به بهانه انتشار در شبکه نمایش خانگی:
نگاه تبیان به فیلم سینمایی به وقت شام
وبسایت فرهنگی اطلاعرسانی تبیان همزمان با انتشار فیلم سینمایی «به وقت شام» در شبکه نمایش خانگی، به بررسی ابعاد مختلف این فیلم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : شنبه 1397/07/14 ساعت 09:11
به گزارش روابط عمومی، بخش فیلم و سینمای موسسه فرهنگی اطلاعرسانی تبیان این مقاله را با عنوان «چرا باید «به وقت شام» را ببینیم؟» تهیه و منتشر کرده است.
منیژه خسروی در این مقاله می نویسد:«رفتن سراغ داعش و فیلمسازی درباره این گروه تکفیری از طرف ابراهیم حاتمی کیا اتفاق دور از ذهنی نبود. حاتمی کیا معمولاً نسبت به اتفاقات پیرامونش بی توجه نبوده و مرور آثارش بهترین تأیید بر دغدغهمندی اوست؛سینمای او در پاسخ به این دغدغهمندی بیشترین نسبت را با سینمای جنگ دارد. حاتمی کیا با «هویت» و سوژهای از حواشی جنگ شروع کرد و در ادامه با «دیدهبان»، «مهاجر»، «وصل نیکان» و... تصویر یک فیلمساز جنگ را از خودش در ذهنها به جا گذاشت. مسیر حرفهای او در طول این سالها با همین دست فرمان ادامه پیدا کرد تا جشنواره سی و ششم که با «به وقت شام» به
صحنه آمد. فیلم نوروز ۹۷ اکران شد و مدتی است وارد شبکه خانگی شده است. آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا بیش از هرچیز برای سوژه مورد توجه است. او چه در مقام عمل چه در حرفها و مصاحبههایش همیشه به دنبال یافتن پاسخی برای دغدغههایش بوده و تا جاییکه توانسته این دغدغهمندی را به نمایش گذاشته. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را بارها سوژه قرار داده، در پرداخت
جنگ از آسیبها و شرایط بعد از آن غافل نبوده، در برابر جنگ بوسنی واکنش داشته، دانشمندانه هستهای را فراموش نکرده و..... آخرین اثرش هم متأثر از همین دغدغه مهمترین موضوع منطقه خاورمیانه را سوژه قرار داده است.
حاتمی کیا اولین بار در جشنواره سی و چهارم از دغدغه تازهاش گفت، او زمان نشست رسانهای فیلم «بادیگارد» در جشنواره فیلم فجر درباره خطر داعش و نزدیکی آنها به ایران هشدار داد و گفت: «امروز مقابل در ورودی دستگاه ایکسری میگذاریم؛ خدا کند فیلمسازهای ما متوجه شوند اکنون داریم از ایکسری رد میشویم. این معنای بزرگی دارد چراکه در چنین شرایطی بچهها امنیت ما را
حفظ میکنند.اما در فیلمهایمان این موضوعات مطرح نیست. حتی فیلمهایی که در مورد داعش است در بخش مسابقه قرار نمیگیرد. من غصه میخورم از اینکه اکنون این ایکسری معنی دارد اما متاسفم که ۹۰ درصد فیلمها متوجه نیستند. این ایکسری روی کشورمان سایه انداخته و بچههای زیادی شهید شدند تا این ایکسری به تهران نرسد.»»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.
منیژه خسروی در این مقاله می نویسد:«رفتن سراغ داعش و فیلمسازی درباره این گروه تکفیری از طرف ابراهیم حاتمی کیا اتفاق دور از ذهنی نبود. حاتمی کیا معمولاً نسبت به اتفاقات پیرامونش بی توجه نبوده و مرور آثارش بهترین تأیید بر دغدغهمندی اوست؛سینمای او در پاسخ به این دغدغهمندی بیشترین نسبت را با سینمای جنگ دارد. حاتمی کیا با «هویت» و سوژهای از حواشی جنگ شروع کرد و در ادامه با «دیدهبان»، «مهاجر»، «وصل نیکان» و... تصویر یک فیلمساز جنگ را از خودش در ذهنها به جا گذاشت. مسیر حرفهای او در طول این سالها با همین دست فرمان ادامه پیدا کرد تا جشنواره سی و ششم که با «به وقت شام» به
صحنه آمد. فیلم نوروز ۹۷ اکران شد و مدتی است وارد شبکه خانگی شده است. آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا بیش از هرچیز برای سوژه مورد توجه است. او چه در مقام عمل چه در حرفها و مصاحبههایش همیشه به دنبال یافتن پاسخی برای دغدغههایش بوده و تا جاییکه توانسته این دغدغهمندی را به نمایش گذاشته. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را بارها سوژه قرار داده، در پرداخت
جنگ از آسیبها و شرایط بعد از آن غافل نبوده، در برابر جنگ بوسنی واکنش داشته، دانشمندانه هستهای را فراموش نکرده و..... آخرین اثرش هم متأثر از همین دغدغه مهمترین موضوع منطقه خاورمیانه را سوژه قرار داده است.
حاتمی کیا اولین بار در جشنواره سی و چهارم از دغدغه تازهاش گفت، او زمان نشست رسانهای فیلم «بادیگارد» در جشنواره فیلم فجر درباره خطر داعش و نزدیکی آنها به ایران هشدار داد و گفت: «امروز مقابل در ورودی دستگاه ایکسری میگذاریم؛ خدا کند فیلمسازهای ما متوجه شوند اکنون داریم از ایکسری رد میشویم. این معنای بزرگی دارد چراکه در چنین شرایطی بچهها امنیت ما را
حفظ میکنند.اما در فیلمهایمان این موضوعات مطرح نیست. حتی فیلمهایی که در مورد داعش است در بخش مسابقه قرار نمیگیرد. من غصه میخورم از اینکه اکنون این ایکسری معنی دارد اما متاسفم که ۹۰ درصد فیلمها متوجه نیستند. این ایکسری روی کشورمان سایه انداخته و بچههای زیادی شهید شدند تا این ایکسری به تهران نرسد.»»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.