تبیان، دستیار زندگی

بازخوانی تبیانی از رفتار عجیب تلویزیون نسبت به حادثه اهواز

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان با تسلیت به هموظنان اهوازی، به بررسی و بازخوانی رفتار عجیب صداوسیما نسبت به این حادثه تلخ پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترور اهواز
به گزارش روابط عمومی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس عملکرد صداوسیما در پوشش خبری حادثه تلخ اهواز تهیه و منتشر کرده است.
احمد رنجبر در این مقاله می نویسد:«روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در حافظه تاریخی ملت ما ثبت شد؛ روزی که بار دیگر موردحمله تروریستی قرار گرفتیم و این بار نام اهواز به واژه «ترور» پیوند خورد. مرور واکنش تلویزیون در ساعت‌های ابتدایی حادثه نشان می‌دهد، همچنان این رسانه از فضای مجازی عقب است و نمی‌تواند خود را به‌عنوان مرجع اصلی اثبات کند.برای این‌که بدانیم تلویزیون حادثه تروریستی اهواز را چگونه بازتاب داده است، کنداکتور شبکه خبر در روز شنبه را مرور می‌کنیم. ساعت ۹:۲۷ دقیقه، خبر
وارد سایت‌ها و کانال‌ها شد. کمتر از ۵ دقیقه بعد، شبکه خبر حادثه تروریستی را به شکل «فوری» زیرنویس کرد. گوینده خبر بامدادی ساعت ۹ صبح نیز، با گزارشگر صداوسیما در اهواز به شکل زنده مصاحبه انجام داد. نکته ویژه در مواجهه شبکه خبر با حادثه تروریستی این بود که از «شنیده‌ها» پرهیز می‌کرد و اطلاعاتش در وقوع ترور و تلفات احتمالی بود. شبکه خبر اما در فاصله ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰ تغییر موضع داد. به‌این‌ترتیب که علامت «فوری» برداشته شد و خبر اهواز در لابلای خبرهای دیگر قرار گرفت.اخبار ساعت ۱۰ که در ۱۵ دقیقه خبرهای مهم را مرور می‌کند هم به‌سرعت از آن عبور کرد. گوینده ابتدا خبر رژه سراسری و رونمایی از دستاوردهای جدید دفاعی را اطلاع‌رسانی کرد. خبرهای بعدی به ترتیب اختصاص داشت به سخنرانی رئیس‌جمهور،سخنرانی رئیس مجلس و تصاویر زنده از رژه. در پنجمین خبر گوینده اعلام کرد: «چند تروریست تلاش کردند عظمت این حادثه (رژه نیروهای مسلح) را تحت‌الشعاع قرار دهند و شماری زخمی شدند.»همان‌طور که اشاره کردیم و احتمالاً صبح روز شنبه به شبکه خبر مراجعه کرده‌اید، این شبکه کارش را «حرفه‌ای» شروع کرد. ابتدا خبر زیرنویس شد و بلافاصله خبرنگار صداوسیما در اهواز روی خط آمد. کمی بعد اما گویی هیچ اتفاقی رخ نداده و زیرنویس شبکه خبر شکل عادی گرفت. تازه از ساعت ۱۶ به بعد و درحالی‌که همه خبرها دست‌به‌دست شده بودند، شبکه خبر بار دیگر وارد شد و واکنش‌های مختلفی به حادثه نشان داد. چرا این شبکه به‌یک‌باره از موضع ابتدایی عقب نشست و سعی کرد اوضاع را آرام نشان دهد؟اگر بیننده شبکه‌های خبری معتبر دنیا باشید، خیلی وقت‌ها می‌بینید که یک خبر با آرم «فوری» زیرنویس می‌شود و محور اول شبکه قرار می‌گیرد. این اتفاق در شبکه‌های محلی و گاه غیر خبری هم رخ می‌دهد؛ احتمالاً نمونه‌هایش را توی فیلم و سریال‌های خارجی دیده‌اید. دلیل این اتفاق چیست؟ صرفاً تزریق هیجان؟ ماجراجویی؟ نه؛ این شبکه‌ها یک رسالت بر عهده‌ دارند و آن اطلاع‌رسانی درست و فوری است. به همین خاطر اصل صورت‌مسئله را پاک نمی‌کنند و بجای آن مردم را در جریان قرار می‌دهند.بدیهی‌ترین حسن چنین شیوه اطلاع‌رسانی این است که خبرهای موثق به دست مردم می‌رسد و بازار شایعه شکل نمی‌گیرد. در زمانه‌ای که خبرها توسط پیام‌رسان‌های متعدد، در کسری از ثانیه عمومی می‌شوند، وظیفه تلویزیون خطیرتر هم هست.پیام‌رسان‌ها که هویت برخی از آن‌ها مجهول است، عامل اصلی شایعه‌پراکنی هستند و این تلویزیون است که می‌تواند خبرهای دقیق به مردم بدهد. در ماجرای اهواز، هر مصاحبه یا خبری که از شبکه خبر پخش می‌شد، مورداستفاده کانال‌ها و خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت. این نشان می‌دهد تلویزیون در «بحران» مطمئن‌ترین مرجع است.»
گفتنی است که روز شنبه ۳۱شهریورماه و در جریان رژه نیروهای مسلح، شماری از هموطنان مورد حمله گروهک های تروریستی قرار گرفتند و تعدادی به شهادت رسیدند که تبیانی ها این ضایعه عظیم را تسلیت می‌گویند.
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.