تبیان، دستیار زندگی

والدین اردوگاهی(مستبد، سخت گیر، انعطاف ناپذیر)

این گونه والدین با حاکمیت قوانین انضباطی نامناسب در منزل و سخت گیری های بی جا، اعمال باید ها و نباید های مستمر و امر و نهی های فراوان، اجازه هر گونه تصمیم گیری صحیح ومعقول را از فرزندان شان سلب می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان
والدین اردوگاهی
خصوصیات والدین مستبد و سخت گیر عبارت از :
*این گونه والدین با حاکمیت قوانین انضباطی نامناسب در منزل و سخت گیری های بی جا، اعمال باید ها و نباید های مستمر و امر و نهی های فراوان، اجازه هر گونه تصمیم گیری صحیح ومعقول را از فرزندان شان سلب می کنند.

این گونه والدین به علت حیاهای اخلاقی بیش از حد، پیرامون خود دیوار آهنی کشیده و از برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی با فرزندان خود اجتناب ورزیده و براین اساس هیچ گاه در خصوص علل و عوامل مؤثر در بروز انحرافات و آسیب های اجتماعی(از جمله موادمخدر و روان گردانف روابط سوء اخلاقی و...)با فرزندان شان لب به سخن نمی گشایند. بنابراین در صورت بروز انحرافات رفتاری با شگفت زدگی و غصه های روحی، مسایل فرزندان را دنبال کرده و خود را مقصر و شریک انحرافات موصوف نمی دانند و همواره به دنبال فرد مقصر هستند.

*این دسته از والدین به استقلال فرزندان توجهی نداشته و به این ترتیب فرزندان شان نمی توانند روی پای خود بایستند و مستقل باشند.

*این دسته از والدین به جای برنامه ریزی در مدیریت خانواده با برنامه روزانه، فضای منزل را اداره می نمایند.

*در این خانواده ها سکوت زیاد که نشانه ای از استرس در فضای منزل است مشاهده می شود. بر این اساس اعضای خانواده به رغم آن که در منزل هستند، با هم حرف نمی زنند و هرکس به تنهایی کار خود را انجام می دهد. در همین راستا به علت نارضایتی فرزندان از فضای منزل به جای شادی، همواره غم، سکون و خمودگی برآنان حکم فرما خواهد بود.

نتیجه گیری
محصول خانواده مستبد: فرزندان خودکامه، ستیزه جو، با عزت نفس پایین، دروغگو و ریاکار ناشی از تنبیه-فاقد خلاقیت،افسرده و مضطرب، با افت تحصیلی، پنهان کار و انزواطلب.

والدین بی تفاوت (مسامحه کار و آسان گیر)
نگاه اجمالی و سطحی به ساختار خانواده های بی تفاوت حکایت از فقدان ارزش های معنوی و تزلزل در باورهای دینی و محیط سرد و ترک کننده ی فضای منزل داشته به طوری که والدین این خانواده ها به علت بی تفاوتی در سرنوشت فرزندان، اهمیتی به آینده آنان نداده و کمترین آرزوی مثبتی را برای فرزندان شان قائل نمی باشند. آنان تماشاچیان بی تفاوت رفتارهای فرزندان هستند. در خانواده های بی تفاوت،پدر و مادر افرادی نسبتا راحت طلب و خودکامه بوده و حاضر نیستند نقش فعالی درخانواده داشته باشند.

خصوصیات والدین بی تفاوت عبارت است از:
*این گونه والدین حضور فیزیکی، روانی و عاطفی در منزل نداشته و با نادیده گرفتن فرزندان، زمینه های انحراف آنان را  فراهم می سازند. به طوری که خروجی و برون داد این از خانواده ها، نوجوانان و جوانانی بوده که به راحتی در مجالس و برنامه های نامناسب شرکت نموده و متعاقبا به انواع آسیب ها و انحرافات دچار می شوند.

*در این دسته از خانواده ها هر یک از اعضا به فکر خود بوده و انسجام خانوادگی به شدت آسیب پذیر می شود. بر این اساس ساختار بی قیدی و عدم وحدت بین اعضای خانواده شکل گرفته و در چنین شرایطی، نظارت بر رفتار فرزندان و کنترل دوستان آنان معنا و مفهومی ندارد و سیاست"به من چه، به تو چه، به ما چه" در منزل رونق می گیرد. بنابراین در صورت بروز تغییرات در وضعیت ظاهری یا رفتاری فرزندان، والدین توجهی ننموده و احتمال بروز انحرافات در فرزندان فراهم خواهد شد.

*این والدین به دلیل بی تفاوتی ونرمش محض، با کلیه رفتارهای فرزندان موافقت نموده و به عبارتی به راحتی تسلیم کارهای آنان می شوند، که زمینه ساز گستاخی فرزندان خواهد شد.

*در این خانواده ها روابط و مصاحبت مناسب بین زن و شوهر وجود نداشته که سبب دلسردی و بی تفاوتی در روابط زوجین می شود که این موضوع به فرزندان نیز سرایت خواهد کرد.

*در این گونه خانواده ها رعایت نظم و انضباط از سوی والدین در منزل مشاهده نشده که این موضوع بر رفتار فرزندان تأثیر مستقیم خواهد داشت.

 نتیجه گیری
محصول خانواده بی تفاوت:فرزندان این گونه خانواده ها به علت عدم مواجهه با موانع در زندگی، زمانی که وارد جامعه می شوند به خاطر نداشتن تجربه کافی، به راحتی تسلیم شرایط محیطی شده و شخصیت شکننده ای خواهد داشت.

 نویسنده: امید زاهدی
منبع: کتاب کودک و خانواده

مطالب مرتبط:
والدین پرکار
والدین اردوگاهی
والدین بی تفاوت(مسامحه کار)
والدین پریشان
والدین منطقی