تبیان، دستیار زندگی

7 خطای شبانه که باعث آسیب‌دیدگی موها هنگام خواب می‌شوند

نکته‌های مویی قبل از خواب

خیلی از افراد هنگام بیدار شدن از خواب با تجربه آسیب‌دیدگی یا بدحالت شدن موهای خود مواجه شده‌اند. آیا می‌دانید عادت کردن به برخی اشتباهات رایج در مراقبت از موها می‌تواند سلامت و زیبایی آن‌ها را تحت تأثیر قرار بدهد و صبح‌ها شما را با موهایی آشفته و بدحالت مواجه کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت مو
در این مطلب، با رایج‌ترین خطاهایی که ممکن است در طول شب انجام بدهید و باعث صدمه دیدن یا از دست رفتن حالت طبیعی موها بشوید، آشنا خواهید شد.

1- خوابیدن با موهای خیس

بسیاری از افراد عادت دارند شب‌ها قبل از خواب دوش بگیرند و با موهای خیس به رختخواب بروند. این در حالی است که موها در حالت خیسی ضعیف و شکننده هستند. بنابراین، وقتی که شما با موهای خیس به رختخواب می‌روید و سنگینی سر را تا صبح روی موها می‌اندازید، باعث بد حالت شدن موها، شکستن موها از ساقه و تا خوردن موها در صورتی که موهای لختی داشته باشید، خواهید شد. افرادی که موهای فر یا حالت‌داری دارند، اگر با موهای خیس به رختخواب بروند، حتماً صبح روز بعد با موهایی کاملاً وز و خشک از رختخواب خارج خواهند شد.
چاره چیست؟ حداقل 2 ساعت قبل از خواب دوش بگیرید و موها را با کمک یک حوله نازک نخی و باد ملایم سشوار قبل از خواب کاملاً خشک کنید باد سشوار را در فاصله نسبتاً زیاد از موها بگیرید تا ساقه موها خشک و آسیب‌پذیر نشوند.

2- رها کردن موهای بلند

برخی خانم‌ها عادت دارند شب‌ها قبل از خواب موهای بلندشان را شانه و رها کنند. این کار می‌تواند باعث گره خوردگی موها حین خواب، کرک شدن آن‌ها یا حتی خشک شدن انتهای ساقه موها شود. افرادی که موهای خود را در طول مدت خواب رها می‌کنند، ممکن است در اثر گیر کردن مو زیر بدن دچار ریزش موی فیزیکی ناشی از کندن موها نیز بشوند.
چاره چیست؟ اگر موهای بلندی دارید، بهتر است قبل از خواب موها را از فرق باز کنید و در دو طرف بافت بسیار شلی بزنید. به این ترتیب، صبح روز بعد نه تنها موهایی آشفته و گره‌خورده نخواهید داشت، بلکه موهایتان حالت بسیار زیبایی هم به خود خواهند گرفت. سعی کنید برای پیشگیری از باز شدن بافت شل موها هنگام خواب، قسمت انتهایی بافت را با یک کش موی نرم ببندید.

حداقل 2 ساعت قبل از خواب دوش بگیرید و موها را با کمک یک حوله نازک نخی و باد ملایم سشوار قبل از خواب کاملاً خشک کنید باد سشوار را در فاصله نسبتاً زیاد از موها بگیرید تا ساقه موها خشک و آسیب‌پذیر نشوند


3- دم‌اسبی بستن موها

برخی خانم‌ها موهای بلندی دارند و برای پیشگیری از گیر کردن موها زیر بدن یا گره خوردن‌شان هنگام خواب، آن‌ها را از بالای سر به صورت دم‌اسبی می‌بندند. بستن موها به این حالت، مخصوصاً اگر موها خیس باشند، می‌تواند فشار زیادی به ریشه موها وارد کند و احتمال ریزش مو را شدیداً افزایش دهد.
چاره چیست؟ اگر موهای شما به بافتن نمی‌رسند، آن‌ها را پایین سر با یک نخ نرم به آرامی ببندید و سعی کنید هنگام بستن موها هیچ فشاری به ریشه مو وارد نشود.

