تبیان، دستیار زندگی

در نشست رسانه‌ای هفته ملی کودک مطرح شد:

از زمان فیلم‌های کیارستمی اولویت‌‌های نظام آموزشی ما تغییری نکرده

مدیر عامل کانون با بیان اینکه ۱۲ سال صرف آموزش کودکان ما می‌شود ولی همه آن را در چند وقت فراموش می‌کنند، گفت: متاسفانه از زمان فیلم‌های کیارستمی تاکنون هیچکدام از اولویت‌‌های آموزشی ما تغییر نکرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
از زمان فیلم‌های کیارستمی اولویت‌‌های نظام آموزشی ما تغییری نکرده

  نشست رسانه‌ای هفته ملی کودک با حضور فاضل نظری (مدیرعامل کانون) و حامد رهنما (دبیر هفته ملی کودک) امروز در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری حجاب کانون برگزار شد.

حامد رهنما، دبیر هفته ملی کودک در ابتدای این مراسم گفت: امسال از دو ماه قبل، جلسات برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری این هفته را انجام دادیم و شعار این دوره از هفته ملی کودک «ز» انتخاب شده و همچنین مراسم امسال با گذشته تفاوت‌هایی هم پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه در تهران و تمام مراکز استان‌های کانون برگزار می‌شود، درباره تفاوت‌های این دوره هفته کودک این طور توضیح داد: در این دوره بعضی مراسم‌ها خارج از مراکز کانون و در دانشگاه‌های مختلف تهران برگزار می‌شود. همچنین مشارکت با بنیاد سینمایی فارابی انجام شده و در این هفته فیلم‌های سینمایی کودک در سینمای کانون در خیابان وزرا به نمایش گذاشته می‌شود.

رهنما افزود: به‌علاوه این موضوعات همچنین شنبه ۱۴ مهر ماه مراسم شبی با سینمای کانون برگزار شده که در آن فیلم‌هایی از کیارستمی، تقوایی، مثقالی و صادقی به نمایش گذاشته می‌شود. روز ۱۶ مهر که مصادف با دوشنبه روز جهانی کودک است نیز ویژه برنامه‌ای با حضور مسئولان در سالن شهید بهنام برگزار می‌شود.

در ادامه این مراسم، فاضل نظری (مدیرعامل کانون) گفت: شعار امسال هفته کودک عبارت آینده را باید ساخت بوده که برای ما هدفی را دنبال می‌کند. به‌طور کلی ما در مواجهه با مفهوم آینده می‌توانیم سه مواجهه داشته باشیم. مواجهه اول به این صورت بوده که ما از آینده هیچ خبری نداریم و معلوم نیست که در آن چه اتفاقی خواهد افتاد. این رویکرد منفعل بوده که در آن برای آمدن آینده تنها باید منتظر اتفاق‌ها بود.

وی افزود: اما در مقابل رویکرد دیگری هم وجود دارد که فعال بوده و با توجه به گذشته می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد و خود را برای فرا رسیدن فردا آماده کرد. به علاوه این دو مورد رویکرد فوق فعالی هم وجود دارد که براساس بررسی گذشته و اینکه چطور چه اتفاق‌هایی سبب وضعیت حال شده است، می‌توان برای آینده هدف‌گذاری و پیش‌بینی کرد که بر چه اساسی می‌توان به آن رسید. بنابراین شعار امسال بر مبنای آینده بوده و اینکه آینده ساختنی است.

نظری در ادامه گفت: باید بدانیم که مهمترین سرمایه برای ساخت آینده کودکان امروز هستند و سرمایه‌گذاری روی تربیت کودکان، سرمایه‌گذاری برای فردای ایران و طرحی برای بهتر کردن جامعه ایران است. جامعه‌ای که برای کودکانش زمان می‌گذارد جامعه‌ای بانشاط بوده که برای فردا برنامه‌ریزی می‌کند.

وی افزود: در برخی جوامع گاه پیش می‌آید که برخی آینده را فدای امروز می‌کنند ولی مصرف کردن آینده برای امروز به هیچ وجه مطلوب نبوده و جامعه موفق آن است که امروز را برای فردا هزینه کند. از شرایط امروز تا آینده فاصله‌ای وجود دارد که اسم آن تغییر است و باید انجام شود. البته خوشبختانه دروزارت آموزش و پرورش چند وقتی است گام‌های خوبی در حال انجام بوده و روند خوبی در حال طی شدن است ولی این روند باید هرچه بیشتر سرعت بگیرد.

مدیرعامل کانون در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: هفته کودک نمی‌خواهد و نمی‌تواند که در یک هفته تغییر بنیادین انجام دهد. این هفته نماد رزمایشی بنیادین برای ایجاد تغییری است که در مسیر تعالی جامعه است و این اتفاق بدون توجه همگان به آن اتفاق نمی‌افتد. چراکه اگر جامعه ما به کودکانش توجه نکند؛ روز به روز از فردای که انتظار دارد دورتر خواهد شد.

وی افزود: شناخت غلط اولویت‌ها در جامعه گاهی باعث شده که ما نتوانیم برنامه‌ریزی درستی برای آینده داشته باشیم. متاسفانه در مجموعه فرهنگی زندگی می‌کنیم که اولویت‌های فرهنگی آن درست نیست ولی این سوال مطرح است که در نهایت قرار است کودکان ما چه بیاموزند و قرار است در هفته کودک به همین موضوع پرداخته شود.

نظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ۱۲ سال صرف آموزش کودکان ما می‌شود ولی همه آن را در چند وقت فراموش می‌کنند و این سوال مطرح است که این آ‌موزش به چه درد آنها می‌خورد. آیه‌ای در قرآن است که می‌فرماید پناه می‌برم از علمی که هیچ فایده‌ای ندارد. متاسفانه در حال حاضر روش آموزش ما نیز بر طبق الگوهای تکراری بوده که تاثیر چندانی ندارد. کودکان ما دوست دارند در بازی چیز یاد بگیرند و علاوه بر این موضوع آنها جدای از آموزش نیاز به کسب مهارت دارند.

وی با بیان اینکه نظام فرهنگی – تربیتی جامعه ما باید تغییر کند و این تغییر قطعا هزینه‌هایی خواهد داشت، افزود: وقتی فیلم‌های ژانر کودک عباس کیارستمی را که یکی از سرمایه‌های کانون بود نگاه می‌کنم با وجود آنکه از آن زمان زیادی گذشته است، متاسفانه از آن زمان تاکنون هیچ کدام از اولویت‌های آموزشی ما تغییر نکرده است.

وی در پایان گفت: سال‌هاست از برداشتن کنکور صحبت می‌شود ولی هر سال زمان کنکور دادن بچه‌های ما نزدیک‌تر می‌شود. کودکان ما هر سال با کنکورهای متعددی در جامعه مواجه می‌شوند که از طریق جامعه به آنها تحمیل می‌شود. فرهنگ جامعه زمانی شکل می‌گیرد که آن را از کودکان آغاز کنیم. اگر می‌خواهیم در بحران‌های جامعه مردم دیگر خواهی و آینده‌نگری را انتخاب کنند باید آن را از کودکان‌مان آغاز کنیم.

منبع : خبرگزاری ایلنا