تبیان، دستیار زندگی

در کشور کانادا؛

تقویت ساختار سیمان با افزودن گرافن

شرکت کانادایی زنیاتا سنچرز با استفاده از مقدار بسیار کمی گرافن، موفق به تقویت ساختار سیمان شد. نتایج اولیه نشان داد که افزودن تنها 0.02 درصد گرافن به سیمان می‌تواند ساختار سیمان را تقویت کرده و استحکام آن را 39 درصد افزایش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تقویت سیمان

زنیاتا سنچرز (Zenyatta Centures) با همکاری محققان دانشگاه تورنتو اقدام به تقویت سیمان با استفاده از گرافن کرده است. این شرکت از گرافن‌هایی که از شرکت آلبانی گرافیت به‌دست آمده برای این کار استفاده کرده است.

نتایج بررسی‌های این شرکت نشان داد که افزودن تنها 0.02 درصد گرافن به سیمان می‌تواند ساختار سیمان را تقویت کرده و استحکام آن را 39 درصد افزایش دهد.

دیمان پانسار از دانشگاه تورنتو می‌گوید: «این نتایج اولیه که به‌دست آمده، شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار را برای استفاده از گرافن در سیمان ترغیب می‌کند. شرکت زنیاتا تنها با مقدار بسیار کمی از گرافن توانسته است به این نتیجه برسد که این موضوع می‌تواند بازار را به سوی استفاده از این فناوری سوق دهد.»

گرافن ماده‌ای ورقه‌ای از جنس کربن است که استحکام و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این شرکت بعد از افزودن گرافن به سیمان در مدت 3، 14 و 28 روز و با مقادیر مختلف، به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده است. زمانی که گرافن 28 روز در سیمان باقی ماند، در غلظت‌ 0.02 درصد، استحکام 39 درصد افزایش یافت و در غلظت 0.04 درصد از اکسیدگرافن احیاء شده، استحکام 84 درصد افزایش یافت.

آنالیز میکروساختاری و خواص انتقال در سیمان تقویت شده 28 روزه، نشان داد که میکروساختار کامپوزیت به دلیل حضور گرافن متراکم شده‌است. بودجه این پروژه توسط دولت کانادا تامین شده‌است.

زنیاتا ونچرز چندی پیش شرکت دیگری به نام زنتک متریالز را با هدف توسعه و تجاری‌سازی گرافن تأسیس کرد. زنیاتا اعلام کرد که تأسیس شرکت زنتک حرکتی راهبردی به سوی بهره‌برداری از پتانسیل‌های گرافن است که از کنار کسب و کار مواد معدنی گرافیتی، ارزش افزوده جدیدی به دست می‌آید. زنیاتا قصد دارد تا از گرافیت معدن آلبانی در کانادا برای تولید گرافن استفاده کند. این گرافیت‌ها دارای کیفیت بالا، خلوص و تبلور قابل توجهی هستند. براساس اظهارات مسئولان شرکت زنیاتا، محصولات گرافنی تولید شده در شرکت زنتک قرار است در حوزه‌هایی نظیر کامپوزیت‌های بتنی، لاستیک، حسگرها، فیلتراسیون، آمولوسیون‌ها و باتری‌های گرافن/سیلیکونی مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: سایت ستاد فناوری نانو