4- شانه نکردن موها قبل از خواب

بسیاری از ما عادت نداریم شب‌ها قبل از خواب موهای خود را شانه کنیم و ترجیح می‌دهیم این کار را تا صبح روز بعدی عقب بیندازیم. این در حالی است که شانه کردن شبانه موها، دو فایده بزرگ دارد؛ اول اینکه از گره خوردن و کرک شدن موها، مخصوصاً موهای کوتاه، هنگام خواب پیشگیری می‌کند و دوم اینکه چربی طبیعی پوست سر را به ساقه موها می‌رساند و مانع خشکی بیش از اندازه موها بعد از بیدار شدن از خواب می‌شود.
چاره چیست؟ درست قبل از خواب موهای خود را با شانه خشک و تمیز شانه کنید. برای پیشگیری از کشیدگی ریشه‌ی موها بهتر است هنگام شانه کردن، ریشه موها را با دست نگه دارید. اگر موهای شما بیش از اندازه خشک است، قبل از شانه کردن شبانه حتماً کمی سرم مو به آن‌ها بزنید.

5- استفاده از بالشی با رویه نخی

شاید گمان کنید استفاده از بالش‌هایی با رویه نخی یا پنبه‌ای مراقبت بیشتری از پوست صورت در طول مدت خواب می‌کند یا باعث تعریق کمتر می‌شود اما بهتر است بدانید این جنس از پارچه‌ها می‌تواند موهای شما را هنگام بیدار شدن آشفته و درهم کند.
چاره چیست؟ با توجه به نکات ذکر شده توصیه می‌شود حتماً برای حفظ سلامت، لطافت و زیبایی موها هنگام بیدار شدن از خواب، از یک روبالشی با جنس ابریشم کمک بگیرید. روبالشی‌های ابریشمی باعث حفظ نرمی و حالت موها هنگام خواب می‌شوند.

6- مرطوب نکردن موها

خیلی از افراد عادت دارند هم صبح‌ها قبل از رفتن به محل کار و هم شب‌ها بعد از برگشتن به منزل، موهای خود را شامپو کنند. شامپو کردن بیش از اندازه موها باعث از دست رفتن چربی و رطوبت مطلوب آن‌ها می‌شود، مخصوصاً اگر شامپو کردن همراه با شستن موها به واسطه آب داغ باشد.
چاره چیست؟ اگر موهای خشکی دارید، هر روز آن‌ها را شامپو نکنید و به شستن موها با آب ولرم خالی اکتفا کنید. به افرادی با موهای خشک توصیه می‌شود پس از استحمام، موهای خود را با سرم‌های موی بر پایه چربی‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان یا روغن بادام ماساژ دهند. به افرادی با موهای چرب نیز توصیه می‌شود بیشتر از روزی یک مرتبه موهای خود را شامپو نکنند و شب‌ها قبل از خواب نیز موها را کمی با سرم‌های موی بر پایه آب و ویتامین‌های ضروری برای موها ماساژ دهند. این کار به حفظ شادابی و لطافت موها کمک زیادی می‌رساند.

7- خوابیدن با حالت‌دهنده‌های مو

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که شب‌ها قبل از خواب موهای خود را نشویید؟! این کار در حالت عادی مشکلی برای موها ایجاد نمی‌کند و ممکن است تنها باعث حالت نگرفتن مناسب آن‌ها در صبح روز بعد شود اما اگر موهای شما آغشته به انواع حالت‌دهنده‌ها مانند اسپری‌های حالت‌دهنده مو، انواع ژل یا کتیرا باشد و شما با همان حالت‌دهنده‌ها به رختخواب بروید، حتماً صبح روز بعد با موهایی که از قسمت‌های مختلف شکسته شده یا تا خورده‌اند، مواجه خواهید شد. استمرار خوابیدن با موهایی که آغشته به حالت‌دهنده هستند، باعث خشک شدن تدریجی ساقه موها و ایجاد موخوره خواهد شد.
چاره چیست؟ اگر موهایتان آغشته به حالت‌دهنده هستند، حتماً پیش از خواب آن‌ها را بشویید. اگر به هر دلیلی یکی- دو بار در طول سال شرایطی برای شما پیش آمد که امکان شستن موهای آغشته به حالت‌دهنده قبل از خواب را نداشتید، حداقل موها را به خوبی شانه کنید تا این مواد تا حد ممکن از ساقه موها جدا شوند.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.