تبیان، دستیار زندگی

تعویق مجدد نشست پارلمان

پارلمان عراق امروز ساعت ۱۳ به وقت محلی نشست تعیین‌کننده خود را برای انتخاب رئیس جمهوری جدید برگزار می‌کند که کردها هنوز درباره نامزد نهایی آن به توافق نرسیده‌اند، هر چند رئیس‌جمهور قطعا از میان برهم صالح و فواد حسین انتخاب خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتخاب رئیس جمهوری
شامگاه دوشنبه نهم مهر ماه قرار بود نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شود، اما در نهایت به دلیل آنکه تعداد حاضران در صحن مجلس به حد نصاب لازم نرسید، انتخاب رئیس جمهور به امروز سه شنبه ساعت 13 به وقت محلی موکول شد.

انتخاب نامزد ریاست جمهوری از سال 2005 میلادی به کردها واگذار شده است که تاکنون جلال طالبانی رئیس جمهور فقید و فواد معصوم رئیس جمهوری کنونی را به کاخ ریاست جمهوری «السلام» بغداد رسانده‌اند.

رقابت برای جانشین فواد معصوم میان دو گزینه منحصر شده است: برهم صالح نماینده اتحادیه میهنی و فواد حسین نامزد حزب دموکرات

ناظران صحنه سیاسی عراق بر این باورند که شانس برهم صالح در صورتی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت که بر رای نمایندگان بدون روسای فراکسیون‌ها تکیه شود، بر عکس فواد حسین نامزد حزب دموکرات کردستان که نامش با همه‌پرسی جنجال‌برانگیز جدایی اقلیم کردستان گره خورده که البته این پروژه هم با شکست سختی روبرو شد.

حزب بارزانی از شبه اجماع درباره حمایت از نامزد این گروه سیاسی(فواد حسین) برای تصدی ریاست جمهوری خبر داد.



در آستانه نشست پارلمان عراق، خبرهای ضد و نقیض و شایعات درباره انتخاب رئیس جمهوری افزایش یافته است، به طوری که برخی منابع شایعه انصراف برهم صالح از نامزدی را مطرح کرده بودند که دفتر مطبوعاتی وی بلافاصله این خبر را تکذیب کرد.

نشست بارزانی‌ها و طالبانی‌ها پیش از جلسه پارلمان

در حالی که شمارش معکوس برای برگزاری نشست تعیین کننده پارلمان عراق آغاز شده است، رسانه‌های عراقی به یک منبع پارلمانی در فراکسیون‌های کردستانی فاش  کرده بودند که نشستی میان هیئت‌های حزب دموکرات و  اتحادیه میهنی پیش از جلسه پارلمان در آخرین تلاش برای نهایی کردن پرونده ریاست جمهوری و توافق بر سر نامزد واحد برگزار می‌شود.

به گفته این منبع، در آخرین ساعت دوشنبه شب، نشست فراگیری با حضور بافل طالبانی، برهم صالح و کوسرت رسول از اتحادیه میهنی با نیچروان بارزانی و فواد حسین از حزب  دموکرات برگزار شد و بارزانی در این نشست تلاش کرد طرف مقابل را به انصراف از نامزدی برهم صالح و خارج کردن وی از مسابقه ریاست جمهوری در مقابل دستیابی به آنچه امتیازهای بزرگ در اربیل و بغداد خواند، متقاعد کند، اما اتحادیه میهنی تمام پیشنهادهای بارزانی را رد و بر چنگ زدن خود به نامزد نهایی خود یعنی برهم صالح تاکید کرد.

ورود برهم صالح به صحن پارلمان

الفرات از ورود برهم صالح نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق برای تصدی ریاست جمهوری به صحن پارلمان خبر داد.

گرایش عمومی به سمت برهم صالح است

حسن خلاصی از نمایندگان فراکسیون حکمت ملی به رهبری عمار حکیم به الفرات گفته است که گروه‌های سیاسی از جمله حکمت، نمایندگان خود را در انتخاب یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آزاد گذاشته‌اند.

به گفته وی، رویکرد و گرایش کلی فراکسیون‌ها به سمت انتخاب برهم صالح نامزد اتحادیه میهنی برای تصدی ریاست جمهوری است.

این در حالی است که 22 نامزد برای تصدی ریاست جمهوری عراق در پارلمان ثبت نام کرده‌اند، اما به طور قطع رئیس جمهوری جدید از میان برهم صالح و فواد حسین انتخاب خواهد شد.

رایزنی بارزانی با عبدالمهدی

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز سه شنبه با عادل عبدالمهدی دیدار کرد، دیداری که فواد حسین نامزد حزب دموکرات برای تصادی ریاست جمهوری وی را همراهی می‌کرد.

عبدالمهدی یکی از کسانی است که نامش برای تصدی نخست‌وزیری عراق مطرح است به طوری که بسیاری از گروه‌های سیاسی درباره وی اتفاق نظر دارند.

تعویق مجدد نشست پارلمان

الفرات گزارش داد: احتمال به تعویق افتادن نشست پارلمان به امشب وجود دارد.

این در حالی است که السومریه نیوز به نقل از یک منبع پارلمانی از احتمال به تاخیر افتادن نشست پارلمان به ساعت 16 به وقت محلی خبر داده است.

الفرات همچنین گزارش داد : کفه ترازو ائتلاف الاصلاح و الاعمار(وابسته به حیدرالعبادی) به سمت انتخاب برهم صالح سنگینی می‌کند.

حزب بارزانی از شبه اجماع درباره حمایت از نامزد این گروه سیاسی(فواد حسین) برای تصدی ریاست جمهوری خبر داد.

شیروان الدوبردانی از اعضای حزب دموکرات کردستان به  السومریه گفته است تقریبا میان گروه‌های سیاسی برای رای دادن به نامزد این حزب برای تصدی ریاست جمهوری اجماع وجود دارد.

السومریه در تازه‌ترین خبر گزارش داد نشست پارلمان عراق نیم ساعت به تعویق افتاده است. هم اکنون ساعت به وقت بغداد، 13:24 است.
منبع: خبرگزاری تسنیم