تبیان، دستیار زندگی

انتشار کتابی با موضوع تحلیل ساختار و درون‌مایه‌ اشعار عمران صلاحی

فاضل ترکمن شاعر، نویسنده و طنزپرداز کتابی را با موضوع «تحلیل ساختار و درون‌مایه‌ اشعار عمران صلاحی» در قالب کتاب منتشر می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاضل ترکمن

فاضل ترکمن همزمان با  هفدهمین سال درگذشت مرحوم عمران صلاحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: من نزدیک به چهار سال برای نوشتن رساله‌ای با عنوان  «تحلیل ساختار و درون‌مایه‌ی اشعار عمران صلاحی» وقت گذاشتم، تا نتیجه‌ کار درخور عمران و شعرهای تکرارنشدنی او باشد.

 او همچنین گفت: تمایز و تفاوت این رساله که رساله من در مقطع کارشناسی ارشد است با مقالات موجود درباره‌ عمران این است که آثار او برای اولین بار از منظر ساختارگرایی مورد بررسی قرار گرفته است و سپس درون‌مایه‌ اشعار او به گونه‌های متنوع و مختلفی تقسیم‌بندی شده و حتی به کلیدواژه‌های غالب شعرش پرداخته شده است. ضمن این‌که تمام شعرهای عمران اعم از آثار جدی و طنز او در این پژوهش مدنظر بوده است.

 ترکمن افزود: رساله‌ی عمران صلاحی برای انتشار در قالب کتاب از چهارچوب پایان‌نامه خارج شده و تغییر و اضافات فراوانی دارد.

 او همچنین اشاره کرد: استاد راهنمای این رساله، دکتر احمد ابومحبوب بود و داوران جلسه‌ دفاع دکتر کامل احمدنژاد و دکتر غلامرضا دهبد بودند که نمره‌ کامل را برای این رساله با درجه‌ عالی درنظر گرفتند.

فاضل ترکمن متولد ۱۳۶۷ تهران و کارشناس‌ارشد رشته‌ زبان و ادبیات فارسی است که نزدیک‌ترین شاگرد عمران صلاحی بوده و فعالیت ادبی و مطبوعاتی خود را زیرنظر عمران آغاز کرده است.

عمران صلاحی در کتاب «کَلِکِ مرغابی» از آخرین آثار منتشرشده‌اش، تعدادی از اشعار فاضل ترکمن را ضمیمه‌ کتاب خودش کرده و در مقدمه‌ی کتاب درباره‌ی این اشعار سخن گفته است. این کتاب که به «زبان‌بسته‌ها» نیز معروف است، در سال ۱۳۸۵ و توسط «انتشارات گل‌آقا» منتشر شد.

ترکمن درحال‌حاضر دبیر حوزه‌ ادبیات و هنر انتشارات روزنه است که مجموعه‌هایی مستقل در این حوزه، منتشر می‌کند. او همچنین از منتقدان فعال سینما و تئاتر است که مقالات خود را در این زمینه، در مجله‌  «فیلم» منتشر می‌کند.

کتاب‌های منتشرشده‌ فاضل ترکمن عبارتند از: «دختری که اشک‌های مرا پاک می‌کرد»، «خوابِ آبی»، «هیچ عشقِ تازه‌ای جدید نیست»، «کیف پول من گرسنه است»، «وقتی دماغ پینیوکیو توی سوراخ گوش من بود»، «یکی بیاید مرا لِهْ کند»، «پولِ چراغِ جادو»، «سفر به قبرستان» و «حرف‌های گریه‌دار».

عمران صلاحی (شاعر، نویسنده و طنزپرداز) یازدهم مهر ماه سال ۱۳۸۵ در اثر ایست قلبی درگذشت.

منبع:مهر