگر بدانیم انسان چیست و بدنش را چه کسی اداره می کند، این سوال اصلاً برای ما مطرح نیست؛ برای عرفا و حکمای بزرگ چنین سوال هایی اصلاً مطرح نیست.

بنده یک وقتی به دندانپزشک محترمی مراجعه کردم، او می گفت بعضی ها هستند که دندان هایشان صد سال دوام دارد و نمی پوسد ولی اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده می شود چون فولاد و آهن اگر فرسوده شد، دیگر جایگزین نمی شود اما دندان هر روز عوض می شود، مرتب سلول های جدید جای سلول های مرده و قدیمی را می گیرند.

با این توضیح تمام ذرات بدن در حرکت و تعویض هستند و روح آدمی حرکات تمام این ذرات را دقیقا تحت کنترل دارد، در این صورت اگر روح انسان کاملی برخلاف عادت (نظم عادی) بهترین سلول ها را جایگزین کند و دقیق ترین کنترل ها را روی قسمت های مختلف بدن داشته باشد یک انسان کامل می شود و می تواند حتی میلیون ها سال نیز زنده بماند (و این مطلبی است که در علم پزشکی امروز به اثبات رسیده است)...

اگر روح پیوندش با خالق جهان هستی به حدی بود که قدرت خاصی مافوق قدرت افراد عادی پیدا کرد، می تواند همان طوری که بدن خود را می گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند زیرا خارج از روح او حکم بدن او را دارد ... کرامات، همه محال عادی هستند نه محال عقلی، کرامت بردار نیست دو ضربدر دو بشود پنج، این شدنی نیست، اعجازبردار هم نیست به هر حال حیات حضرت ولی عصر(عج) محال عادی است نه محال عقلی(1) مرحوم آیت الله کشمیری در این مورد می فرماید: با آمدن مرگ مقدر همه رعایت های جسمانی پایان می پذیرد، عمده اش رعایت اغذیه روحانی است که پایان ندارد و تاثیر آن همیشگی است.

پی نوشت:
1-توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها، ص71.

برگرفته از «زبور نور(هزار و یک نکته از زندگانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه)»


منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.