تبیان، دستیار زندگی

«جشن قرآن» در ۶۳ هزار مدرسه ابتدایی

«جشن قرآن» در ۶۳ هزار مدرسه ابتدایی برگزار می‌شود و در این راستا مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش آموزش صحیح‌خوانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوگلان قرانی

اولین درس كتاب آموزش قرآن پایه اول ابتدایی «جشن قرآن» نام دارد. این جشن به صورت همزمان، دوشنبه ۱۶ مهرماه در ۶۳ هزار مدرسه ابتدایی، با حضور یک میلیون و ۲۹۶ هزار كلاس اولی و با همت ۴۰۰ هزار آموزگار و مدیر و معاون مدرسه برگزار می‌شود.
دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در هفته دو ساعت (دو زنگ كامل) و سایر پایه‌ها (دوم تا ششم ابتدایی) سه زنگ در هفته قرآن دارند. هدف از برگزاری این جشن «ایجاد خاطره قرآنی خوب و زیبا از آموزش قرآن كریم و همچنین تقویت علاقه برای یادگیری قرآن در طول سال تحصیلی است.
در این جشن که همزمان با روز جهانی کودک برگزار می‌شود، دانش‌آموزان ضمن خواندن سوره‌ها و شعرهایی كه بلد هستند، همراه با لوح فشره كتاب گویا سوره‌هایی از قرآن درسی را همخوانی می‌كنند.
رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن و از مؤلفان کتاب درسی قرآن، در یادداشت کوتاهی درباره اهداف این «جشن قرآن» بیان کرد: انتظار می‌رود مدیران و معلمان مدارس با مشاركت اولیای عزیز برای این روز تمهیدات لازم را از قبل اندیشیده باشند.
همچنین لازم است مدیران مدارس لوحه آموزش قرآن پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی را تهیه کرده و در اختیار معلمان قرار داده باشند. مهم‌ترین مأموریت وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن آموزی، صحیح‌خوانی قرآن آن است. كتاب‌های درسی با رویكرد جامعیت آموزش، در پی فراهم آوردن موقعیت‌های مناسب برای كسب مهارت خواندن، مهارت فهم لغات ساده و پركاربرد و مهارت تدبر اولیه و تفكر در پیام‌های قرآنی با جهت‌گیری تحقق تدریجی انس مستمر با قرآن كریم است.
امیدواریم آموزگاران عزیز و اولیای محترم دانش‌آموزان با مطالعه صفحات اولیه كتاب‌های درسی قرآن (سخنی با اولیای محترم/ سخنی با معلمان) و توجه به «اهداف مورد انتظار» بیان شده در این بخش، با حركت در مسیر صحیح آموزش قرآن در تحقق سواد قرآنی و رفع مهجوریت از قرآن نقش مؤثر و بی‌بدیل خود را ایفا کنند.
نكته قابل توجه آنكه با توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، ضمن تمركز بر اهداف برنامه‌های درسی (طبق اسناد تحولی) ضمن پرهیز از كمی‌نگری و اجرای طرح‌های متعدد قرآنی (و غیر كارشناسانه) از سخت‌گیری و سهل‌انگاری در آموزش قرآن پرهیز شود.

منبع: خبرگزاری قرآن