تبیان، دستیار زندگی

شب‌های بلند پاییز در کنار خانواده قصه بخوانید و اثرش را ببینید

محمد میرکیانی به خانواده‌ها توصیه کرد در شب‌های بلند پاییز برای کودکان و نوجوانانشان قصه بخوانند؛ چرا که موجب پیوند عاطفی میان اعضای خانواده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
محمد میرکیانی

محمد میرکیانی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان کشورمان با توجه به اینکه سال‌‌ها در عرصه قصه‌گویی در نهادهای مختلفی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رسانه ملی فعالیت داشته، درگفت‌وگو پیرامون اهمیت قصه در شب‌های بلند پاییز اظهار داشت: «شب‌های شیرین» حاوی ۱۱۱ قصه است که والدین و مربیان می‌توانند پیش از خواب برای کودکان و نوجوانان آن را بخوانند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدتی هم در شبکه دو سیما طراح برنامه‌ای در این زمینه هم بودم از این رو به قصه‌گویی اهمیت می‌دهم و باید از فرصت‌های بلندی چون شب‌های پاییز استفاده کرد، درباره انتخاب نوع قصه و نکاتی در این زمینه توضیح داد: قصه‌هایی که برای بچه‌ها انتخاب می‌شود باید با زاویه دید بیرونی و نمایشی همراه باشد و به عبارتی قصه‌های تک گو و منولوگی مناسب نیستند، البته باید توجه شود که قصه‌هایی باید انتخابی شوند که دارای پایانی خوب باشد چرا که این پایان خوش به آنها امید می‌دهد.

به گفته این نویسنده، قصه‌های پیش از خواب معمولا برای کودکان نباید با محوریت ژانر وحشت باشد هرچند شاید برخی نوجوانان خودشان سراغ این آثار بروند اما قصه‌های قبل از خواب باید همراه آرامش باشد، البته داستان‌های طنز هم مناسب است، چرا که کودک با نشاط به خواب می‌رود.

نویسنده کتاب «قصه ما مَثَل شد» با تاکید بر اینکه کار قصه گویی این است بخش مهمی از تنش‌های روزانه را از خانواده‌ها دور می‌کند، ادامه داد: خود فضا و هنر قصه‌گویی باعث همدلی قصه‌گو و شنونده می‌شود و در ادامه این تعامل بین مادر و فرزند، پدر و فرزند ارتباط خوب ایجاد می‌شود.

میرکیانی به انس بچه‌ها با فضای مجازی اشاره کرد و افزود: الان بچه‌ها درگیر اینترنت و شبکه‌های مجازی هستند و متاسفانه از عمق تولید فرهنگ دور شده‌اند، اما قصه گویی گنجینه واژگانی بچه‌ها را پربار می‌کند و وقتی واژه داشته باشند با آرامش آنچه در ذهن دارند بیان می‌کنند، در این صورت کمتر دچار خشونت و استرس می‌شوند. اگر بچه‌ها کلمه و واژه داشته باشند می‌توانند آنچه در ذهن دارند بیان کنند و این بیان کردن موجب آرامش آنها می‌شود، ضمن اینکه بسیاری از قصه‌ها موجب انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر می‌شود، علت جاذبه قصه‌های کهن داشتن موسیقی روایی است و آن اتفاق بین نسلی از گذشته به امروز را در این صورت بسیار شاهدیم.

نویسنده کتاب «افسانه خوشبختی» ضمن اشاره به اینکه برخی از والدین نگران درس خواندن بچه‌ها هستند و در این رابطه قصه می‌تواند راهکار مناسبی باشد، اضافه کرد: والدین می‌توانند پیش یا پس از قصه خوانی آن بخش از درس را مرور کنند چرا که بشدت در ذهن می‌ماند و به نوعی بار یادگیری پیش از خواب بالاست. نکته دیگر اینکه قصه گویی موجب پیوند عاطفی میان اعضای خانواده می‌شود، قصه گویی موجب می‌شود وقتی بچه‌ها قصه‌ای را می‌شنوند پرسش‌گری را بیاموزند، چرا که قصه گویی چهره به چهره این فضا را ایجاد می‌کند که بچه‌ها به پرسش برسند.

میرکیانی در پایان گفت: نکته پایانی اینکه خانواده‌ها نگران سن بچه‌ها نباشند چرا که در هر سنی بچه‌ها علاقه‌مند به قصه هستند و با آن ارتباط بر قرار می‌کنند، بچه‌ها یاد می‌گیرند خوب بشنوند و خوب گوش کنند و خوب جواب دهند. اگر بچه‌ها در خردسالی بیاموزند خوب گوش کنند در بزرگسالی می‌توانند خوب حرف بزنند. این شب‌های پاییز فرصت خوبی است که خانواده‌ها از این شب‌های بلند استفاده کنند و قصه بخوانند، چرا که در شهرهای بزرگ قصه گویی فضا هم نشینی را فراهم کرده و کمک می‌کند تا فضای خانواده ما فرهنگی باشد.
منبع: فارس