تبیان، دستیار زندگی

ورود به مدرسه نیازمند چه شرایطی است؟

برخی از مربیان معتقدند که مهارت هایی نظیر توانایی شناخت رنگ ها، انگیزه و توانایی مرتب سازی اشیا و دانستن نام و نشانی خانه و مدرسه، از مصادیق آمادگی برای ورود به مدرسه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورود به مدرسه نیازمند چه شرایطی است؟
 در واژه‌ شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت آزمایشگاه/Laboratory آمده است: مکان یا فضای مجهز به وسایل و مواد آزمایشگاهی ویژه‌ای که برای انجام برخی آزمایش‌ های علمی از جمله آزمایش بر روی مواد شیمیایی ساخته می‎شود. برای مثال در آزمایشگاه برق، از تجهیزات، قطعات و ابزارهای برقی برای انجام آزمایش‌ هایی بر روی سیستم‌ های برقی استفاده می‎شود. آزمایشگاه‌ ها را می‌ توان در مدارس، دانشگاه‌ ها، صنایع، تاسیسات دولتی، ارتشی و حتی بر روی کشتی‌ ها و در بالگردها نیز راه‌ اندازی کرد.
محلی برای آزمایش، محلی مجهز به وسایل لازم برای انجام تجارب علمی به‌ وسیله متخصصان، دانشجویان یا دانش آموزان، لابراتوار، محل تجربه کردن، جای آزمایش، مورد آزمایش.

آزمایشگاه آموزشی/Educational Laboratory: نوعی آزمایشگاه مجهز به وسایل و تجهیزات لازم آزمایشگاهی برای انجام آزمایش‌ های عملی دروس مختلف مانند فیزیک، شیمی، علوم تجربی، مکانیک، میکروب شناسی، روان‌ شناسی و نظایر آن.

آزمایشگاه پژوهشی/Research Laboratory: نوعی آزمایشگاه دارای وسایل و تجهیزات لازم برای انجام پژوهش‌ های عملی در زمینه‌ های مختلف، مانند روان‌ شناسی، داروسازی، میکروب شناسی، فلز و نظایر آن.

آزمایشگاه مرکزی/Central Laboratory: نوعی آزمایشگاه نسبتاً بزرگ و دارای انواع تجهیزات و مواد آزمایشگاهی متناسب با آن، که دانش‌ آموزان چند مدرسه یا آموزشگاه می‌توانند بر اساس روش‌ های علمی و برنامه‌ ریزی‌ های قبلی در آن‎جا به فعالیت‌ ها‏ی علمی و پژوهشی بپردازند.

آزمایشگاه آموزشی - پژوهشی/Educational Research Laboratory: نوعی آزمایشگاه خاص و مجهز به وسایل و تجهیزات لازم آزمایشگاهی که به طور مشترک برای امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌ های مختلف علمی، مانند فیزیک، شیمی، علوم تجربی، روان‌ شناسی، گیاه شناسی، میکروب شناسی و نظایر آن، استفاده می‎شود.

آمادگی[دوره/مرحله]/Preparation: دوره یک ساله آموزشی تربیتی قبل از ورود به دبستان که به‌ دلیل وجود مشکلات زبان آموزی در کلاس‌ های اول دبستان، مردودی فراوان در اولین سال این دوره و ضرورت توجه به رشد ابعاد وجودی کودکان برای سازگاری بیشتر با محیط مدرسه، به‌ ویژه درمناطق دوزبانه برای کودکان پنچ ساله برگزار می‎شود.
آماده بودن، استعداد، آراستگی، تدارک.

آمادگی برای مدرسه/Preparation for School: وضع کودکانی که با کسب حداقل اطلاعات، آموخته‌ ها و توانمندی‌ های اوّلیه، پس از ورود به کودکستان یا به روش‌های دیگری، آمادگی لازم را برای ورود به مدرسه پیدا می‌کنند.
برخی از مربیان معتقدند که مهارت‌ هایی نظیر توانایی شناخت رنگ‌ ها و اشکال اساسی، هماهنگی اوّلیه بین اعضای بدن، انگیزه و توانایی مرتب سازی اشیا و دانستن نام و نشانی خانه و مدرسه، از مصادیق آمادگی برای ورود به مدرسه است.
استعداد یا توانایی برای ورود به مدرسه.

آمادگی جسمانی/Fitness: میزان توانایی فرد برای فعالیت موثر و کارآمد و انجام کارهای ضروری و رفع نیازهای روزانه، با قدرت و چابکی، بدون احساس خستگی مفرط و داشتن انرژی ذخیره کافی برای پرداختن به تفریحات سالم در اوقات فراغت و رویارویی با اتفاقات غیر منتظره.
قدرت یا توانایی جسمی

آمادگی ذهنی/Mental Preparedness: سازگاری مقدماتی یا آمادگی لازم برای نوع خاصی از فعالیت یا تجربه کردن امور که معمولاً نتیجه نوعی از آموزش است و فرد را در حل مسایل زندگی کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:
معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندان مان چیست؟
ماموریت مدیران مدرسه فقط مدرسه داری نیست
ترس کودکان از مدرسه، چه دلایلی دارد؟

منبع: خبرگزاری فارس