تبیان، دستیار زندگی

سوژه‌هایی که از صفحه حوادث به پرده سینما رسیدند

فیلم هایی از جنس آمنه،شهلا و دیگران

در میان اخباری که در رسانه‌ها از روزنامه گرفته تا تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند آن‌هاییکه حاشیه و جنجال دارند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما از همین سوژه‌ها داستان بعضی بیشتر جلوه می‌کند و در پرداخت وسیع‌تر به تصویر کشیده می‌شود. در این گزارش فیلم‌هایی را مرور کردیم که با موضوعات اجتماعی ابتدا تیتر روزنامه‌ها بودند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عرق سرد
info
 بر اساس اتفاقات واقعی فیلم‌های زیادی در سینمای ایران ساخته‌شده‌اند. تازه‌ترین موردش فاجعه پلاسکو است که توسط مصطفی کیایی در قالب فیلم «چهارراه استانبول» به ثمر نشست. یا «به‌وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا که داعش را قاب گرفته بود.

رویکرد این گزارش اما فیلم‌هایی است کهتم آن‌ها از زندگی یک نفر گرفته‌شده. اگر بخواهیم دقیق‌تر آدرس بدهیم، منظور کسانی اند که زندگی‌شان موردتوجه صفحات حوادث روزنامه قرارگرفته و تا مدت‌ها موردتوجه بوده‌اند.

عرق سرد


کارگردان: سهیل بیرقی

موضوع: محدودیت‌های ورزشکاران خانم

خلاصه داستان: افروز اردستانی کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران است. با گلزنی افروز تیم ملی برای اولین بار به فینال بازی‌های آسیایی راه پیدا می‌کند و عازم مالزی می‌شود، در فرودگاه افروز متوجه می‌شود ممنوع‌الخروج است.

رویکرد فیلم: سال 94 نیلوفر اردلان بازیکن تیم فوتسال زنان برای شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا توسط همسرش ممنوع‌الخروج شد و نتوانست در این مسابقات شرکت کند. این خبر با واکنش‌های زیادی مواجه شد اما نهایتاً اردلان به مسابقات نرسید. او از بهترین بازیکنان فوتسال زنان در ایران است. اوایل سال پیش نیز در خبری اعلام شد زهرا نعمتی کماندار تیم ملی معلولان ایران برای شرکت در بازی‌های قهرمانی جهان توسط همسرش ممنوع‌الخروج شده است و نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند. رسانه‌ای شدن این خبر بیشتر از ممنوع‌الخروجی اردلان صدا کرد و رسانه‌ها نقدهای زیادی نسبت به این اتفاق منتشر کردند. در آخر نعمتی در این مسابقات حاضر و موفق به کسب مدال طلا شد.

«عرق سرد» که این روزها روی پرده است و بهانه نوشته این گزارش شده، بدون نام بردن از شخصیت‌های واقعی، داستان را روایت می‌کند. داستان فیلم پرکشش است اما خالی از ایراد و نگاه یک‌طرفه نیست.

 لانتوری


کارگردان: رضا درمیشیان

موضوع: اسیدپاشی

خلاصه داستان: فیلم داستان یک زورگیر خیابانی است (نوید محمد زاده) که گروهی به نام لانتوری تشکیل داده است و از آدم‌های پولدار اخاذی می‌کند، او به‌طور اتفاقی درگیر عشق دختری خبرنگار به نام مریم (مریم پالیزبان) می‌شود. ماجرایی که درنهایت اسیدپاشی و قصاص عضو در برابر عضو را به همراه دارد.

رویکرد فیلم: رضا درمیشیان یک پدید شوم را محور فیلمش قرار داد. او وقتی زندگی تلخ آمنه و دیگران را دید تصمیم گرفت «لانتوری» را با محوریت قربانیان اسیدپاشی بسازد و برای اثرگذاری حرفش حالت نیمه مستند به آن داد. این فیلم در گیشه موفق بود و سال 95 بیش از شش میلیارد فروش داشت. «لانتوری» در جشنواره‌های خارجی هم موردتوجه قرارگرفته است.

خشم و هیاهو


کارگردان: هومن سیدی

موضوع: زندگی شهلا

خلاصه داستان: فیلم داستان خواننده مشهوری است که یک زن وارد زندگی‌اش می‌شود.

رویکرد فیلم: تاکنون زندگی ناصر محمدخانی و ارتباط شهلا جاهد با او و نیز مرگ همسر محمدخانی لاله سوژه چند فیلم مستند و تئاتر شده است. هومن سیدی سال 94 اثری سینمایی درباره این اتفاق ساخت اما با ایهام و اشاره. او نوید محمد زاده را قهرمان اصلی داستان گرفت (ناصر محمدخانی) که یک خواننده است. طناز طباطبایی (شهلا جاهد) عاشق او می‌شود و درنهایت اتفاقی مشابه آنچه در زندگی ناصر رخ داد، اتفاق می‌افتد.

می‌خواهم زنده بمانم


کارگردان: ایرج قادری

موضوع: ماجرای پدرام تجریشی

خلاصه داستان: «باربد» تنها فرزند مردی به نام «اصلان» که از همسر اولش «ماه منیر» جدا شده، به شکل مرموزی کشته می‌شود. فرنگیس همسر دوم مرد به‌عنوان قاتل بازداشت می‌شود. شوهر «اصلان» دفاع از «فرنگیس» را به عهده می‌گیرد، اما وی محکوم به اعدام می‌شود. همه تلاش «اصلان» در رهانیدن زن از مرگ است. اما تنها راه رهایی «فرنگیس» دفترچه خاطرات «باربد» که می‌تواند از تصمیم «باربد» به خودکشی پرده بردارد، نزد عموی «ماه منیر» همسر سابق «اصلان» است. «اصلان» دفترچه را پیدا می‌کند و اگرچه به نظر دیر شده و «فرنگیس» اعدام می‌شود، اما با تلاش پزشکان او بار دیگر زندگی را بازمی‌یابد.

رویکرد فیلم: مرگ مرموز پدرام تجریشی یکی از پرسروصداترین پرونده‌های جنایی اوایل دهه 60 بود. پدرام تجریشی که به همراه پدر و نامادری‌اش زندگی می‌کرد ظاهراً خودکشی کرده بود ولی نامادری‌اش در مظان اتهام به قتل قرار داشت. پرونده پدرام تجریشی ابهامات زیادی داشت سال‌ها گذشت تا اینکه برای ایرج قادری پس از یک دهه مجوز فعالیت مجدد صادر شد. «می‌خواهم زنده بمانم» پرفروش‌ترین فیلم سال 74 شد و منتقدان آن‌را بهترین فیلم قادری خواندند.
بیشتر بخوانید

داعش و پلاسکو بر پرده سینما