تبیان، دستیار زندگی

معرفی کتاب پیک آدینه با تاکید بر اهمیت دوره های کوتاه مدت دروس در مقطع ابتدایی

سری کتابی که در این مقاله قصد معرفی آن را به شما داریم، کتاب های پیک آدینه، از انتشارات پویش اندیشه خوارزمی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
معرفی کتاب پیک آدینه با تاکید بر اهمیت دوره های کوتاه مدت دروس در مقطع ابتدایی
حتما خاطرتان هست که سال ها پیش، بالاخص در اواسط دهه هفتاد، در اکثر مدارس باب شده بود تا در پایان هر هفته یک برگه کاغذ را که تعدادی سوال چاپی بر روی آن بود را به دانش آموزان می دادند تا پایان هفته آن را حل کنند و شنبه اول هفته آن را به معلم خود تحویل دهند.
این کاغذ ها که به آن ها پیک آدینه یا پیک جمعه می گفتیم، شامل سوال های تشریحی با سطح متوسطی بود که اکثر دانش آموزان برای حل آن ها مشکل خاصی نداشتند.
فلسفه اصلی این پیک ها هم دوره مطالبی بود که در طول هفته در کلاس درس آموخته اند. معلمان سعی میکردند از تمام دروس یا حداقل چند درس کلیدی در این پیک ها سوال طرح کنند و به دانش آموزان بدهند. نکته مهم این پیک ها این بود که مطالب کلیدی ای که دانش آموز باید می آموخت را در خود جای داده بود.
اما به هر حال و به هر دلیل آن پیک ها دیگر توزیع نمی شود. اما کتاب های پیک آدینه دقیقا همان پیک ها هستند که در قالب یک کتاب جمع آوری و چاپ شده اند. اما اجازه بدهید کمی بیشتر در مورد این کتاب صحبت کنیم.

بررسی کتاب های پیک آدینه:
زمانی که به فهرست این کتاب دقت کنید، ملاحظه می کنید که بخش های این کتاب به تعداد جمعه های سال تحصیلی، با عنوان پیک هفته تقسیم بندی شده است.
در هر بخش سوالات دروس کلیدی آن مقطع تحصیلی که اصولا، علوم و ریاضی و فارسی را شامل می شوند مطرح شده است.
این سری از کتب برای سال های تحصیلی مقطع ابتدایی، یعنی اول تا ششم، چاپ و منتشر می شود.

نکته مهم دیگر اینکه، این کتب صرفا حاوی سوالات درسی هستند و پاسخ این سوالات در کتاب نیامده است. یعنی این کتب به سبک کتاب های کار، بدون پاسخ تدوین شده اند.

سوالات این کتب اصولا در حد متوسط می باشد و دانش آموزان پس از یک بار دوره ساده دروس خواهند توانست از پس این سوالات بربیایند.

چرا کتاب های پیک آدینه را توصیه می کنیم؟
مخاطب اصلی این بخش از صحبت های ما، اولیای محترم و معلمین گرامی هستند. در حال حاضر بسیاری از خانواده ها معتقدند که بچه ها باید در آخر هر هفته بازی کنند و خوش بگذرانند و از تعطیلاتی که پس از یک هفته درس برایشان پیش آمده استفاده کنند.
این مساله کاملا صحیح است و ما هم به هیچ وجه منکر آن نیستیم. و صد البته نظام آموزشی هم در این چند سال این مساله را درک کرده و به سمت آن هم قدم برداشته است. البته به نظر می رسد در گاهی از مواقع بیش از حد قدم برداشته شده است.
اما یک مساله نباید فراموش شود. یک دوره ساده از دروس در یک سیکل تعیین شده زمانی، به صورت منظم، بسیار مفید و حتی حیاتی است. علت این توصیه چیست؟ عرض می کنم. اما پیش از آن می خواهم به یک نکته اشاره کنم که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم. ما به هیچ وجه نمی خواهیم کودکان و دانش آموزان در پایان هفته با اکراه و ناراحتی به دوره دروس شان بپردازند.

اما بیایید دقیق تر موارد را بررسی کنیم.
کتاب های آدینه شامل موارد تمرینی هستند که دانش آموزان در طول یک هفته مباحث آن را آموخته اند. خب پس از یک هفته باید چه اتفاقی بیافتد؟ دانش آموز وارد هفته دوم شود؟ شاید بگویید بچه ها در طول همان هفته تکالیف شان را انجام داده اند، اما لزوما پس از یک هفته آن موارد را به یاد خواهد آورد؟
این جاست که ما تاکید می کنیم اجازه دهید، کودکان و نوجوانان اهمیت دوره کردن دروس را بفهمند.
ما عادت کرده ایم دانش آموزان مان را برای هر جلسه درس آماده کنیم و تا زمانی که معلم یک امتحان کتبی یا شفاهی از مطالبی که تعیین می کند، به مطالب قبلی بازنمی گردیم. نتیجه این مساله تلمبار شدن مطالب درسی در بلند مدت است، تا زمانی که معلم محترم قصد گرفتن یک آزمون را داشته باشد که ما بازمیگردیم و مطالب را دوره می کنیم.
این در حالی است که اگر دانش آموز به صورت هفتگی این مطالب را دوره کند، به راحتی هر چه تمام تر به استقبال امتحانات خواهد رفت و خواهد توانست با آرامش خاطر بیشتری امتحانات را بهتر پشت سر بگذارد.
شاید کمی اغراق آمیز و یا حتی مضحک به نظر برسد، اما والدین با همین روش دوره کردن دروس به صورت منظم، می توانند برای فرزندان خود به طور کامل فرهنگ سازی کنند که اگر موفقیت را در زندگی می خواهید باید با نظم و برنامه ریزی مداوم تلاش کنی. همان چیزی که ما به آن می گوییم آهسته و پیوسته قدم برداشتن.

