تبیان «آثار سینمایی ضد ایرانی» را بررسی میکند
وبسایت فرهنگی اطلاعرسانی تبیان در مجموعه مقالاتی به بررسی «آثار سینمایی ضد ایرانی سینمای جهان» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : يکشنبه 1397/07/15 ساعت 08:07
به گزارش روابط عمومی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاعرسانی تبیان این مقالات را بر اساس آثار سینمایی تولید شده در هالیود تهیه و منتشر کرده است.
لیلا شعبانی در این مقاله می نویسد:«واماندگی و سرخوردگی اجتماعی و اقتصادی در اواخر قرن نوزدهم منتج از تحولات سیاسی و دو جنگ جهانی تا نیمه قرن بیستم موجب شد که خیل عظیمی از طبقات پاییندستی اجتماعی از کشورهای اروپایی،راهی ایالاتمتحده شوند. مهاجران، از نخبگان و طبقات خاص اقتصادی و اجتماعی نبودند، بلکه افرادی بودند که داشتههای خود را در کشور مبدأ از دست داده بودند و به همین دلیل رجعت آنان به ایالاتمتحده تنها برای دست آوردن موقعیت خاص اجتماعی – اقتصادی، آنهم با شعار به هر قیمتی بود.این مسئله در مورد گروههای مهاجر روسی، اهالی اروپای شرقی و ایتالیایی مصداق دارد و در کشوری که مبنای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن آزادی است، مهاجران جنبشهای مافیایی بزرگی را تشکیل دادند. گروههای مافیایی همانطور که فیلم پدرخوانده بهعنوان تألیفی مرجع بدان میپردازد، برای پاسداری از فرهنگ کشور مبدأ، دست به هر اقدامی میزدند، حالآنکه ممکن بود در حوزه کاری خود، خون صدها انسان بیگناه را بریزند اما فرهنگ کشور مبدأ برایشان اصالت داشت، مثل فرهنگ ایتالیایی که در سهگانه پدرخوانده به شکل عجیبی رنگ قداست به خود میگیرد.اما رویه مهاجرت ایرانیان، معکوس جریان رایج است. هدف اصلی عمده مهاجران ایرانی به کشور آمریکا برخلاف سایر مهاجران بهقصد فعالیت علمی، تحصیلی و اقتصادی بود و جایگاه ایرانیان ساکن در کشور آمریکا، شبیه هیچکدام از گروه مهاجران نیم دهه اخیر نیست. اصولاً مهاجرت ایرانیان کلاس بسیار متفاوتی با سایر مهاجران دارد و گنگستریسم و مافیای ایرانی در آمریکا، رویای اغراقشدهای به نظر میرسد. اما فیلم ضد ایرانی «ارتباط ایرانی» دقیقاً تصویری وارونه از بدنه ایرانیان مهاجر به نمایش میگذارد. نویسنده اولیه فیلمنامه «ارتباط ایرانی» رضا سیکسو صفایی از فعالان سینمایی ضد ایرانی مقیم آمریکاست. صفایی در ساخت چند اثر ضد ایرانی نقش بسیار مؤثری دارد و به طرز عجیبی اصرار به ساخت فیلمهای آمریکایی - ایرانی با تم ضد ایرانی دارد.»
علاقه مندان می توانند این مجموعه مقالات را در اینجا مشاهده کنند.
لیلا شعبانی در این مقاله می نویسد:«واماندگی و سرخوردگی اجتماعی و اقتصادی در اواخر قرن نوزدهم منتج از تحولات سیاسی و دو جنگ جهانی تا نیمه قرن بیستم موجب شد که خیل عظیمی از طبقات پاییندستی اجتماعی از کشورهای اروپایی،راهی ایالاتمتحده شوند. مهاجران، از نخبگان و طبقات خاص اقتصادی و اجتماعی نبودند، بلکه افرادی بودند که داشتههای خود را در کشور مبدأ از دست داده بودند و به همین دلیل رجعت آنان به ایالاتمتحده تنها برای دست آوردن موقعیت خاص اجتماعی – اقتصادی، آنهم با شعار به هر قیمتی بود.این مسئله در مورد گروههای مهاجر روسی، اهالی اروپای شرقی و ایتالیایی مصداق دارد و در کشوری که مبنای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن آزادی است، مهاجران جنبشهای مافیایی بزرگی را تشکیل دادند. گروههای مافیایی همانطور که فیلم پدرخوانده بهعنوان تألیفی مرجع بدان میپردازد، برای پاسداری از فرهنگ کشور مبدأ، دست به هر اقدامی میزدند، حالآنکه ممکن بود در حوزه کاری خود، خون صدها انسان بیگناه را بریزند اما فرهنگ کشور مبدأ برایشان اصالت داشت، مثل فرهنگ ایتالیایی که در سهگانه پدرخوانده به شکل عجیبی رنگ قداست به خود میگیرد.اما رویه مهاجرت ایرانیان، معکوس جریان رایج است. هدف اصلی عمده مهاجران ایرانی به کشور آمریکا برخلاف سایر مهاجران بهقصد فعالیت علمی، تحصیلی و اقتصادی بود و جایگاه ایرانیان ساکن در کشور آمریکا، شبیه هیچکدام از گروه مهاجران نیم دهه اخیر نیست. اصولاً مهاجرت ایرانیان کلاس بسیار متفاوتی با سایر مهاجران دارد و گنگستریسم و مافیای ایرانی در آمریکا، رویای اغراقشدهای به نظر میرسد. اما فیلم ضد ایرانی «ارتباط ایرانی» دقیقاً تصویری وارونه از بدنه ایرانیان مهاجر به نمایش میگذارد. نویسنده اولیه فیلمنامه «ارتباط ایرانی» رضا سیکسو صفایی از فعالان سینمایی ضد ایرانی مقیم آمریکاست. صفایی در ساخت چند اثر ضد ایرانی نقش بسیار مؤثری دارد و به طرز عجیبی اصرار به ساخت فیلمهای آمریکایی - ایرانی با تم ضد ایرانی دارد.»
علاقه مندان می توانند این مجموعه مقالات را در اینجا مشاهده کنند.