تبیان، دستیار زندگی

عملیات مسلم‌بن عقیل در یک نگاه

عملیات مسلم‌بن‌عقیل در ساعت۵۰ دقیقه بامداد نهم مهرسال۱۳۶۱ و با رمز مبارک «یااباالفضل العباس(ع)»در منطقه عملیاتی غرب سومار و ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی عراق تحت فرماندهی قرارگاه نجف اشرف و با اهداف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی،انهدام نیروهای دشمن و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی آغاز ‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عملیات مسلم‌بن‌عقیل

منطقه مذکور از جبهه‌های مهم محسوب می‌شد،زیرا به علت نزدیک بودن به بغداد از استحکامات زیادی برخوردار بود. رزمندگان اسلام متشکل از ارتش و سپاه با شنیدن رمز مبارک عملیات،حمله خود را آغاز کرده و پس از عبور از موانع متعدد مین و تله‌های انفجاری، به سربازان خسته از آماده باش‌های مکرر یورش بردند. در نخستین دقایق حمله،ارتفاعات «گیسکه تاکله شوآن» به دست توانای رزمندگان اسلام آزاد و عملیات برای تصرف دیگر اهداف دنبال ‌شد.

به دنبال درگیری رزمندگان با نیروهای پیاده و زرهی دشمن، تعداد دیگری از ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی و چندین پاسگاه ایرانی از وجود بعثیان پاکسازی و ضربات سختی به آنها وارد ‌شد. در صبح روز عملیات، دشمن با جمع‌آوری نیروهای شکست خورده خود اقدام به پاتک کرد که با دریافت ضربات کوبنده عقب نشست. سرانجام در مرحله دوم تکمیلی، رزمندگان اسلام با رمز مبارک «یا زین العابدین(ع)» به عکس‌العمل و حرکات ایذایی بعثیان خاتمه داده و با تسلط بر ارتفاعات، آنها را به دشت باز و جلگه‌های اطراف راندند که بدین ترتیب شهر مندلی در معرض تهدید قرار گرفته و نزدیک به ۱۵۰ کیلومترمربع از خاک میهن اسلامی آزاد ‌شد.

دشمن برای باز پس‌گیری مناطق از کف رفته دست به پاتک‌های بسیار سنگینی زد و در یکی از پاتکها دست به حیله زد و نیروهایش را با پیشانی‌بندهای سبز رنگ بسیج و لباس فرم بسیجی آرایش داد که با عکس‌العمل مناسب رزمندگان اسلام مواجه و به عقب رانده شد. سرانجام پس از هفت روز نبرد بر اثر استحکامات منطقه و فشار دشمن عملیات متوقف شد.

نتایج عملیات:


مناطق و تاسیسات آزاد شده: ارتفاعات مشرف بر مندلی عراق، آزادی و پاکسازی پاسگاه‌های مرزی ایران به اسامی سلمان کشته، سان بابا، قلعه‌جوق، سومار، میان تنگ و کانی شیخ. در این عملیات ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد و پاکسازی ‌شد.

تجهیزات منهدم شده دشمن: ۷۹ دستگاه تانک و نفربر، ۷ فروند هواپیما، چندین انبار مهمات و خودروهای حامل مهمات، چندین قبضه تفنگ ۱۰۶ میلیمتری، دهها دستگاه خودرو، سه دستگاه لودر، ۳ قبضه سلاح کاتیوشا، ۴ قبضه خمپاره انداز.

غنایم: تعدادی موشک مالیوتکا، تعداد زیادی بی‌سیم، انواع خمپاره‌انداز، مقداری سلاح سبک و نیمه‌سنگین، ۱۰۰ قبضه تیربار و دوشکا، یک دستگاه رادار، یک دستگاه ردیاب صوتی توپخانه، ۳ دستگاه لودر و بولدوزر، ۳ قبضه توپ ۱۰۰ میلیمتری.

تعداد کشته و زخمی دشمن: بیش از ۴۰۰۰ نفر

تعداد اسرا: ۲۷۵ نفر

نیروهای عمل کننده سپاه و ارتش.
منبع: ایسنا