تبیان، دستیار زندگی
اگر محل قرار‌گیری ماوس، گوی چرخان، قلم نوری یا سایر دستگاه‌های ورود اطلاعات، خیلی دورتر از جای اصلی کاربر، خیلی پایین یا بالا یا حتی خیلی متمایل به یک سمت باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مچ درد هنگام کار با موس

آشنایی با ماوس‌ پدهای ارگونومیك

اگر محل قرار‌گیری ماوس، گوی چرخان، قلم نوری یا سایر دستگاه‌های ورود اطلاعات، خیلی دورتر از جای اصلی کاربر، خیلی پایین یا بالا یا حتی خیلی متمایل به یک سمت باشد، موجب بروز ناراحتی در شانه، آرنج، ساعد و مچ دست می‌ شود.

مچ درد هنگام کار با موس

هرگز نباید مچ دست به سمت بالا خم شده باشد. اطمینان حاصل کنید که محل نشستن شما اندکی بالاتر از میز کارتان است تا میز، کمی پایین‌ تر از ارتفاع آرنج تان قرار بگیرد. این حالت باعث می‌ شود تا دست شما به راحتی و در حالت طبیعی روی ماوس قرار داشته باشد.

برای کار کردن با ماوس، لازم است سطح زیر آن کاملاً پایدار و بدون حرکت باشد.

اگر در کارتان از گوی چرخان (trackball) استفاده می‌ کنید، در واقع دارید از گروه‌های مختلف عضلات و تاندون‌های خود کار می‌ کشید (بیش از حد آنچه برای کار کردن با یک ماوس مورد نیاز است). البته طراحی برخی از گوی‌های چرخان می ‌تواند باعث ناراحتی و حتی آسیب احتمالی به نواحی اطراف انگشت شست شود، چون عمدتاً انگشت شست است که برای مانور دادن با گوی چرخان، کشیده می‌ شود.

معمولاً كسانی كه با كامپیوتر كار می ‌كنند، از ناحیه ی مچ دست دچار درد و ناراحتی می ‌شوند. علت این ناراحتی انحراف مچ دست و به هم خوردن حالت طبیعی آن در هنگام استفاده از ماوس است.

لازم به ذكر است كه علاوه بر استفاده از این پد ماوس‌ها، فرد باید پس از هر 45 دقیقه كار با ماوس، 10 دقیقه به دست خود استراحت دهد و با انجام حركات ورزشی مناسب، مانند باز و بسته كردن انگشتان دست یا چرخش نرم و آهسته مچ دست، فشارهای عضلانی را كاهش دهد.‌

وقتی مچ دست خم می ‌شود، فشار زیادی به "عصب مدیان" یا "عصب پنجم" دست (از وسط مچ عبور می كند تا به انگشتان برسد) كه در كانال مچ دست (كانال كارپال) قرار دارد، وارد می‌ شود. كانال كارپال، تشكیلات كانال مانند كوچكی در ناحیه ی مچ دست است كه توسط هشت استخوان مچ و رباط‌های كارپال محصور شده است.

زردپی كه وظیفه ی خم كردن انگشتان را به عهده دارند و نیز عصب میانی، از میان این كانال، از ساعد تا كف دست می ‌گذرد. اگر فشارها به مچ دست ادامه یابد، ممكن است، این عصب دچار التهاب شدید شده و درد، گزگز و سوزش در ناحیه ی توزیع عصب پنجم در مچ دست احساس شود(تصویر بالا).

این حالت پس از مدت زمانی می‌ تواند به بیماری با نام "نشانگان تونل كارپال" منجر شود. سوزش دردناك انگشتان شست، نشانه و میانی دست، مشكل در حركت دادن انگشتان و از دست دادن چنگش قوی مانند در دست نگه داشتن اشیاء، نشانه‌هایی از این بیماری است. یكی از راه‌های بسیار مؤثر در جلوگیری از این آسیب، استفاده از «ماوس ‌پدهای ارگونومی» ‌است(تصویر بالا).

این موس پد‌ها با داشتن بالشتك باعث جلوگیری از انحراف مچ دست شده و در نتیجه فشار كمی‌ به"عصب مدیان" وارد خواهد شد.

 فرزانه فولادبند

*مطالب مرتبط:

ماوس را دست کم نگیرید!

دردهای ناشی از کار با کامپیوتر

دانستنی هایی درباره ی مچ درد

انگشت‌هایت را نشكن!

خودکار خوب چه خصوصیاتی دارد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.