تبیان، دستیار زندگی
كیوان ساكت معتقد است: به‌دلیل نبود حق كپی رایت در ایران هنرمندان مجبورند سرعت تولید آثار خود را افزایش دهند كه این امر موجب پایین آمدن كیفیت آثار خواهد شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالبات اهالی موسیقی؛ كپی‌رایت

مطالبات اهالی موسیقی؛ كپی‌رایت

كیوان ساكت:

سرفصل‌های موسیقی آكادمیك، شایسته دانشجویان در ایران نیست

كیوان ساكت معتقد است: به‌دلیل نبود حق كپی رایت در ایران هنرمندان مجبورند سرعت تولید آثار خود را افزایش دهند كه این امر موجب پایین آمدن كیفیت آثار خواهد شد.

این نوازنده تار و سه‌تار با بیان این مطلب به ایسنا گفت: مشكلات و كم و كاستی‌های فراوانی در عرصه موسیقی به‌چشم می‌خورد كه از این میان از تعطیلی اجرای موسیقی در شش ماه سال كه موجب تراكم و حجم بالای برنامه‌ها در شش ماه دیگر سال می‌شود، می‌توان یاد كرد.

این مدرس دانشگاه در عین حال اذعان داشت، مهم‌تر از هر مساله‌ای، مساله رعایت‌نشدن حقوق مادی و معنوی آثار مولفان و هنرمندان در كشور بوده كه موجب شده است تا آثار هنرمندان به اشكال گوناگون مورد استفاده‌های غیرهنری قرار گیرند.

وی تصریح كرد: این امر علاوه بر آنكه اثر نامطلوبی را در ذهن مخاطب خواهد شد، موجب دلسردی هنرمند می‌شود؛ در پی آن هنرمند تلاش می‌كند در فاصله‌ی ‌زمانی كوتاهی، دست به خلق آثار جدید زده تا درآمد مادی كسب كند و این خود موجبات افت فعالیت‌ها و تولیدات هنری را فراهم خواهد كرد.

به زعم ساكت، زمانی كه انگیزه‌ی كافی برای زایش فكری هنرمند فراهم نباشد و تنها حمایت‌های مادی در نظر قرار گیرد، كیفیت لازم در كارها ایجاد نخواهد شد و این هم به ضرر موسیقی و هم به ضرر هنرمند خواهد بود، بنابراین مهم‌ترین نكته‌ای كه هنرمندان مایل به تحقق آن از سوی متولیان موسیقی هستند ایجاد قانون كپی رایت برای مولفان خصوصا برای آثار هنری است.

این هنرمند آهنگ‌ساز اضافه كرد: شهرداری با وجود امكانات بالایی كه دارد تاكنون فعالیت چشم‌گیری در عرصه موسیقی انجام نداده است؛ از سویی حركت‌های زیربنایی و سازنده كه می‌توانند در دراز مدت تاثیرگذار باشند، تاكنون انجام نشده و فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد امضا كردن زیر مجوزها تقلیل یافته است، در حالی كه ما انتظار داریم مسوولان و متولیانی كه در این نهادها مشغول فعالیت هستند خود را به هنرمندان نزدیك‌تر كنند و تمام تلاش خود را در جهت خدمت به فرهنگ و هنر كشور به كار برند.

ساكت گفت: به‌نظر می‌رسد تالار وحدت تنها تالار مناسب برای اجرای موسیقی در حال حاضر است كه آن نیز تالار اجرای تئاتر و اپرا است و برای اجرای موسیقی ساخته نشده است، وزارت كشور نیز از نظر آكوستیكی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ظرفیت چند هزار نفری، سنی دارد كه به زحمت یك اركستر بزرگ قادر به اجرای برنامه روی آن است.

به اعتقاد این نوازنده، شهرداری تهران از لحاظ قدرت‌ مالی و تامین بودجه این توانایی را دارد كه این پروژه عمرانی را كه از ضروریات عرصه موسیقی است، عملی كند.

این هنرمند همچنین از تشكیل اركستر سمفونیك در شهرستان‌ها سخن به میان آورد و گفت: تشكیل این‌گونه اركسترها علاوه بر آنكه موجبات رفت و آمد، هنرمندان را به شهرستان‌ها و تحول فضای حرفه‌یی و ارتقای هنری هنرمندان و مردمان شهرستان‌ها را فراهم می‌آورد، باعث اشتغال‌زایی نیز خواهد شد؛ این امر خود نیازمند اختصاص بودجه از سوی مسوولان هنری است.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت موسیقی آكادمیك اشاره كرد و وضعیت آن را رضایت بخش ندانست.

ساكت عنوان كرد: سرفصل‌های موسیقی كه به دانشجویان تدریس می‌شود به‌هیچ‌وجه شایسته دانشجویان نیست و علاوه برآن‌كه قابل قیاس با موسیقی جهانی نیست، كیفیت و سخت‌گیری لازم نیز به‌خصوص آن انجام نمی‌گیرد.

او افزود: در سال‌های اول تا سوم هنرستان مباحث یك‌سانی به افراد تدریس می‌شود و در دانشگاه نیز همان سرفصل‌ها تكرار می‌شود، در حالی كه كاربرد اجرایی در سطح موسیقی جامعه ندارند.

ساكت یادآور شد: مسوولان عرصه موسیقی باید با افراد تاثیرگذار در سطح جامعه ارتباط برقرار كنند و از آنها دعوت كنند تا مشكلات موجود را بر طرف نمایند و اگر نه این روند همچنان پیش می‌رود ونتیجه آن این خواهد شد كه كسانی كه از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شد با یك برگ كاغذ و بنیه ضعیف وارد جامعه شوند و اگر هم دانشجویی بنیه قوی داشته باشد با تلاش خود به این درجه رسیده است.