تبیان، دستیار زندگی

تأثیرات مثبت چای سالم بر سلامت افراد

چای بنوشید به این 8 دلیل!

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر دنیاست. جالب است بدانیم چای مزایای بسیاری دارد که در شرایط مختلف می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. تأثیر مثبت روی استرس، سلامت دندان، مشکلات گوارشی و سوزاندن کالری فقط برخی از مزایای نوشیدن چای است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چای
چای یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه بسیاری از مردم جهان فارغ از هر نوع فرهنگ و ملیتی است. هنگامی که مشکلات کاری، استرس و خستگی انسان را احاطه می‌کند، یک راه حل ساده و کارآمد وجود دارد که می‌تواند حال و هوای ما را تغییر دهد و آن چای است. جالب است بدانید که چای از اهمیت بسیار بالایی در فرهنگ‌های مختلف جهان برخوردار است.
در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مزایای نوشیدن یک چای خوب و تأثیراتی که روی سلامت انسان می‌تواند داشته باشد.

یک فنجان چای می‌تواند با بهبود سطح توجه، به تمرکز بیشتر در کار منجر شود. همچنین نوشیدن چای به‌طور منظم تأثیرات مثبتی روی عملکرد مغز و فرآیندهای عصبی مرتبط با آن دارد


چرا باید چای را در سبک زندگی خود بگنجانیم؟
باید به این نکته توجه داشته باشیم که مصرف زیاد کافئین در روز باعث بروز مشکلاتی در سیستم بدن انسان می‌شود. آیا تا به حال شده بعد از نوشیدن چهارمین فنجان قهوه در یک روز دچار تپش قلب شوید؟ اما مصرف متعادل کافئین می‌تواند تأثیرات مثبتی روی سلامتی داشته باشد مثل تأثیر مثبت روی دیابت و یا تأمین دوز غنی آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن که جزو مزایای شناخته شده مصرف متعادل کافئین هستند.
همان‌طور که می‌دانید انواع زیادی از چای وجود دارد که می‌توان به دلخواه آن‌ها را انتخاب و استفاده کرد. برخی از این انواع مثل چای سیاه و چای سبز به مقداری کافئین دارند که این نوشیدنی‌ها را به یکی از مطلوب‌ترین نوشیدنی‌ها تبدیل کرده است. حال به معرفی چند ویژگی از نوشیدن چای می‌پردازیم.

چای سالم و مزایای آن
صرف‌نظر از کافئین موجود در چای، هر کدام از انواع چای‌ها، اجزای منحصر به فردی را شامل می‌شوند که می‌توانند تأثیرات مثبت فراوانی روی سبک زندگی انسان بگذارند.

1- تأثیر چای سیاه روی مشکلات گوارشی

چای سیاه برای درمان اسهال بسیار مفید است. می‌توانید چای سیاه را دم کرده و مقداری لیموی تازه در آن بچکانید و به جای خوردن قرص، از این نوشیدنی استفاده کنید. همچنین نوشیدن این چای که با لیموی تازه طعم‌دار شده است، می‌تواند نفخ ناشی از اسهال را نیز تسکین دهد. گفتنی است چای سیاه دارای تانن(ماده‌ای با خواص ضدالتهابی) است. بنابراین چای سیاه نه تنها به بهبود ناراحتی‌های شکم کمک می‌کند بلکه مصرف منظم آن به هضم بهتر نیز منجر خواهد شد.

2- درمان طبیعی سندرم روده تحریک‌پذیر با چای سبز

سندرم روده تحریک‌پذیر برای جمعیت زیادی از جهان شناخته شده است و افراد زیادی در جهان به این سندرم دچار هستند. گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی می‌تواند کمک چشم‌گیری در بهبود شرایط افرادی که دچار این سندروم هستند داشته باشد. چای سبز دارای پلی‌فنل است که می‌تواند به کاهش التهابات روده در افراد دچار سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند.

