تبیان، دستیار زندگی

نگرانی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی از کاهش گردشگر

حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت:ریزش آمار گردشگر نگران کننده است و باید شرایطی برای بهبود وضعیت ایجاد کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نگرانی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی از کاهش گردشگر

حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در خصوص وضعیت فعلی دفاتر خدمات مسافرتی گفت:برخی از دفاتر مسافرتی با توجه به شرایط موجود درخواست دادند که حداقل ۶ ماه فعالیتشان را در زمینه گردشگری متوقف کنند و دلیل آن را هم مشکلاتی چون نوسانات ارزی و افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام کرده اند که مانع از فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی می شود.

وی با بیان اینکه این دفاتر از یک سو باید حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند و از سوی دیگر دارایی برای آنها مالیات‌های هنگفتی در نظر می گیرد،افزود: بیمه نیز مشکلاتی را برای این دفاتر ایجاد می‌کند. ما امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد تا دفاتر خدمات مسافرتی خودتعلیقی نداشته باشند، چون با این کار تعداد زیادی از پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی بیکار می‌شوند البته دفاتر خدمات مسافرتی تا به حال نیز نزدیک به ۵۰ درصد تعدیل نیرو داشته‌اند که ما از دولت و مسئولان انتظار داریم  راهکاری ارائه بدهند که دفاتر خدمات مسافرتی بتوانند به فعالیت خودشان ادامه بدهند.

رفیعی با تاکید بر اینکه به نظر من بهتر است مسئولان ما نه تنها در شرایط فعلی بلکه در شرایط مناسب هم مروری بر شیوه جذب گردشگر در کشور‌های توریست‌پذیری چون ترکیه، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و مالزی داشته باشند، گفت: این کشور‌ها مالیات را برای فعالان صنف گردشگری خود حذف می‌کنند در صورتی که در کشور ما در وهله اول و به صورت مستقیم از فعالان گردشگری مالیات گرفته می‌شود بنابراین بسته سفر در ایران گران درمی‌آید.

  رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد:نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته و پس از شنیدن خبر درخواست خودتعلیقی برخی از دفاتر خدمات مسافرتی پیشنهاد دادند که مشوق های مالیاتی و بیمه‌ای برای فعالان گردشگری درنظر گرفته شود تا دفاتر خدمات مسافرتی پس از خروج از چالش به فعالیت خودشان ادامه بدهند.

وی با تاکید بر اینکه اختصاص تسهیلات به صنعت گردشگری یکی از راهکار‌های پیشنهادی ما برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری کشور است،گفت: هم‌اکنون دولت بودجه برای راه‌اندازی بوم‌گردی، راه‌اندازی هتل‌ها، جاده‌سازی و ایمن‌سازی تصویب کرده است که این بودجه‌ها معمولا مصوب می‌شوند اما هزینه نمی‌شوند در حالیکه این بودجه‌ها باید در جایگاه خودشان هزینه شوند.

رفیعی گفت: دومین راهکار پیشنهادی ما این است که مسئولان حداقل برای مدت کوتاهی مالیات را از روی دوش صنعت گردشگری بردارند تا تأثیر آن را روی فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی ببینند.

وی افزود:سازمان تأمین اجتماعی باید حقوق پرسنلی که در دفاتر خدمات مسافرتی تعدیل شده‌اند را پرداخت کند بنابراین این افراد سربار دولت می‌شوند و بودجه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

رفیعی ادامه داد:سازمان میراث فرهنگی تفاهمنامه‌ای با وزارت کار امضا کرده که ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و بابت ایجاد این فرصت‌های شغلی تا دو سال بیمه‌ آن را وزارت کار پرداخت کند.

وی تصریح کرد:اعتقاد دارم صنعت گردشگری باید جایگزین صنعت نفت شود، زیرا تا زمانی که متکی به نفت باشیم اهمیتی به گردشگری داده نخواهد شد.

