تبیان، دستیار زندگی
اگرچه بیشتر كودكان تا سن سه تا چهار سالگی به خوبی یاد می ‌گیرند كه ادرار و مدفوع‌ شان را كنترل كنند، اما عده كمی از آنها چنین توانایی‌ مهمی را به دست نمی‌ آورند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب ادراری كودكان

اگرچه بیشتر كودكان تا سن سه تا چهار سالگی به خوبی یاد می ‌گیرند كه ادرار و مدفوع‌ شان را كنترل كنند، اما عده كمی از آنها چنین توانایی‌ مهمی را به دست نمی‌ آورند.

شب ادراری كودكان

آمارها نشان می ‌دهند كه حدود هشت درصد از كودكان شش تا هشت ساله شب‌ها جای خود را خیس می ‌كنند كه این مسئله مشكل و دردسر بزرگی را برای خانواده‌های آنها ایجاد می‌ كند. متأسفانه كمتر خانواده‌ای هست كه بداند با چنین كودكانی چگونه باید رفتار كرد و تا كنون آموزش‌های مناسبی در این زمینه ارائه نشده است.

علل شب ادراری کودکان

علل زیادی برای شب ادراری كودكان ذكر شده است. به طور مثال در برخی موارد حجم مثانه فرزند شما كوچك ‌تر از آن است كه بتواند ادرار تولید شده در طول شب را در خود جای دهد و این مسئله باعث می ‌شود كه بالاخره در زمانی از شب‌، ادرار از آن سرازیر شود.

یكی دیگر از علل ناتوانی كودكان در نگه داشتن ادرار، این است كه قادر به اعلام وضعیت خود نیستند. در اصل آنها نمی ‌توانند به والدین خود خبر دهند كه زمان ادرار كردن آنها فرارسیده است و دیگر تحمل نگه داشتن خود را ندارند.

اما عامل سوم، استرس است. در چنین مواردی، وجود یك استرس ناگوار برای كودك موجب می ‌شود كه ادرارش سرازیر شود.

تا اینجا تمام عللی كه گفته شد، با بیماری خاصی ارتباط نداشتند، ولی باید گفت كه در برخی از موارد، شب ‌ادراری كودك ناشی از بیماری‌هایی است كه ریشه در بدن و جسم كودك دارد. تا زمانی كه این بیماری‌های جسمانی درمان نشوند، شب ادراری كودك قطع نخواهد شد. به طور مثال كودكی را در نظر بگیرید كه به یك عفونت ادراری یا یك ناهنجاری تكاملی در مجاری ادراری مبتلاست، مثلا یك مجرای فرعی به نام فیستول بین مثانه و پوست او وجود دارد. در این موارد تا زمان برطرف نشدن این بیماری، عدم كنترل ادرار ادامه پیدا می ‌كند.

شب‌ ادراری اولیه یا ثانویه

پزشكان شب ادراری‌های كودكان را به دو نوع تقسیم می ‌كنند: اولیه و ثانویه.

اگر كودك تا كنون هیچگاه این قدرت را به دست نیاورده باشد كه ادرار خود را كنترل كند، به این شب ادراری نوع اولیه می ‌گویند.

اما اگر برای مدتی كه حداقل سه تا شش ماه طول می ‌كشد، كودك توانایی حفظ ادرار را داشته، اما بعداً دوباره این توانایی را از دست داده است، به آن شب‌ ادراری ثانویه می ‌گویند.

همانطور كه گفته شد، كودك باید حداكثر تا سن سه تا چهار سالگی كنترل ادرارش را به دست آورد. اگر كودكی نتوانست تا این سن بر شب ‌ادراری غلبه كند، باید گفت كه حتی بدون درمان هم با گذشت هر یك سال از عمرش، تا حدود 15 درصد برطرف شدن بیماری و كنترل ادرار وجود دارد.

پس اولین توصیه ما این است كه حتی اگر كودك شما بعد از سه تا چهار سالگی شب ادراری دارد، هیچگاه به خود و خانواده استرس وارد نكنید و نگران نباشید. ممكن است طی سال‌های آینده كودك به طور خود به‌ خود و حتی بدون درمان بهبود پیدا كند. مطمئن باشید كه وارد آوردن فشار و استرس یا تنبیه كودك فقط شرایط را بدتر خواهد كرد.

ادامه دارد...

 فاطمه معرفت

*مطالب مرتبط:

درمان شب ادراری در کودکان

شب ‌ادراری در کوکان و علل آن 

شب ادراری 

عفونت ادراری در کودکان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.