تبیان، دستیار زندگی

چگونه افسوس گذشته و ترس از آینده را رها کنیم؟

نه نگران آینده باشید و نه غرق گذشته شوید؛ فقط در زمان حال باشید، در لحظه بمانید و فقط امروزتان را زندگی کنید». این‌ها توصیه‌هایی هستند که بارها و بارها شنیده‌ایم اما همچنان با این مفهوم همیشه در حال تغییر در جدالیم. چرا؟ چرا در حال ماندن این‌قدر سخت است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آینده، گذشته، حال، فکر کردن، زندگی، کمک کردن، خاناوده ایرانی،مهارت های زندگی ، تفکر
چرا اصرار داریم سرسختانه به گذشته بچسبیم یا در نگرانی نسبت به آینده دست‌وپا بزنیم؟ جواب ساده است: چون گفتنش راحت است اما انجامش بسیار سخت!

در این مطلب قصد داریم کمکتان کنیم تمرکزتان را روی زمان حال نگه‌دارید.

روی یک‌چیز تمرکز کنید و با تمام توان و توجه خود به آن نگاه کنید

در مورد یک‌چیز تصادفی مثل مداد و صندلی حرف نمی‌زنیم. اینکه بنشینید و با تمام تمرکزتان به یک‌چیز بی‌تحرک نگاه کنید طبیعتاً خسته‌کننده و بی‌مفهوم است. منظور این است که از طبیعت چیزی را انتخاب کنید که می‌تواند یک درخت، یک گل و یا رودخانه باشد. با تمام توانتان به آن خیره شوید و به جزء آن توجه کنید.

اگر انتخاب کردید که روی یک درخت متمرکز شوید، دقت کنید که هر یک از برگ های آن چگونه حرکت می‌کند. روی خطوط و بافت تنهٔ درخت زوم کنید و ببینید چه طیف‌هایی از رنگ‌ها را می‌توانید پیدا کنید. به نجوای درخت گوش دهید و نوای باد را که با شاخ و برگ‌ها می‌رقصد بشنوید. اگر می‌خواهید روی سگ یا گربهٔ خانگی‌تان تمرکز کنید تماشا کنید بدنش چگونه با هر دم و بازدمش تکان می‌خورد. ببینید چطور به فضای خالی خیره می‌ماند و چگونه با آرامش به خواب می‌رود.

روی بینی او تمرکز کنید و ببینید با هر بویی که به مشامش می‌رسد چطور آن را تکان می‌دهد. وقتی روی یک‌چیز به‌تنهایی متمرکز می‌شوید، 100 درصد در لحظه هستید بدون اینکه حتی بفهمید.

هرروز مدیتیشن کنید، فقط 10 دقیقه

  باور نمی‌کنیم آن‌قدر سرتان شلوغ باشد که نتوانید 10 دقیقه در روز برای مدیتیشن وقت پیدا کنید. لازم نیست آدم خاصی باشید تا مدیتیشن کنید. هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد و خوب است بدانید مدیتیشن، بهترین راه برای ماندن در زمان حال است.اپلیکیشن‌های بسیار خوبی برای مدیتیشن وجود دارد که می‌توانید روی گوشی همراهتان نصب‌کرده و به‌راحتی و به‌سرعت این تمرین بسیار مفید را انجام دهید، مانند اپلیکیشن‌های Calm یا Headspace.

دنیا را جوری ببینید که انگار دارید فیلم تماشا می‌کنید

وقتی در اتوبوس یا قطار نشسته‌اید، وقتی در کافی‌شاپ یا رستوران هستید و یا حتی وقتی‌که طول خیابان را پیاده‌روی می‌کنید، تصور کنید در سینما جلوی پردهٔ نمایش هستید. لحظه‌ای کاملاً آرام باشید و فقط هر چیزی که در آن لحظه در اطرافتان در حال روی دادن است تماشا کنید. این فیلم «زندگی» نام دارد، یک فیلم مستند. این کار سریع‌ترین شیوهٔ ممکن برای از فکر و خیال بیرون آمدن و پیدا کردن راهی مستقیم به سمت اکنون است.

روی کف پایتان متمرکز شوید

بله عجیب است، اما اثر دارد. اگر دیدید درگیر احساسات بد و ناخوشایندی هستید که همه‌اش برمی‌گردد به درگیری ذهنی در مورد آنچه دیروز اتفاق افتاده یا قرار است فردا روی بدهد، فقط کافی است لحظه‌ای مکث کنید و روی کف پایتان تمرکز کنید. چشم‌ها را ببندید و حواستان را جمع کنید. سعی کنید پوست نرم کف پایتان را احساس کنید، بدون اینکه با دست لمسش کنید؛ فقط از تمرکزتان استفاده کنید.

تماس کف پایتان با کفشتان را احساس کنید یا دقت کنید کف پایتان در تماس با کف‌پوش، موزاییک یا هر سطح دیگری چه حسی دارد. اگر در فضای سبز هستید پاهایتان را لخت کنید و روی چمن بگذارید و سعی کنید چمن‌ها را لای انگشتانتان حس کنید. به انگشت‌ها دقت کنید، به قوس کف پایتان و به پاشنه. عجیب به نظر می‌رسد اما با تمرکز کردن روی پاهایتان، کاملاً در زمان حال هستید و افکار گذشته و آینده‌تان ناپدیدشده‌اند.
منبع : برترین ها
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.