مساله اصلی این جاست که ما قصد نداریم صرفا به شما بگوییم کتاب پیک آدینه را تهیه کنید و آن را حل کنید تا موفق شوید. ما به شما توصیه می کنیم، یک کتاب یا جزوه، یا هر چیز دیگری برای دوره نظم دروس در کوتاه مدت تهیه کنید. اگر کتاب دیگری می شناسید که گمان می کنید کتاب بهتری است،‌آن کتاب را تهیه کنید. اما حتما کتاب شامل آزمون های زمان بندی شده کوتاه مدت باشد. و ترجیحا بدون پاسخ. دلیل تاکید ما بر بی پاسخ بودن کتاب هم از این بابت است که دانش آموز زمانی که پاسخ را در اختیار داشته باشد، در بهترین حالت، سوال را حل خواهد کرد، به بخش پاسخ ها مراجعه خواهد کرد، و در صورتی که اشتباهی کرده باشد، آن را برطرف می کند و تمام. اما زمانی که پاسخی نباشد، ابتدا تلاش خواهد کرد تا بهترین نتیجه را بدست بیاورد. در طی مدتی این تلاش، به این نتیجه ختم می شود ، که اگر می خواهی بهترین نتیجه را به دست بیاوری، تا می توانی اول مطالعه کن. پس تلاشش را بیشتر خواهد کرد.

دلیل اصلی اینکه تاکید کردم، مخاطب اصلی این صحبت ها خانواده ها هستند، همین بود. ما نمی خواهیم به نمره دانش آموزان به عنوان یک هدف نگاه کنیم، ما می خواهیم به کل تحصیل دانش آموزان به عنوان یک وسیله برای دستیابی به هدف موفقیت نهایی نگاه کنیم.

اگر دانش آموزان با صدبار خواندن دروس در شب امتحان و بی خوابی کشیدن، نمره عالی به دست بیاورد، در دراز مدت برای او چه نتیجه ای خواهد داشت؟ و اگر در بلند مدت یا میان مدت، به طور منظم و با آسایش و با اطمینان خاطر تلاش کند و پیوسته قدم بردارد و در شب امتحان هم همان راه را ادامه دهد، و حتی با نمره خوب درس را بگذارند، چه نتیجه ای در پی خواهد داشت؟ شک نکنید دانش آموزان دسته دوم در طول زندگی موفق تر خواهند بود.
آن ها یاد گرفته اند که برای موفقیت پیوسته قدم بردارند. آن ها یاد گرفته اند که نباید برای موفقیت استرس داشته باشند، و در دقیقه 90 همه چیز را انجام دهند.
هدف اصلی ما از معرفی این کتاب، همین مساله است. بازهم عرض میکنم شاید مضحک و عجیب به نظر برسد، که خرید یک کتاب بتواند چنین تاثیری بر روش زندگی ما داشته باشد. اما آنچه که بر روش زندگی فرزندان ما تاثیر دارد، راهی است که با این کتاب به آن ها می آموزیم.

نکته مهم دیگر در مورد این کتب و روشی که بر آن تاکید می کنیم، اینکه فرزندان تان را مجبور به مطالعه این کتب نکنید. اجازه بدهید آن ها درک کنند که این روش برای آن ها چه فایده ای دارد. مسلما آن ها در سنی نیستند که فلسفه تلاش مداوم را درک کنند،‌اما می توانند تاثیر درس خواندن با این روش و فایده هدف گذاری های کوتاه مدت را در نمرات خود ببینند و درک کنند. پس با این وسیله به آن ها می فهمانیم که راه درست چیست. آن ها خودشان راه درست را انتخاب خواهند کرد.

مخاطب کتاب:
همان طور که تا به اینجای بحث عرض کردیم، مخاطب این بحث خانواده ها و معلمین هستند. این کتاب با سطح درسی اکثر دانش آموزان مطابقت دارد.
توصیه ما به خانواده ها این است که یک کتاب (حال می تواند کتاب پیک آدینه یا هر کتاب دیگری به این شکل) را تهیه کنند و در برنامه هفتگی دانش آموزان بگنجانند و صرفا به وی حل این کتاب را در پایان هفته توصیه کنند، و نه اجبار. و البته اجازه ندهند که تمرینات این کتاب را در میان هفته حل کنند.

مطالب مرتبط:
خمره (معرفی کتاب)
تقویت اعتماد به نفس (معرفی کتاب)
داستان های شگفت (معرفی کتاب)

نویسنده: محمد خادم