تبیان، دستیار زندگی

ویژگی والدین گسسته(پریشان)

مطالعه ساختار خانواده گسسته حکایت از فقدان آرامش، عدم ارتباط سالم والدین و فرزندان، بی توجهی به امر نظارت و کنترل آنان، نبود حمایت های روانی و عاطفی نسبت به فرزندان داشته به نوعی که فضای خانه از حالت امن خارج شده و عنصر محبت و عاطفه رخت بربسته و به جای آن نزاع، درگیری،دلهره، عصبانیت،تولید استرس،اضطراب و ...حاکم می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان
ویژگی های والدین  گسسته(پریشان)

خصوصیات خانواده های گسسته عبارت است از :
*فرزندان این خانواده ها به دلیل عدم ارضاء نیازهای روانی و جسمانی از سوی والدین بعضا احساس تعلق به آنان ندارند. زیرا همواره با بی توجهی والدین شان مواجه می باشند.

*در این خانواده ها نزاع، درگیری،فحاشی و سر وصدای زیاد که نشانه ی دیگری از استرس در خانواده می باشد به گوش می رسد. این موضوع سبب مواجه شدن فرزندان با چهره غمگین، گرفته و افسرده و بی احساس والدین شده و در نتیجه زمینه ساز فاصله فیزیکی، عاطفی و فکری فرزندان از آنان خواهد شد.

*والدین این دسته از خانواده ها به علت قهرهای مداوم، مجادله بیهوده و بدبینی نسبت به یکدیگر، با آفت گسست روابط بین فردی مواجه شده به این ترتیب دامنه این مقوله تا فرزندان شان گسترده می شود.(براساس تحقیق صورت گرفته در کشور 31 درصد از فرزندان نمونه تحقیق، از اختلاف بین والدین و 13 درصد دیگر از نزاع و درگیری بین پدران و مادران خبر داده اند.)

*فرزندان خانواده های گسسته به علت عدم کنترل ونظارت والدین، اقدام به ارتباط با افراد نامناسب نموده وبعضا با دروغ گویی، به  دنبال انکار رفتارهای نامناسب خود می باشند.

*این گونه فرزندان همواره دارای مشغله فکری فراوان بوده و توان برقراری ارتباط صمیمی با دیگران را ندارند. فرزندان این چنینی به عواقب کارهای خود نمی اندیشند و لذا کنترلی در کار خود نداشته و صرفا به دنبال آن هستند که ازسوی دیگران تأیید شوند. فرزندان فوق الذکر، در تفکر کردن حد وسط نداشته و توان "نه گفتن" در مقابل خواسته های نامشروع دیگران را ندارند.

*این گونه فرزندان به علت فقدان آرامش در محیط منزل و روان بهم ریخته، تمام عمر را در سردرگمی به سر برده و همواره افسرده هستند. آنان به ارزش های مذهبی پایبند نبوده و به علت تحمل پایین در مقابله با دیگران با خشم و واکنش های اضطراب آمیز رفتار نموده و بعضا آتش دعوا را بین دوستان شعله ور کرده و گاهی نیز در آن مشارکت می جویند.

*فرزندان خانواده های گسسته در زمان بندی و تعیین و اولویت و انجام کارها، فاقد برنامه ریزی مناسب می باشند. 

*فرزندان این خانواده ها آن چه را والدین شان انجام می دهند، به عنوان الگوی رفتاری باور نموده و آن را تقلید می کنند.

*فرزندان این خانواده ها بعضا با این افراد منحرف محله ارتباط برقرار کرده و برخی از اوقات تا دیر وقت در خارج از منزل به سر می برند، به این ترتیب در دراز مدت زمینه های انحرافی احتمالی آنان شکل می گیرد.

*فرزندان این گونه خانواده ها ضمن بی اهمیتی به محیط درس، با افت چشم گیر تحصیلی مواجه می شوند.

نتیجه گیری
محصول خانواده  گسسته: فرزندان این دسته از خانواده ها با افسردگی، اضطراب، احساس سردرگمی، بروز اختلالات شناختی، هیجانی و رفتارهای ضد اجتماعی مواجه می شوند.

 توجه
*فرزندان خانواده های پر کار ، اردوگاهی، بی تفاوت و گسسته می توانند در لب پرتگاه سقوط انحرافات و آسیب های اجتماعی قرار گیرند.

*براساس شواهد و نتایج پژوهش های موجود، عدم حمایت های عاطفی والدین، احساس درماندگی، عزت نفس پایین(کاهش خودارزشمندی)، ضعف اعتقادات دینی، فشار دوستان و همسالان، فقدان کنترل فرزندان و ضعف مهارت های ارتباطی در چهار دسته خانواده های بر شمرده، زمینه ساز گرایش فرزندان به آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد، رفتارهای بدهکارانه، روابط سوء جنسی، اختلالات روانی، خشونت، خودکشی و ....  خواهد بود.

نویسنده: امید زاهدی
منبع: کتاب کودک و خانواده

مطالب مرتبط:
والدین پرکار
والدین اردوگاهی
والدین بی تفاوت
والدین پریشان
والدین منطقی