3- تأثیر چای سبز بر سوزاندن کالری بیشتر

اگر دوست دارید بدن خوش فرم و فعالی داشته باشید، شاید بهتر باشد یک فنجان چای سبز را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. یکی از ویژگی‌های مشهور چای سبز این است که تأثیرات مثبتی روی میزان و سرعت متابولیسم دارد و باعث افزایش پروسه سوزاندن کالری می‌شود. اگر در سوزاندن چربی‌های خود در تمرینات ورزشی به مشکل خورده‌اید و احساس می‌کنید کاهش وزنتان متوقف شده است، چای سبز می‌تواند یک راه حل مناسب در کنار ورزش باشد.

4- چای لیمو و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

همان‌طور که اشاره شد انواع مختلفی از چای‌ها را می‌توان تهیه کرد و از خواص دارویی و تأثیرات مثبت آن بهره‌مند شد. برای نمونه معمولاً با تغییر فصل و آمدن پاییز احتمال دچار شدن به علائم بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا مثل خستگی، بی‌حالی و آبریزش افزایش می‌یابد و اغلب مردم دچار این علائم می‌شوند. در صورت وجود این علائم در بدن می‌توان از چای لیمو استفاده کرد. استفاده از چای لیمو در این مواقع باعث می‌شود این علائم خیلی زود ناپدید شوند. چای لیمو مجرا و مسیر بینی را باز می‌کند. همچنین سرفه و عطسه مداوم باعث تورم گلو می‌شود که چای لیمو می‌تواند باعث جلوگیری از این روند شود. برای خوش‌طعم شدن چای لیمو می‌توانید از مقداری عسل نیز استفاده کنید.

5- تأثیر چای بابونه روی خواب و کاهش استرس

این روزها استرس به یک مقوله اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. افسردگی و اضطراب معمولاً در بالاترین سطح خود قرار دارد و اینجاست که میتوان از ویژگی‌های چای بابونه استفاده کرد. جالب است بدانید که در معرض عطر چای بابونه قرار گرفتن هم می‌تواند از فشار استرس بکاهد. همچنین اگر استرس باعث بی‌خوابی شما شده است می‌توانید یک فنجان چای بابونه را قبل از خواب مصرف کنید تا با احساس بهتری بتوانید بخوابید و برای فردایی سرحال‌تر آماده شوید.

6- لبخندی زیباتر و شفاف‌تر با نوشیدن چای

در گذشته تصوری منفی در مورد چای وجود داشت که معتقد بود چای روی بهداشت دندان تأثیرات منفی دارد؛ اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع چای سرشار از فلوراید و تانن است. این مواد در سرکوب رشد باکتری روی دندان‌ها شهره هستند و باعث سالم و شفاف ماندن دندان‌ها می‌شوند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت از نوشیدن چای لذت ببرید و تأثیرات مثبت آن بر کاهش رشد پلاک دندان‌ها را تجربه کنید.

7- چای یک دوست سالم برای مغز است

یک فنجان چای می‌تواند با بهبود سطح توجه، به تمرکز بیشتر در کار منجر شود. همچنین نوشیدن چای به‌طور منظم تأثیرات مثبتی روی عملکرد مغز و فرآیندهای عصبی مرتبط با آن دارد. به همین جهت چای می‌تواند به‌طور مؤثر و قابل توجهی به در خفا ماندن بیماری پارکینسون کمک کند. یافته‌های دیگر پیرامون نوشیدن چای به این مسئله اشاره دارند که نوشیدن چای نمی‌تواند بیماری آلزایمر را متوقف کند اما می‌تواند به‌طور قابل توجهی این بیماری را کاهش دهد.

8- تأثیر چای بر روی استحکام استخوان‌ها

جالب است بدانید افرادی که به‌طور منظم چای می‌نوشند، معمولاً از تراکم استخوان بیشتری بهره‌مند هستند. در واقع چای سرشار از فیتوکمیکال‌ها است و فلاوونوئیدها یکی از زیرشاخه‌های فیتوکمیکال‌ها به شمار می‌روند که مسئولیت سلامت استخوان‌ها را بر عهده دارند. بنابراین داشتن چای در رژیم غذایی، می‌تواند از وقوع روماتیسم مفصلی در آینده و سنین بالا نیز جلوگیری کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.