تبیان، دستیار زندگی

5 ماده غذایی که روی فعالیت مثانه تأثیر منفی دارد

اگر مثانه بیش فعالی دارید از این‌ها بپرهیزید

زمانی از مثانه فعال صحبت به میان می‌آید که مثانه نیاز سریع، ناگهانی و اورژانسی به تخلیه و دفع ادرار پیدا می‌کند. این مشکل به دلیل انقباض غیرارادی عضلات اطراف این عضو بروز می‌کند که می‌تواند منجر به نشت ادرار غیرقابل کنترل شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مثانه بیش فعال
افرادی که از فعالیت زیاد مثانه رنج می‌برند بسیار اذیت می‌شوند چون نه تنها کنترل این مسئله دشوار است بلکه نشت ادرار باعث شرم آن‌ها شده و حتی منجر به کاهش روابط اجتماعی و شغلی آن‌ها می‌شود. مسئله دیگر اینکه اکثر افراد مشکل را نادیده گرفته و به دنبال درمان فوری نمی‌روند. در نتیجه مشکل به طور جدی پیشرفت کرده و مشکلات عفونی دیگری به بار می‌آورد. در نتیجه مهم است که بدانید چه اقداماتی باید برای کنترل مثانه فعال انجام دهید.
یکی از این اقدامات مهم شناخت اثرات مواد غذایی روی فعالیت مثانه است. با وجود اینکه مواد غذایی تند فواید زیادی دارند اما برای افرادی که مثانه فعالی دارند گزینه‌های مناسبی نیستند چون باعث تحریک بافت‌های این عضو شده و نیاز به دفع ادرار را بیشتر می‌کنند. در این مقاله 5 ماده غذایی که تأثیر منفی روی فعالیت مثانه دارد را عنوان می‌کنیم.

قندهای تصفیه شده باعث تحریک مخاط بدن شده و التهاب‌های بدن را بالا می‌برند. این مسئله روی عادت ادرار کردن تأثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد درد و سوزش در مثانه می‌شود


دلایل فعالیت زیاد مثانه چیست؟

زمانی که عضلات اطراف مثانه شروع به انقباض غیرارادی می‌کنند مثانه فعال شده و حتی با وجود میزان اندکی ادرار فرد نیاز به تخلیه فوری مثانه پیدا می‌کند. در اغلب موارد نیز فرد نمی‌تواند با سرعت خود را به توالت برساند و این مسئله منجر به نشت ادرار می‌شود که برای افراد آزاردهنده است.

عوامل مشکل ساز

از دست دادن قدرت کنترل مثانه می‌تواند عوامل ناشناخته‌ای داشته باشد. با این حال، اکثر عوامل آن شامل موارد زیر هستند:
* مصرف افراطی مایعات
* مشکلات عصبی
* مصرف داروهای ادرارآور
* عفونت‌های شدید مجاری ادرار
* دیابت
* بزرگ شدن پروستات
* یبوست
* کاهش فعالیت فکری در سالمندی
* مصرف افراطی کافئین یا الکل
* ناهنجاری در مثانه مانند تومورها یا لخته‌های خونی
* تخلیه نادرست مثانه
* بیرون‌زدگی دیسک
* استرس

علائم مثانه بیش فعال

سندرم بیش فعالی مثانه مجموعه‌ای از تغییرات در روند دفع ادرار ایجاد می‌کند که اصلی‌ترین علائم آن به شرح زیر است:
* نیاز فوری و ناگهانی به ادرار کردن
* نشت ناخواسته ادرار
* نیاز مکرر به ادرار یعنی 8 یا بیش از 8 بار در طول روز
* نیاز به دفع ادرار در طول شب

مثانه بیش فعال: از این مواد غذایی بپرهیزید

مصرف بی‌رویه برخی مواد غذایی می‌تواند برای افرادی که از بیش فعالی مثانه رنج می‌برند مشکل ساز شود چون ترکیبات موجود در این مواد غذایی باعث تحریک و ایجاد التهاب در این ارگان می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که مصرف برخی مواد غذایی حداقل در طول دوره درمان محدود شود. چون باعث ایجاد اختلال در روند درمان می‌شوند.

گوجه فرنگی
نمی‌توان فواید و خواص گوجه فرنگی را انکار کرد چون یک ماده غذایی مغذی است. با این حال این ماده غذایی مفید برای افرادی که از این اختلال رنج می‌برند مناسب نیست. گوجه فرنگی حاوی اسیدهایی است که مثانه و بافت‌های آن را تحریک می‌کند. تأثیر ادرارآوری گوجه فرنگی باعث افزایش میزان ادرار شده و می‌تواند باعث نشت ادرار شود. از طرف دیگر گوجه فرنگی پخته وضعیت را بدتر می‌کند چون بعد از پخته شدن حالت اسیدی آن افزایش پیدا می‌کند.

مواد غذایی مضر برای مثانه بیش فعال
قهوه
قهوه و در حالت کلی مواد غذایی حاوی کافئین اثرات منفی روی وضعیت افرادی که در کنترل ادرار مشکل دارند ایجاد می‌کند. این حالت تحریک کنندگی حتی اگر میزان اندکی مصرف شده باشد باعث بیش فعالی مغزی و عصبی می‌شود. این اثرات در عملکرد مثانه اختلال ایجاد کرد و باعث افزایش نیاز تخلیه ادرار می‌شود حتی اگر میزان کمی مایعات انباشته شده باشد.

مواد غذایی تند
ادویه‌ها و چاشنی‌های تند حاوی مواد مغذی مفید برای سلامتی هستند. با این حال این ترکیبات برای افرادی که با مشکلات مربوط به مثانه و مجاری ادراری درگیر هستند دردسرساز است. دلیل آن نیز تحریک بافت‌های مثانه است. غذاهای تند باعث بروز واکنش التهابی شده و کار مثانه را با مشکل مواجه می‌سازد. بهتر است که فلفل قرمز و زردچوبه را حذف کنید. همچنین از مصرف هر نوع چاشنی بپرهیزید.

آب مرکبات
بدون شک نوشیدن یک لیوان آب پرتقال یا مرکبات دیگر بسیار دلچسب بوده و باک ویتامین C بدن را پر می‌کند. اما با این حال این مواد غذایی سرشار از اسیدها هستند و به این ترتیب برای افرادی که از مشکل بیش فعالی مثانه رنج می‌برند مناسب نیستند. ترکیبات این مواد غذایی باعث افزایش تحریک مثانه شده و انقباضاتی که میل به ادرار کردن را بالا می‌برند تحریک می‌کنند. علاوه بر این، مرکبات اثر ادرارآوری نیز دارند که این امر نیز می‌تواند باعث افزایش ادرار و نشت آن شود.

مواد غذایی شیرین
هر نوع ماده غذایی شیرین مانند انواع دسرها و غیره که حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند در صورت مصرف بی‌رویه تأثیر منفی روی بدن می‌گذارند. قندهای تصفیه شده باعث تحریک مخاط بدن شده و التهاب‌های بدن را بالا می‌برند. این مسئله روی عادت ادرار کردن تأثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد درد و سوزش در مثانه می‌شود. توصیه می‌شود از مصرف شیرینیجات صنعتی، آب‌نبات‌ها و مواد غذایی شیرین بپرهیزید. اگر از مشکل مثانه فعال رنج می‌برید به پزشک مراجعه کنید. از آنجایی که نمی‌توان برخی عوامل را کنترل کرد، درمان‌ها و داروهای مناسبی هستند که به کاهش علائم کمک کرده و کیفیت زندگی را بهبود می‌دهند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.