رفیعی تاکید کرد:گردشگری تعریف دارد و به معنای بی‌بند و باری نیست. من معتقدم گردشگری تنها راه نجات ممالکی است که چرخه اقتصادی کشورشان تا حدودی کند شده است زیرا گردشگری به تحریم و برجام قائل نیست چون نمی‌توانند انسان‌ها را برای نرفتن به جایی تحریم کنند بنابراین مسئولان باید گردشگری را به صورت ویژه ببینند و تسهیلات خوبی را برای آن در نظر بگیرند تا بتوانیم ورودی گردشگر را به معنای واقعی خودش داشته باشیم. برای این کار هم دولت باید علاوه بر مشورت با فعالان دولتی بخش گردشگری با فعالان خصوصی بخش گردشگری مشورت کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با بیان اینکه ما نزدیک به ۶ ماه از سال گذشته را با نوسانات ارزی مواجه بودیم و ریزش گردشگر داشتیم، گفت: سال گذشته برای صنعت گردشگری سال پرچالشی بود و در برهه‌ای از زمان، صنعت گردشگری اصلا دیده نشد. در همین برهه شیب تند افزایش قیمت ارز باعث شکایت کارگزاران ما شد و هم‌اکنون کارگزاران ما در خارج از کشور گلایه‌ها و شکایت‌های متعددی دارند، زیرا نتوانستند پول‌های خودشان را بگیرند و آن هم چالش جدیدی برای ما است که باید برای آن هم راهکاری پیدا کنیم به هر حال امیدواریم که شرایط کشورمان به گونه‌ای رقم بخورد تا  نوسانات ارزی ما ثبات پیدا کند و حداقل بدانیم که در چه جایگاهی قرار داریم.

وی گفت:رئیس سازمان میراث فرهنگی احتمالا از این زاویه به عرصه گردشگری نگاه می‌کنند که نوسانات ارزی باعث شده است که گردشگر ما کمتر به کشور‌های خارجی برود و این به نفع ما است البته ما جامعه آماری درستی نداریم و من با قاطعیت می‌گویم گردشگر ما نسبت به سال گذشته ریزش کرده است و توریستی که به کشور‌های خارجی هم می‌رود ریزش پیدا کرده است، اما ما نباید از این مسئله خوشحال شویم، زیرا چنانچه بتوانیم شرایطی را محیا کنیم که گردشگرمان داخل کشور را ببیند و استفاده کند با خروج بیش از اندازه گردشگر مواجه نمی‌شویم که هم‌اکنون چنین شرایطی را نداریم، زیرا مثلا اگر گردشگری بخواهد از فضای ساحل شمال لذت ببرد و آرامش پیدا کند متوجه می‌شویم که عموم اماکن ساحلی ما اماکن دولتی هستند در حالیکه ساحل نباید در سیطره کسی باشد البته امروزه بخش خصوصی ما خانه‌هایی را در کنار ساحل دایر کرده‌اند و بخش‌های دولتی نیز با ساخت مجموعه‌هایی بیشتر بخش‌های ساحل را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: تعداد گردشگر خروجی ما کمتر از ۵ درصد جامعه است، اما با مروری بر نحوه صدور مجوز فعالیت برای دفاتر هواپیمایی و خدمات مسافرتی متوجه می‌شویم که کمتر از ۱۰ درصد دفاتر باید ورودی کار کنند و این درست نیست چرا که باید مجوز‌ها به شرط فعالیت دفاتر برای وارد کردن گردشگر به داخل کشور صادر شود و کارشناسان این امر نباید سلیقه‌ای انتخاب شوند که با این کار گردشگر ورودی و داخلی ما افزایش پیدا می‌کند.

رفیعی بیان کرد:ما به دلیل تغییرات زیادی که در ساختار مدیریتی صنعت گردشگری رخ می‌دهد سند راهبردی در این صنعت نداریم و نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این شرایط تغییر کند، زیرا این امر مختص به دولت خاصی نیست.

 رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: شعار ما گردشگری است، اما جایگاه خاصی برای این صنعت در نظر نگرفتیم. هر تغییر کوچکی در صنعت گردشگری به ضرر ما است زیرا این صنعت دیگر توان تغییرات جدیدی ندارد.

رفیعی گفت:هم‌اکنون ما ستاد سفری داریم که هیچ فردی از بخش خصوصی عضو آن نیست و این ستاد برای کسی تصمیم می‌گیرد که عضوش نیست و هر تصمیمی در آنجا گرفته می‌شود از نظر من اشتباه است، زیرا باید با بخش خصوصی مشورت شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان