تبیان، دستیار زندگی

امامت و ولایت، طرح مدیریتی قوی برای جامعه است

حجت الاسلام علیرضا پناهیان با بیان اینکه ولایت یک سیستم و ساختار قدرت‌آفرین است، گفت: امامت و ولایت طرح مدیریتی قوی برای جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پناهیان
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در دهمین شب سوگواره هنر و حماسه در دانشگاه هنر گفت: ولایت یک سیستم قدرت‌آفرین و نشاط‌آفرین است. زیارت جامعه کبیره غوغا است، از فواید ولایت این است که توسط آن قدرت ایجاد می‌شود، عاطفه درست می‌شود. بروید ببینید در منطقه رهبر انقلاب چه محبوبیتی دارد. بزرگترین ارتش جهان را ما بالعفل داریم. بعد از جنگ مردم ایران و عراق بر محور محبت اهل بیت و عتبات دور هم جمع می‌شوند و قدرتی به دست می‌آورند که ما به هیج کشوری نیاز نداریم. این پیش‌بینی امام خمینی بوده است.

پناهیان در دهمین شب از سوگواره هنر و حماسه با اشاره به تأثیر قدرت روحی در فرهنگ مقاومت گفت: یکی از دلایل بسیار مهم تفرقه افتادن بین افراد جامعه، این است که متدینین به راه اشاره می‌کنند و غیرمتدینین به ثمره اشاره می‌کنند. مثلاً می‌گویند ما رفاه می‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم. خب رفاه و آزادی نتیجه یک سری کارها است. بعد متدینین می‌گویند که باید قانون الهی اجرا شود.

وی در این باره ادامه داد: این‌ها می‌گویند ما آرامش می‌خواهیم، آنها می‌گویند ما مسجد می‌خواهیم. بعد خیلی‌ها فکر می‌کنند مسجد ارتباطی با نیازهای اجتماعی ندارد، در صورتی که آرامش نتیجه‌ مسجد است.

سخنران چهاردهمین سوگواری هنر و حماسه در رابطه با تعریف ولایت اضافه کرد: تعریف ولایت چیست؟ ولایت یک سیستم و ساختار قدرت‌آفرین است. یک عده را می‌گویند ولایتمدارها، یک عده را می‌گویند آزادی‌خواه‌ها. من یک دهه در مورد لذت بردن صحبت کردم. شخصی به من گفت شب عاشورا از لذت صحبت نکنید، از خدا و پیامبر صحبت کنید. گفتم خب ما از امام حسین(ع) صحبت می‌کنیم شکنجه که نمی‌شویم، لذت می‌بریم.  

وی با طرح این پرسش که چه چیزی در یک جامعه قدرت می‌آفریند و چه چیزی وحدت و یکپارچکی ایجاد می‌کند، گفت: اصلاً جامعه را کوچکتر کنید؛ همسایه، همکار و خانواده باید محوری داشته باشند که به آن مهر بورزند. مدیر یک کارخانه را همه دوست داشته باشند چطور کار می‌کنند؟ معلوم است که آن کارخانه بهتر کار می‌کند و دیگر برای نظارت هزینه نمی‌کنند.

پناهیان در ادامه گفت: ساختارهای مدیریتی ضعیف احتمال اختلاس را ایجاد می‌کند. طرح مدیریتی قوی برای جامعه چیست؟ امامت و ولایت است. کارخانه درست کنیم که همه به یک محور عشق بورزند، یا به مزد مهر بورزند. به‌جای نظام تشویق و تنبیه یک سیستمی جایگزین کنیم، نظام ولایت. با سیستم تشویق و تنبیه کار ضعیف‌تر جلو می‌رود، با چه سیستمی کار خیلی خوب جلو می‌رود؟ ولایت. تجربه بشری را مشاهده کن، وقتی برای رهبری دل بسوزانند و بمیرند، کار جلو می‌رود.

وی در پایان سخنان خود گفت: مکرر در روایت آمده است که النصیحة للأمة المسلمین، چه وقتی پشت امام هستند، چه وقتی جلوی امام هستند. نصیحت یعنی دلسوزی. ما در جبهه کاری می‌کردیم به نام شایسته‌سالاری، خب کار خوبی است، اما آیا همیشه می‌شود؟ همیشه نمی‌شود، چون شرایط دشواری دارد. کسی بهتر از شایسته‌سالاری سراغ دارد؟ من می‌گویم برایش اسم بگذارید. ما فرماندهان لشکری داشتیم که فرمانده گروهان‌های بهتری داشت، این فرمانده گروهانی داشت که فرمانده دسته‌های بهتری داشت. از آن بالا اشاره می‌کند، آن پایینی جلو رفته است.

هیئت هنر دهمین شب سوگواری هنر و حماسه با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و با روضه‌خوانی و مداحی همراه شد. در ادامه این مراسم با اجرای محمدصادق باطنی، حامد عسگری، شاعر آیینی به شعر خوانی پرداخت.

لازم به ذکر است که مراسم عزاداری هیئت محبین اهل بیت دانشگاه هنر در قالب «چهاردهمین سوگواره هنر و حماسه» از ۲۸ ماه شهریور ماه آغاز و به مدت ۱۱ شب از ساعت ۲۰ با سخنرانی حجت الاسلام «پناهیان»، در محل «دانشکده هنرهای کاربردی» برگزار شد.
 
منبع : خبرگزاری مهر
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.