تبیان، دستیار زندگی

معلمی که سکوت دنیای یادگیری «ناشنوایان» را شکست

تاسیس مدرسه مخصوص ناشنوایان و تسهیل آموزش الفبا به آن ها از جمله مهم ترین اقدامات میرزا جبار باغچه بان بود تا جایی که دانش آموزان ناشنوا، او را پدر معنوی خود می دانند؛ پدری که باب آموزش را به روی آن ها گشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
معلمی که سکوت دنیای یادگیری «ناشنوایان» را شکست
میرزا جبار عسکرزاده سال 1264 شمسی در ایروان قفقاز متولد شد و تا سال 1298 در آن منطقه به روزنامه‌ نگاری و معلمی پرداخت و پس از آن به سرزمین اجدادی خود بازگشت و به معلمی ادامه داد.
وی به دلیل ابتکاری که در تدریس داشت خیلی زود از مرند به تبریز منتقل شد و در سال 1303 اولین کودکستان ایرانی را در تبریز به نام «باغچه اطفال» تاسیس کرد.
میرزا جبار که نام خانوادگی «باغچه‌ بان» را برای خود انتخاب کرده بود در خفا آموزش 3 دانش‌ آموز ناشنوا را در باغچه اطفال آغاز کرد در حالی که بسیاری از اطرافیان او معتقد بودند این دسته از دانش‌ آموزان توانایی دریافت دانش را ندارند.
میرزا جبار باغچه‌ بان سال 1312 دبستان کر و لال‌ها را در تهران تاسیس کرد و دستگاهی اختراع کرد که این افراد از طریق دندان و حس استخوانی قادر به دریافت ارتعاشات می‌شدند؛ این دستگاه پس از تکمیل شدن به نام «تلفن گنگ» در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسید.

کتاب‌ های الفبای آسان و برنامه کار آموزگار از جمله اولین تالیفات او در حوزه تعلیم و تربیت بودند؛ به‌طور کلی آثار و تالیفات متعدد او در این حوزه بدیع و مفید بود و مورد استقبال قرار گرفت، وی هم چنین دستاوردهای خود در حوزه آموزش را به حدود 500 معلم آموزش داد به این صورت که معلمان علاقه‌ مند در آموزشگاه او دوره یک‌ ساله‌ برای آموزگاری به ناشنوایان را تعلیم می‌ دیدند.
باغچه‌ بان جمعیت حمایت از کودکان کر و لال را بنا نهاد و «مجله زبان» را منتشر کرد اما در میان فعالیت‌ های مختلف، آن چه نام او را ماندگار کرد مجموعه فعالیتی بود که در باب ناشنوایان، تاسیس مدرسه مخصوص آن ها و تسهیل آموزش الفبا به آن ها انجام داد تا جایی که دانش‌ آموزان ناشنوا، او را پدر معنوی خود می‌دانند؛ پدری که حصار دنیای ساکت آن ها را شکست و نور علم را به جهان تاریک شان تاباند.
میرزا «جبار باغچه‌ بان» چهارم آذرماه سال 1345 در 81 سالگی چشم از جهان فروبست و در تهران به خاک سپرده شد.

مطالب مرتبط:
معرفی رشته کارشناسی شنوایی شناسی
معرفی رشته‌ گفتار درمانی‌
راه ناهموار تحصیل برای دانش آموزان معلول

منبع: خبرگزاری فارس