تبیان، دستیار زندگی

بروکسیسم سرتان را درد می‌آورد!

بررسی ارتباط بین دندان قروچه و سردرد

بروکسیسم یا همان دندان قروچه نه تنها برای سلامت دهان و دندان شما بد است، بلکه می‌تواند عواقب غیرمنتظرانه‌ی دیگری نیز داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردرد و دندان قروچه
خیلی از ما گاهی دندان‌هایمان را به هم می‌سابیم و اصطلاحاً دندان قروچه می‌کنیم، حالا یا از روی عادت و یا به خاطر استرس؛ طبیعتاً این ضرری نمی‌رساند اما اگر خیلی تکرار شود می‌تواند باعث سردرد و یا حتی میگرن شود.

دندان قروچه مشکلی شایع و یکی از دلایل سردرد و میگرن است.

در دو مطالعه به الگوهای دندان قروچه در بیماران مبتلا به میگرن و وقوع حملات سردرد مرتبط با جفت شدن فک بالا و پایین در حالت بسته و بدجفتی فک‌ها پرداخته شد.

احتمال و شدت میگرن، سردرد، آرواره درد و گوش درد در بیمارانی که مشکل پیش آمدگی فک بالا را دارند، بیش از 65 درصد است. دندان‌ها نمی‌توانند فک‌ها را در جای مناسب خود نگه دارند و کم‌کم درد شروع می‌شود که معمولاً در دوران کودکی این دردها آغاز می‌شوند


مطالعه‌ی اول نشان داد تعداد زیادی از مبتلایان به میگرن که معمولاً دندان قروچه می‌کنند، بسیاری از دندان‌های خود را به هم می‌سابند که عموماً دندان‌های آسیاب هستند.
این مطالعه شامل 80 زن می‌شد که میگرن در آن‌ها تشخیص داده شده بود و 52 زن که سابقه‌ای از میگرن نداشتند.
نتایج نشان داد الگوهای دندان قروچه در این دو گروه، تفاوت‌های قابل توجهی داشته است و قسمت مورد فشار در دندان قروچه در میان مبتلایان به میگرن بسیار بیشتر بوده است.

در مطالعه‌ی دوم از یک آنالیزور دیجیتال اکلوزال (سطح اکلوزال همان سطحی از دندان است که با آن غذا را می‌جویم) برای ارزیابی الگوهای جویدن استفاده شد. بعد از اینکه الگوی جویدن در افراد بیمار، اصلاح و تنظیم شد، آن‌ها ادعا کردند که از شدت سردردشان کم شده است.

خیلی از افراد شب‌ها در خواب دندان قروچه می‌کنند. شایع‌ترین علائم دندان قروچه، سردرد گنگ طی روز و درد فک است.

جلو بودن فک بالا نیز یک مشکل متداول است. احتمال و شدت میگرن، سردرد، آرواره درد و گوش درد در بیمارانی که مشکل پیش آمدگی فک بالا را دارند، بیش از 65 درصد است. دندان‌ها نمی‌توانند فک‌ها را در جای مناسب خود نگه دارند و کم‌کم درد شروع می‌شود که معمولاً در دوران کودکی این دردها آغاز می‌شوند.

راه‌های درمانی

برخلاف باور بیشتر متخصصین، سر درد و میگرن معمولاً به دلیل انقباض عضلات فک، صورت، سر و گردن روی می‌دهند. پس با درمان و یا پیشگیری دندان قروچه می‌توان از بروز سردرد نیز پیشگیری کرد.

نایت گارد
دندان قروچه به چند روش تشخیص داده می‌شود. بیماران معمولاً این‌طور می‌گویند که وقتی آن‌ها خواب هستند همسر یا عضوی از خانواده‌شان می‌شنوند که آن‌ها دندان قروچه می‌کنند. سپس پزشک با تست الکترومایوگرام بررسی می‌کند که آیا عضلات فک بیش از حد تنش دارند یا نه. معمولاً عضلات فک وقتی که با نوک انگشت به آن‌ها فشار وارد می‌کنیم بسیار نرم و کم‌طاقت‌اند. اگر عمل جویدن بد باشد، دندان‌ها ممکن است علائم آشکاری از ساییدگی نشان دهند.
ابزارهای متعددی برای جلوگیری از دندان قروچه وجود دارند اما محافظ دندان یا نایت گارد یکی از مؤثرترین راهکارها برای پیشگیری از آن است. نایت گارد باعث می‌شود بین دندان‌های بالا و پایین شما کمی فاصله بیفتد و بدین ترتیب از ساییده شدن آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند.   

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.