تبیان، دستیار زندگی

روایتی تبیانی از اردوگاه اسرای اطفال

کتاب اردوگاه اسرای اطفال مردادماه امسال رونمایی شد و تبیان در گفتگو با احمد یوسف زاده به بازخوانی روایتهایی از دوران اسارت وی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب اردوگاه اطفال
به گزارش روابط عمومی، بخش فرهنگ پایداری موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این گفتگو را با روای اصلی این کتاب ترتیب داده است.
احمد یوسف زاده یکی از این بیست و سه نفر است، یوسف زاده سال ۹۳ با انتشار کتابی تحت عنوان «آن بیست و سه نفر» بخش‌هایی از این ماجرا را روایت می‌کند. روایت یوسف زاده با استقبال بالایی مواجه شد و علاوه بر پر فروش شدن آن، رهبری هم ضمن تقدیر از نگارش این کتاب تفریظی بر «آن بیست و سه نفر» نوشتند.
«اردوگاه اطفال» مانند جلد نخست، دربردارنده خاطرات یوسف زاده از دوران اسارت است که توانسته با یک روایت دلنشین از تاریخ که با قلم داستانی ثبت شده خواننده را ترغیب به پیگیری داستان کند. روایت یوسف زاده اگرچه بیانی داستانی دارد، اما تمام مطالب ذکر شده در کتاب را کاملاً منطبق با واقعیت بیان می‌کند. او در این کتاب به تقابل اسرای جوان با اسرای جاسوس و خائنی که به دلایل مختلف با رژیم بعث همکاری می‌کردند پرداخته‌است. البته نام اسرایی که زیر بار شکنجه‌های رژیم بعث عراق طاقت نیاورده و به کشور خود پشت کردند و گاه در عراق ماندگار شدند در این کتاب به اختصار و یا اسم جعلی بیان شده است.
«اردوگاه اطفال» روایتگر دو سال از خاطرات اسارت ۸ ساله احمد یوسف زاده و دوستانش است که در کتاب «آن بیست و سه نفر» تنها ۸ ماه از آن روایت شده بود. داستان در نقطه‌ای آغاز می‌شود که کتاب «آن بیست و سه نفر» به پایان رسید و به سال‌های ۶۲ و ۶۳ در اردوگاه بین القفسین می‌پردازد که بعدها به دلیل جمع آوری حدود ۴۰۰ نوجوانان در آن با عنوان اردوگاه اطفال معروف می‌شود.
این گفتگو در بخش فرهنگ پایداری تارنمای تبیان منتشر شده و در اینجا قابل مشاهده است.