تبیان، دستیار زندگی

آیا رفتار فرزندتان در مدرسه و خانه کاملا متفاوت است؟

اینجا راه کارهایی ست که به شما یاد می دهد رفتار و کارهای معلم فرزندتان را تقلید کنید تا فرزندتان در خانه هم رفتار خوبی داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا رفتار فرزندتان در مدرسه و خانه کاملا متفاوت است؟
میکاه چهار ساله بخاطر رفتار خوبش گزارش های درخشانی از معلم خود دریافت می کند و این در حالی ست که مادرش نظر مثبتی نسبت به رفتار او ندارد. پاسکال از ایندیاناپولیس می گوید: "وقتی من از او می خواهم اسباب بازی های خود را جمع کند یا در برخی کارهای خانه به من کمک کند، جوابم را می دهد، عصبانی می شود و همه چیز را به هم می زند". شاید گفتگو با معلم پیش دبستانی او باعث تعجبتان شود که "آیا او دارد در مورد کودک شما صحبت می کند؟" این موضوع برای بچه های این سن کاملا طبیعی ست که عصبانیت خود را در کلاس درس کنترل کرده و کج خلقی های خود را در خانه ابراز کند. دکتر میشل بوربا نویسنده ی "کتاب بزرگ از راهکارهای والدین" می گوید: "مهم نیست شما به آن ها چه می گویید آن ها گوش نمی کنند زیرا باور دارند در هر صورت شما دوست شان دارید". نحوه از بین بردن فاصله رفتاری فرزندتان در خانه و مدرسه را کشف کنید.

یک روال آرامش بخش ایجاد کنید
ممکن است متوجه شوید که فرزندتان بعد از انتخاب شدن برای کاری حالت دفاعی به خود می گیرد. دکتر تُواه کلین نویسنده "چگونگی پیشرفت کودکان" توضیح می دهد: "به نظر می رسد او بگوید، خسته شدم از بس باید به حرف همه گوش کنم و از همه دستورات پیروی کنم و در تمام طول روز باید به بهترین شکل ممکن رفتار کنم". راهکار: به فرزندتان اجازه دهید گاهی حوصله نداشته باشد و تو خودش باشد. سعی کنید با او همدردی کنید مثلا شانه هایش را بمالید یا به او پیشنهاد کنید توپی را چند بار شوت کند تا احساس آرامش کند. دستگاه های حباب ساز عالی هستند زیرا باعث می شود نفس های عمیقی بکشد و از نظر جسمی آرام شده و انگیزه غریزی برای دعوا و مجادله با شما را کاهش دهد. برای بچه های دیگر، 15 دقیقه دویدن بیرون از خانه می تواند به آن ها کمک کند که بر اعصاب خود مسلط شوند.

قوانین را واضح و مشخص توضیح دهید
احتمالا کودک پیش دبستانی تان در کلاس بیشتر مراقب رفتارش است از جمله دادن اسباب بازی به دوست هایش، خوردن سر وقت وعده غذایی و صحبت نکردن وسط حرف دیگران، زیرا قوانین و عواقب آن کاملا مشخص و واضح است. شارون برکُوِتز معلم پیش دبستانی در مرکز پیش دبستانی بئاتریس فاکس آئورباخ، در غرب هارتفورد کانکتیکات پیشنهاد می کند شروع به ایجاد مرزهای مشابه در خانه کنید. با معلم فرزندتان در مورد قوانین کلاس صحبت کنید و با هر چند قانونی که می توانید در خانه اعمال کنید همراه شوید مثلا اینکه بدون اجازه از سر میزش بلند نشود یا زمانیکه شما دارید با او یا سایر افراد صحبت می کند "زیر لب چیزی نگوید". هم چنین باید بدانید وقتی معلم انتظاراتش در کلاس برآورده نمی شود، چه تصمیماتی اتخاد می کند که شما هم از همان تصمیمات استفاده کنید. از همان لحنی که معلم استفاده می کند، استفاده کنید. به عنوان مثال برکُوتز به دانش آموزانش می گوید: اگر اسباب بازی های خود را جمع نکنند، به عنوان نتیجه کار بدشان او "در رختکن را خواهد بست". از آنجایی که ذهنیت گروه بسیار مهم است و مدارس از آن به عنوان یک امتیاز استفاده می کنند، پس می توانید خواهر برادرها را نیز با قوانین جدید همراه کنید. دکتر کلین توضیح می دهد: "ممکن است فرزندتان بخواهد برای نهار سر میز نیاید، اما اگر همه بر سر میز بیایند، او نیز از گروه تبعیت می کند.

فرزندتان را برای موفقیت آماده کنید
همان طور که انتقال رفتار از مدرسه به خانه را به آرامی شروع کردید، به این فکر کنید که چطور می توانید وظایف را به مرحله های مدیریت شده تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید فرزندتان وسایلش را هنگام آمدن به خانه نیز به خوبی جمع کند، مطمئن شوید که دو قلاب یکی برای ژاکت و یکی برای کتاب هایش وجود دارد. قفسه ای برای کفش هایش بسازید درست شبیه همان هایی که در مدرسه است، بنابراین او می داند کفش هایش کجا هستند. میشل برامر از "بیر دلواره" می گوید: درخواست های متعدد کوچک مثل درخواست های معلم در مدرسه باعث می شود کاتیلین 4 ساله در زمان انجام کارهای خانه کمک کند. برامر با جمله حالا وقت آن است که با یک آهنگ همه جا را تمیز کنیم کاتیلین را تحریک می کند. برامر می گوید: "بعد از او می خواهم تمام اسباب بازی های قرمز را پیدا کند. وقتی این کار را انجام داد از او می خواهم همه آبی ها را پیدا کند"." اگر فقط از او بخواهم که اسباب بازی هایش را جمع کند، او می گوید که این کار سختی ست".

پیشرفت های فرزندتان را نادیده نگیرید
برکُوتز پیشنهاد می کند که از معلم فرزندتان بخواهید نقاط پیشرفت فرزندتان را تقویت کند. نقات قوت او را یادداشت کرده یا ایمیلی برایش بفرستید و میزان تغییرات و پیشرفت های فرزندتان را برایش توضیح دهید. فرزندتان شگفت زده خواهد شد اگر معلمش به او بگوید: "شنیدم که دیشب مثل دختر خانم های بزرگ سر میز نشسته ای، منتظرم بشنوم که امشب هم همین کار خوب را تکرار کردی". این کار نه تنها کمک خواهد کرد که دنیای مدرسه و خانه در ذهن او یکی شود، حتی اگر شما تنها کسی هستید که این رفتار به نفعش است اما برای او انگیزه ای ست تا سعی کند تمام انتظارات معلمش را برآورده کند تا او را تحت تاثیر قرار دهد. به احتمال زیاد فرزندتان در کلاس بسیار خوب و منضبط رفتار خواهد کرد؛ زیرا تمام قوانین و عواقب آن به وضوح و روشنی مشخص شده است.

مطالب مرتبط:
مهارت های اجتماعی و دانش آموزان
در تربیت فرزندانمان پدر و مادری خوب باشیم؟
بهترین مربی برای فرزندتان باشید

منبع: تیزلند