تبیان، دستیار زندگی
تمام برنامه‌های پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از 19 شهریور تا 15مهرماه حول محور زندگی قرآنی و انسجام اسلامی در مصلای تهران برگزار می‌شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از 19 شهریور تا 15 مهرماه برگزار می‌شود

محمد علی خواجه‌پیری مدیر پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم

تمام برنامه‌های پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از 19 شهریور تا 15مهرماه حول محور زندگی قرآنی و انسجام اسلامی در مصلای تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، محمد علی خواجه‌پیری مدیر پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم عصر امروز 30 مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب یادآور شد: تمام برنامه‌های پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، حول محور زندگی قرآنی و انسجام اسلامی است و با رویكردهای گوناگونی برگزار می‌شود.

وی زمان برگزاری نمایشگاه امسال را از 27 شعبان تا 25 ماه مبارك رمضان (19 شهریور ماه تا 15 مهرماه) ذكر كرد و گفت: ترویج قرآن و معارف آن وظیفه شرعی ما است و باید به این حوزه بپردازیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینكه نمایشگاه امسال بزرگترین رویداد قرآن و جریان فرهنگی، ‌قرآنی و دینی در كشور است، گفت: سبك و سیاق نمایشگاه امسال تغییر كرده است، چرا كه برای حركت رو به رشد جامعه به سمت فعالیت‌های قرآنی باید از استعدادهای جدید استفاده كرد.

وی در ادامه تصریح كرد: با ارائه برنامه‌های فاخر باید سطح توقع قرآنی مردم را بالا ببریم و به خواسته‌های معمولی اكتفا نكنیم كه امیدواریم در نمایشگاه پانزدهم این اتفاق در بخش كمی و كیفی بیفتد.

خواجه ‌پیری در ادامه به تغییرات نمایشگاه امسال اشاره كرد و گفت: بخش جوان در سال گذشته محدودیتی برای جوانان ایجاد می‌كرد كه در نمایشگاه امسال این بخش برداشته شده و تمام قسمت‌ها ملزم شده‌اند، بخشی با رویكرد جوانان داشته باشند در این راستا نقش جوان در همه حوزه‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

وی بخش ویژه كودك و نوجوان و بخش پژوهش را از بخش‌های مهم نمایشگاه امسال عنوان كرده و یادآور شد: بخش پژوهش از برنامه‌های خاص نمایشگاه امسال است كه امیدواریم در سال‌های آتی این بخش گسترده تر شود.

رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی را از برنامه‌های‌ مهم بخش پژوهش عنوان كرد و افزود: بخشی از این نشست‌ها با كیفیت علمی بسیار بالا و با مشاركت نمایشگاه قرآن به قسمت بیرون نمایشگاه منتقل می‌‌شود و در تدارك این هستیم تا نشست‌هایی در چند استان دیگر كشور از جمله خراسان، قم و اصفهان نیز داشته باشیم كه این نشست‌ها از طریق تلویزیون‌هایی به صورت مستقیم در نمایشگاه قابل رؤیت است. همچنین نشست‌‌های همزمان تماما از شبكه جهانی برای تمام دنیا قابل رؤیت خواهد بود.

وی اظهار كرد: در بخش پژوهش خدمت‌گذاری وسیع‌تری را برای مخاطبین، اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویانی كه پایان نامه قرآنی دارند فراهم آورده تا با اتصال به شبكه‌هایی در تمام طول سال از این امكانات استفاده كنند.

خواجه‌پیری همچنین گفت: امسال نمایشگاه كتب قرآنی و حوزه دین از بخش فروش جدا شده و بخش حمایتی به شكل اهدای بن برداشته شده و تخفیف 35 درصدی با یك جریان اداری مشخص تعیین شده برای خریداران درنظر گرفته شده است.

وی در ادامه به انتخاب خادمان قرآنی اشاره كرد و یادآور شد: امسال خادمان قرآنی در سطح استان در سه حوزه فعالان برگزیده، فعالان ممتاز و خادم در سطح استان مشخص و كمیته مركزی با بررسی نظرات استانی خادم بین‌المللی را انتخاب می‌كند. با این روش خادمان و فعالان تعدادشان بیشتر شده و انگیزه در آنها بالاتر می‌رود، همچنین در هر استان نیز برنامه‌هایی برای تقدیر از خادمان استانی در نظر گرفته می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه زمان تقدیر از خادمان قرآن كشور را پنجم مهرماه مصادف با روز میلاد و یا شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) اعلام كرد.

وی اضافه كرد: امسال بخش دانشجویی به بخش دانشگاهی تغییر عنوان داده و عملكرد و كار اساتید دانشگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین برنامه‌های متنوعی برای استادان و دانشجویان در نظر گرفته شده است.

خواجه‌پیری ادامه داد: بخش زندگی قرآنی نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است كه آثار قرآنی در جامعه و زندگی و همچنین تأثیر قرآن در زندگی انسان با برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

وی در ادامه اظهار كرد: برای رونق بیشتر بخش نشست علمی تمام نشست‌ها متمركز شده و در سالن ویژ‌ه‌ای برگزار می‌شود.

مدیر نمایشگاه پانزدهم یادآور شد: امسال 30 نمایشگاه قرآن در 30 استان برگزار می‌شود ولی الزاما با نمایشگاه قرآن تهران همزمانی ندارند، اما برنامه‌های آنها هماهنگ با نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌‌شود و تمام برنامه‌‌های آنها باید به تصویب شورای نمایشگاه برسد.

وی در ادامه از اضافه شدن كمیته‌های هنر، نشر و رساله به كمیته‌های سال گذشته خبر داد و گفت: به این ترتیب هم نظارت بر كارها بیشتر شده و هم سطح كیفی كار بالا می‌رود.

خواجه‌پیری یادآور شد: به منظور افزایش كار هنری و مفهومی به صورت هنری جریان خلقت انسان تا ظهور حضرت مهدی (عج) به صورت نمایشی برای مردم اجرا می‌شود تا به فرموده مقام معظم رهبری هنر جایگاه خود را در انتقال مفاهیم قرآن داشته باشد. همچنین در بخش ادبیات قرآنی نیز برنامه‌ها تفاوت جدی با سال قبل دارد و از بخش‌هایی است كه علاقه‌مندان به هنر، جوانان و دانشجویان را به خود جلب می‌كند.

وی همچنین به بخش‌های عفاف و حجاب از منظر قرآن و برگزاری جشنواره نرم‌افزارهای حوزه دین در این نمایشگاه اشاره كرد و افزود: نرم‌افزارهای فاخر و با كیفیت بالا از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خرید انبوه به منظور تقویت آنان مورد تشویق قرار گرفته و نرم‌افزارهای خریداری شده در اختیار مؤسسات و كانون‌های فرهنگی قرآنی قرار می‌گیرد.

خواجه‌پیری گفت: سطح برنامه‌های امسال 50 درصد با برنامه‌های سال قبل تفاوت داشته است.

«ناصر گلدوزها» معاون پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم در ادامه به بخش هنری نمایشگاه اشاره كرده و گفت: ‌هر روز پنج نمایش خیابانی در محدوده نمایشگاه اجرا می‌شود.

وی در پایان به بخش «زیتون نور» اشاه كرد و گفت: این برنامه با موضوع قدس و مسئله فلسطین كه یكی از شاخص‌های انسجام اسلامی است با فعالیت‌های ویژه‌ای در این نمایشگاه اجرا می‌شود.

یادآور می‌شود، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از 19 شهریور تا 15 مهرماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

روابط عمومی موسسه تبیان