تبیان، دستیار زندگی

سبد غذایی محصلین

8 توصیه برای بهبود وضعیت تغذیه دانش‌آموزان

یکی از نکات اساسی که با آغاز سال تحصیلی مطرح می‌شود، داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای دانش‌آموزان است. این برنامه غذایی باید بتواند علاوه بر تأمین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی، انرژی کافی برای مغز آن‌ها هم فراهم کند تا این گروه سنی بتوانند قدرت تمرکز و یادگیری بالاتری در طول روز داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه دانش آموزی

معمولاً به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در طول دوران تحصیلی، برنامه غذایی جامعی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را رعایت کنند.

1- صبحانه کامل بخورید

خوردن صبحانه کامل باعث تأمین سوخت کافی برای مغز و افزایش تمرکز برای یادگیری درس‌های محاسباتی مانند جبر، ریاضی، هندسه، فیزیک یا حتی شیمی می‌شود. برخی از دانش‌آموزان به دلیل دیر بیدار شدن از خواب، قید صبحانه را می‌زنند که این کار شدیداً باعث افت انرژی و قدرت تمرکز آن‌ها سر کلاس درس می‌شود. از این ‌رو، توصیه می‌شود اگر دانش‌آموزان صبح‌ها در منزل وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارند، یک لقمه کوچک نان و پنیر همراه چند عدد مغز یا دانه خام و یک عدد میوه فصل پوست کنده با خود داشته باشند و آن را تا رسیدن به مدرسه میل کنند.

2- در انتخاب میان‌وعده هوشیار باشید

بسیاری از دانش‌آموزان مجبورند حداقل 2 یا حتی 3 میان‌وعده در مدرسه مصرف کنند. توصیه می‌شود برای میان وعده‌ها هرگز سراغ خوراکی‌های چرب، شیرین یا شور نروید زیرا این مواد غذایی با ایجاد احساس پُری باعث کاهش تمرکز و ایجاد حس خواب‌آلودگی سر کلاس درس می‌شوند. بهترین میان‌وعده‌هایی که می‌توانند ذهن را در مدرسه کاملاً فعال و هوشیار نگه دارند، شامل این موارد می‌شوند؛ انواع میوه‌ها، نوشیدنی‌هایی مانند شیر، میوه‌های خشک، انواع مغزها یا دانه‌های خام که با کمی عسل ترکیب شده باشند یا حتی یک ظرف کوچک از سالاد خانگی.

برخی از دانش‌آموزان مجبورند وعده ناهار را در مدرسه باشند یا نوبت مدرسه آن‌ها بعدازظهر است. از این رو، به چنین دانش‌آموزانی توصیه می‌شود برای پیشگیری از ایجاد حس خواب‌آلودگی سر کلاس درس، از خوردن غذاهای سنگین و چرب خودداری کنند


3- غلات سبوس‌دار را فراموش نکنید

یکی از چالش‌هایی که معمولاً دانش‌آموزان با آن مواجه می‌شوند، گرسنگی مداوم سر کلاس درس است. از این رو، به تمام دانش‌آموزان توصیه می‌شود برای وعده صبحانه، میان وعده یا حتی ناهار خود، غلات سبوس‌دار یا قهوه‌ای را جایگزین غلات آرد سفید کنند. غلات سبوس‌دار حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که علاوه بر تأمین انرژی کافی برای بدن و مغز، به آرامی در دستگاه گوارش هضم می‌شوند و برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارند.

4- شکلات تلخ را در برنامه خود داشته باشید

بسیاری از دانش‌آموزان تمایل زیادی به مصرف انواع شکلات دارند اما آیا می‌دانید خوردن شکلات تلخ (بالای 75 درصد) می‌تواند به بهبود تمرکز دانش‌آموزان کمک کند؟ نتیجه یک تحقیق که محققان دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند، نشان می‌دهد اگر دانش‌آموزان قبل از حضور در کلاس درس یا پیش از امتحان یک تکه شکلات تلخ مصرف کنند، میزان گردش خون در بدن و مغزشان افزایش می‌یابد و سوخت کافی برای تمرکز یا فعالیت مغزی آن‌ها فراهم می‌شود.

5- نوشیدن مایعات را جدی بگیرید

یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در کاهش تمرکز و قدرت یادگیری در دانش‌آموزان، کم آب شدن بدن آن‌هاست. از این رو، توصیه می‌شود دانش‌آموزان نوشیدن مایعات کافی در طول ساعاتی که در مدرسه هستند را فراموش نکنند. به این منظور، می‌توانید صبح خود را در منزل با نوشیدن یک لیوان آبمیوه طبیعی، یک فنجان چای سبز یا سیاه بسیار رقیق، یک لیوان شیر یا حتی یک فنجان دمنوش گیاهی آغاز کنید. بهتر است در مدرسه برای پیشگیری از دریافت قند اضافی و قرار دادن بدن در معرض کم‌آبی، سراغ نوشیدنی‌های گازدار یا آبمیوه‌های صنعتی نروید و به‌جای آن‌ها انواع آب‌های بسته‌بندی شده را مصرف کنید.

6- تا می‌توانید میوه و سبزی بخورید

دریافت آنتی‌اکسیدان کافی، یکی از راه‌های فعال و هوشیار نگه داشتن مغز در طول دوران تحصیل است. از این‌رو، به دانش‌آموزان توصیه می‌شود علاوه بر مصرف انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها کنار وعده‌های غذایی مختلف، حتماً یکی- دو عدد میوه تازه که خوردنشان راحت باشد را با خود به مدرسه ببرند. این میوه‌ها شامل موز، سیب، انگور، آلو، نارنگی و ... هستند.

7- ویتامین B و آهن کافی دریافت کنید

تمام دانش‌آموزان باید بدانند بدن و مغز آن‌ها برای انجام دادن بهتر فعالیت‌ها و هوشیار ماندن، به دریافت حجم کافی از ویتامین‌های گروه B و آهن نیاز دارد. به همین دلیل هم خوراکی‌هایی مانند تخم‌مرغ، دانه سویا، انواع گوشت، انواع مغزهای خام، حبوبات و اسفناج باید در وعده‌های غذایی مختلف آن‌ها گنجانده شوند.

8- ناهار را سبک بخورید

برخی از دانش‌آموزان مجبورند وعده ناهار را در مدرسه باشند یا نوبت مدرسه آن‌ها بعدازظهر است. از این رو، به چنین دانش‌آموزانی توصیه می‌شود برای پیشگیری از ایجاد حس خواب‌آلودگی سر کلاس درس، از خوردن غذاهای سنگین و چرب خودداری کنند. بهتر است این دانش‌آموزان نیمی از بشقاب غذایی خود را به انواع سبزیجات نشاسته‌ای یا غیرنشاسته‌ای اختصاص بدهند، یک‌چهارم بشقاب غذایی خود را با پروتئین‌های گیاهی یا حیوانی پر کنند و تنها یک‌چهارم از بشقاب غذایی آن‌ها به غلات (از نوع سبوس‌دار) اختصاص داشته باشد. مصرف لبنیات همراه با وعده ناهار می‌تواند باعث تشدید حس خواب‌آلودگی در دانش‌آموزان شود. از این‌رو، بهتر است لبنیات از وعده ناهار آن‌ها به وعده شام انتقال یابد.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.