تبیان، دستیار زندگی

خانم‌های بالای 40 سال بخوانند

با رژیم غذایی مدیترانه‌ای احتمال سکته مغزی را کاهش دهید

زن بودن و افزایش سن، دو ریسک فاکتور برای سکته مغزی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید اما در پیش گرفتن رژیم غذایی خاص می‌تواند به زنان سنین بالاتر کمک کند از احتمال این حادثه‌ی خطرناک بکاهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم غذایی مدیترانه ای
مطالعات نشان داده زنان بالای 40 سالی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای در پیش گرفته بودند توانستند ریسک سکته مغزی را به طور متوسط 22 درصد کاهش دهند. زنان بیشتر از مردان دچار سکته مغزی می‌شوند و بازهم نسبت به مردان احتمال مرگ آن‌ها بیشتر است.
تحقیقات نشان داده پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از ماهی و میوه و سبزی و مغزها و حبوبات است و کمتر لبنیات و گوشت قرمز در آن وجود دارد می‌تواند ریسک سکته مغزی را در زنان بالای 40 سال پایین بیاورد.
مطالعات پیشین حاکی از آن بودند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای در پیشگیری از بیماری قلبی مفید است، مخصوصاً رژیمی که غنی از روغن زیتون، سبزیجات تازه و حبوبات باشد می‌تواند از وقوع سکته قلبی و بیماری‌های قلبی بکاهد.

چرا رژیم غذایی مدیترانه‌ای از وقوع سکته مغزی در خانم‌ها پیشگیری می‌کند اما در مورد آقایان تأثیر چشمگیری ندارد؟

مطالعه‌ی اخیر بر اساس اطلاعات مربوط به 10600 مرد و 12700 زن صورت گرفت که بین 40 و 77 سال سن داشتند و طی 17 سال، تغذیه‌ی روزانه‌ی آن‌ها پیگیری شد و در این مدت 2009 سکته مغزی روی داد.

از آنجایی که تاکنون ثابت شده که این رژیم غذایی می‌تواند ریسک سکته قلبی را هم در زنان و هم در مردان پایین بیاورد و ضمناً در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان و آلزایمر از آن‌ها محافظت کند، پس رژیم غذایی مدیترانه‌ای انتخابی مناسب و سالم برای بیشتر افراد است

در این مطالعه زنانی که به صورت جدی پیگیر رژیم مدیترانه‌ای بودند بدون در نظر گرفتن وضعیت یائسگی‌شان یا اینکه تحت جایگزین هورمون درمانی بودند یا نه، توانسته بودند در برابر سکته مغزی از خود محافظت کنند.
هنوز معلوم نیست چرا یافته‌ها در مورد زنان و مردان متفاوت است اما مؤلفه‌هایی از رژیم غذایی می‌تواند این تفاوت را توجیه کند. تفاوتی که دیده شد ممکن است نتیجه‌ی تفاوت در ریسک فاکتورهایی باشد که فقط در مورد زن‌ها مطرح است یا تفاوت در واکنش زنان به ریسک فاکتورهایی مانند فشار خون بالا و دیابت.
از آنجایی که تاکنون ثابت شده که این رژیم غذایی می‌تواند ریسک سکته قلبی را هم در زنان و هم در مردان پایین بیاورد و ضمناً در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان و آلزایمر از آن‌ها محافظت کند، پس رژیم غذایی مدیترانه‌ای انتخابی مناسب و سالم برای بیشتر افراد است.
عواملی که می‌توانند احتمال سکته مغزی را برای خانم‌ها بالا ببرند، عبارتند از: سیگار کشیدن، بارداری، سابقه‌ی پره اکلامپسی یا دیابت بارداری، مصرف قرص‌های ضدبارداری (مخصوصاً همراه با سیگار) و هورمون درمانی بعد از یائسگی.

سکته مغزی زمانی روی می‌دهد که جریان خون به سمت مغز کاهش یافته یا کاملاً قطع می‌شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل وجود لخته خون در یکی از رگ‌های خونی روی بدهد یا به خاطر پارگی یا نشتی در یکی از رگ‌های خونی ضعیف شده. سلول‌های مغز در صورت نبود اکسیژن می‌میرند و موجب از دست دادن عملکردهایی چون حافظه، کلام و کنترل عضلات خواهد شد.

توصیه‌هایی برای کاهش احتمال سکته مغزی


سیگار را ترک کنید
سیگار کشیدن ریسک سکته مغزی ایسکمی را دو برابر و ریسک سکته مغزی هموراژیک را چهار برابر می‌کند.

مراقب سلامت قلبتان باشید
فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری عروق کرونری، ضعف دریچه‌ی قلب و بزرگ شدن دهلیزهای قلب می‌توانند احتمال سکته مغزی را بالا ببرند. اگر فشار خون بالا دارید یا کلسترول خونتان بالاست حتماً با پزشک مشورت کنید تا داروهای لازم را برایتان تجویز کند.

اگر دیابت دارید، قند خونتان را کنترل کنید
دیابت موجب هایپرگلیمسی می‌شود اما می‌تواند به رگ‌های خونی مغز هم آسیب بزند. افرادی که دیابت دارند در معرض فشار خون بالا نیز هستند که می‌تواند ریسک سکته مغزی را افزایش بدهد.

اگر لازم است وزن کم کنید
داشتن شاخص توده بدنی بالا با ریسک بالاتر سکته مغزی مرتبط است. خوشبختانه ورزش کردن همراه با رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند رویکرد مطمئنی برای کمک به حفظ وزن سالم باشد.
اگر سابقه‌ی سکته مغزی دارید برای پیشگیری از وقوع مجدد آن اقدامات لازم را انجام دهید
شما چند برابر بیشتر از بقیه مستعد یک سکته مغزی دیگر هستید. برای کاهش احتمال وقوع یک سکته مغزی دیگر، با مشورت پزشکتان راهکارهای لازم را در پیش بگیرید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.