تبیان، دستیار زندگی

برهم صالح رییس‌جمهوری عراق شد

نمایندگان پارلمان عراق که برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور گرد هم آمده بودند، موفق نشدند در دور نخست رأی‌گیری به اتفاق‌نظر برسند و بدین ترتیب روند انتخاب جایگزین فوأد معصوم به دور دوم کشیده شد که در این دور برهم صالح توانست رقیب خود را با اختلاف آرای چشمگیری از پیش رو بردارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رئیس جمهور عراق
پارلمان عراق پس از شمارش دور دوم آرا برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور، از پیروزی برهم صالح خبر داد.

شمارش آرای اولین دور از رأی‌گیری نمایندگان پارلمان عراق برای انتخاب رییس‌جمهوری این کشور در حالی پایان یافت که هیچ یک از نامزدها نتوانستند دو سوم آرا را کسب کنند و به دنبال آن، پارلمان عراق در پی آن بر آمد تا دومین دور رأی‌گیری را بین دو کاندیدای پیشتاز یعنی برهم صالح و فوأد حسین برگزار کند اما فوأد حسین از انصراف خود از مشارکت در دور دوم رأی‌گیری خبر داد. این انصراف بر خلاف انتظارها بر پیچیدگی وضعیت اضافه کرد؛ چرا که هیأت رییسه پارلمان عراق با درخواست حزب دموکرات برای انصراف فوأد حسین از دور دوم مخالفت نمود.

در بحبوحه این رویدادها در پارلمان عراق، منابعی نظیر شبکه تلویزیونی رسمی این کشور و پایگاه خبری روسیا الیوم پیش‌تر اخباری از پیروزی برهم صالح منتشر کرده بودند اما پس از آن، گزارش دادند که فرآیند انتخاب رییس‌جمهوری همچنان ادامه دارد.

در حالی که منابع خبری رسمی گزارشی از نتیجه نهایی انتخاب رییس‌جمهوری عراق منتشر نکرده‌اند، ائتلاف تحت رهبری حیدر العبادی پیروزی برهم صالح را تبریک گفت و جبهه گفت‌وگوی ملی نیز دست به اقدامی مشابه زد.

نمایندگان پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمد الحلبوسی، رییس پارلمان برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید کشور تشکیل جلسه دادند.

یک منبع عراقی تصریح کرد که برهم صالح در دور نخست ۱۶۵ رأی و فوأد حسین ۸۹ رأی و سروة عبدالواحد ۱۸ رأی را از آن خود کردند و بدین ترتیب برهم صالح و فوأد حسین به دور دوم راه یافتند.

در همین حال، یک منبع در پارلمان عراق تصریح کرد که چهار نامزد از کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری انصراف دادند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، عنوان داشت، عبدالکریم عبطان، سلیم همزه، عمر البرزنجی و عبداللطیف رشید از کاندیداتوری در انتخابات منصرف شده‌اند.
منبع: خبرگزاری ایسنا