تبیان، دستیار زندگی

مدرسه‌ای در پی قرآنی کردن ساختار آموزش و پرورش

مسئول مدرسه تفکر و تعقل با بیان اینکه این مدرسه درصدد قرآنی کردن ساختار آموزش و پرورش و به تبع آن تربیت توحیدی کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: مخاطبان این مدرسه مدیران،‌ معلمان و مربیان مدارس هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدرسه قرآن
مدرسه تفکر و تعقل یکی از مدارس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران است که به صورت تخصصی در زمینه تزکیه و تعلیم در قالب تعلیم و تربیت کودک و نوجوان فعالیت دارد.

رضا دژبخش، مسئول مدرسه تفکر و تعقل، در معرفی فعالیت‌های این مدرسه به ایکنا گفت:‌ مدرسه تفکر و تعقل به برکت قرآن و با بهره‌گیری از سرمایه فکری و نخبگانی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف و همچنین معلمان برجسته آموزش و پرورش، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرد و در تلاش است با تکیه بر معارف قرآن و استخراج و اجرای آن‌ها، به ساختاری قرآنی برای آموزش و پرورش دست یابد.

وی با بیان اینکه مدرسه تفکر و تعقل درصدد قرآنی کردن ساختار آموزش و پرورش و به تبع آن تربیت توحیدی کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: مخاطبان این مدرسه مدیران،‌ معلمان و مربیان مدارس هستند.

دژبخش با اشاره به اینکه مدرسه تفکر و تبلیغ تربیت نیروی متخصص در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی را در قالب برنامه‌های مختلف کارگاهی و تولید محصول برعهده دارد، گفت: در این راستا طراحی و اجرای ساختار آموزش مفاهیم قرآن متناسب با سطح رشد مخاطب و تولید محصولات قرآنی متناسب با نیازمندی‌های دانش‌آموزان و مربیان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی به برخی اقدامات مدرسه تفکر و تعقل اشاره و بیان کرد:‌ از جمله این اقدامات برپایی دوره آموزشی تخصصی تزکیه و تعلیم است. در این دوره تخصصی با هدف تربیت نیروی متخصص و پژوهشگر قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، براساس سند تعلیم و تزکیه و با افق دید تحول نظام آموزش و پرورش طراحی و برنامه‌ریزی شده است که با محوریت تدبر در قرآن و در دو مرحله عمومی و تخصصی برگزار می‌شود.

دژبخش به اجرای دوره‌های تربیت مربی فهم قرآن اشاره و گفت:‌ این دوره ویژه متقاضیانی برنامه‌ریزی شده است که علاقه‌مند به حوزه تعلیم و تربیت و آموزش در مقطع دبستان هستند، اما سابقه تدریس ندارند. این دوره‌ها به صورت بلندمدت در قالب ۳۰۰ ساعت و طی چهار ترم برگزار می‌شود. علاقه‌مندان  در این دوره سرفصل‌های آموزشی را همچون آشنایی عملی با مفاهیم سوره‌های جزء ۳۰ قرآن کریم،‌ آشنایی با دوره‌های رشد از منظر قرآن،‌ آشنایی با مبانی و روش‌های تعلیم و تربیت قرآن،‌ آشنایی با شیوه‌های ارائه مفاهیم سوره‌ها به کودکا‌ن،‌ آشنایی با قالب‌های آموزشی، نگارش طرح درس و کسب تجربه تدریس به دانش‌آموزان دبستانی فرامی‌گیرند.

دژبخش ابراز امیدواری کرد که مخاطب این مدرسه به زودی آموزش و پرورش باشد و ادامه داد: دوره‌های آموزشی در مکان مدرسه و در برخی موارد در مدارس مختلف و یا مناطق آموزش و پرورش برگزار می‌شود. برخی مناطق همچون منطقه ۱۴ همکاری خوبی با مدرسه تفکر و تغقل دارند، اما برخی مناطق توجه جدی برای دریافت این آموزش‌ها ندارند.

منبع: ایکنا