تبیان، دستیار زندگی

تاثیر تغذیه روی یادگیری بچه ها

یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی سالم می تواند توانایی خواندن فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاثیر تغذیه روی یادگیری بچه ها
آیا یک رژیم غذایی سالم باعث می شود کودک شما خواننده بهتری شود؟ شاید. ما این جواب را بر اساس یک مطالعه جدید مختصر اما جالب از فنلاند می گوییم.
محققان 161 دانش آموز بین سنین 6 تا 8 سال (اول ابتدایی تا سوم ابتدایی) را از طریق مقایسه رژیم غذایی شان که در دفتر روزانه غذا ثبت شد و توانایی های خواندن شان که با نمرات آزمون استاندارد تعیین شدند مورد مطالعه قرار دادند.
آن چه متوجه شدند بسیار شگفت انگیز بود: اگر آن ها از مصرف زیاد غذاهای شیرین و گوشت قرمز خودداری کنند و اگر رژیم غذایی شان عمدتا شامل سبزیجات، میوه، ماهی، غلات و چربی اشباع نشده باشد، مهارت های خواندن بچه ها بین کلاس اول تا سوم بهبود بیشتری خواهد داشت. و با توجه به این، رژیم غذایی سالم تر منجر به مهارت های بهتر خواندن در مقطع سوم خواهد شد فارغ از این که توانایی دانش آموز در کلاس اول چگونه بوده است.
جالب است بدانید که رژیم غذایی سالم تر منجر به بهبود مهارت های ریاضی نمی شود. محققان معتقدند "یکی از دلایل این مشاهدات می تواند این باشد که خواندن؛ به عملکردهای شناختی پیچیده تری نیاز دارد تا محاسبات ریاضی". "بنابراین ممکن است رژیم غذایی نامناسب به طور موثرتری روی مهارت های خواندن تاثیر داشته باشد تا مهارت های ریاضی بچه ها".
اما اگر یک بچه بد غذا داشته باشید چه؟ آیا این بدان معنی ست که وقت آن رسیده تا در رژیم غذایی فرزندتان تغییر ایجاد کنید؟ نه هنوز. اول اینکه این مطالعه خیلی مختصر و کوتاه است. و دیگر این که محققان فقط یک رابطه بین غذاهای سالم و مهارت های خواندن کشف کردند و هنوز علت و معلول آن را اثبات نکرده اند.
با این حال هنوز دلیل دیگری برای اینکه مطمئن شویم بچه های مان باید به خوبی و غذای خوبی بخورند وجود دارد و محققان امیدوارند که یافته های شان والدین و مربیان را به حمایت از انتخاب های سالم تر در مدارس تشویق کنند.
آن ها نوشتند: "والدین و مدارس نقش مهمی در ایجاد رژیم های غذایی سالم برای بچه ها دارند". "علاوه بر این، دولت و شرکت ها نقش مهمی در ارتقاء دسترسی و تولید غذاهای سالم دارند".

مطالب مرتبط:
رشته کارشناسی علوم تغذیه
كاهش استرس و افزایش یادگیری در ایام امتحانات با تغذیه مناسب
نکات تغذیه ای در دوران امتحانات

منبع: تیزلند