تبیان، دستیار زندگی

خاطرات صدیق‌شریف از همکاری با یدالله صمدی در «شوق پرواز»

فخرالدین صدیق‌شریف درباره همکاری‌اش با مرحوم یدالله صمدی در «شوق پرواز» گفت: یدالله صمدی «شوق پرواز» را ماندگار کرد. در زمان ساخت این مجموعه، او مرتب با خانواده شهید بابایی در ارتباط بود و تمام اطلاعات را از آنها می‌گرفت و خانواده شهید بابایی نیز مرتب در پشت صحنه کار حضور داشتند، به دلیل اینکه کار بر اساس واقعیت جلو برود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
فخرالدین صدیق‌شریف، یداالله صمدی


این بازیگر که در مجموعه «شوق پرواز» نقش پدر شهید بابایی را ایفا می‌کرد، در گفت‌وگویی  با ابراز تاسف از درگذشت یدالله صمدی یادآور شد: زمانی که خبر فوت ایشان را شنیدم ضربه بدی به من وارد شد به دلیل اینکه برخی آدم‌ها استثناء هستند. یدالله صمدی یک انسان هنرمند و اخلاق‌مدار بود. زمانی که با ایشان کار می‌کردم احساس امنیت و آرامش داشتم. رفتار و نگاه درست و لطیفی به کار داشت. اگر تمام کارهای او را نگاه کنید، لطافت و احساس انسانی را در کارهایش می‌بینید. ما زود ایشان را از دست دادیم. او می‌توانست باشد و آثار دیگری بر جای بگذارد.

این بازیگر درباره سریال «شوق پرواز» نیز بیان کرد: در زمان ساخت این مجموعه مرحوم یدالله صمدی مرتب با خانواده شهید بابایی در ارتباط بود و تمام اطلاعات را از خانواده می‌گرفت و خانواده شهید بابایی نیز در پشت صحنه کار حضور داشتند، به دلیل اینکه کار با واقعیت جلو برود. او تمام جوانب کار را در این سریال در نظر گرفت. از مسائل اجتماعی گرفته تا عاطفی و قهرمانی‌هایی که سرداران ما در عرصه جنگ انجام می‌دادند.

صدیق‌شریف درباره همکاری با کارگردان سریال شهید بابایی یادآور شد: زمانی که از سوی ایشان پیشنهاد بازی در سریال «شوق پرواز» به من مطرح شد و مختصات کار را به من گفتند، از آنجا که ایشان را دوست می‌داشتم و چندین بار پیشنهاد از سوی ایشان داشتم اما فرصت آن فراهم نشده بود، فرصت همکاری در این سریال را پذیرفتم. کار در قزوین ساخته می‌شد و من نیز به آن‌جا رفتم. اگر به سریال شوق پرواز دقت کنید، ‌متوجه می‌شوید که مرحوم یدالله صمدی چقدر با زاویه دید خودشان و با لطافت تاثیرگذار، این کار را ساختند و تمام جوانب کار را در نظر گرفتند.

او با بیان اینکه سریال «شوق پرواز» یک اثر ماندگار شد، گفت: حضور در این مجموعه برایم افتخاری بود و این مجموعه یکی از بهترین‌ کارهایی بود که یدالله صمدی انجام داد. از طرفی حسن خلق ایشان ستودنی است. او انسانِ هنرمند و باارزشی بود که متاسفانه از دستش دادیم.

صدیق‌شریف با اشاره به کاراکتری که در مجموعه شهید بابایی ایفا کرد، گفت: من شخصیت پدر شهید بابایی را که شهاب حسینی ایفاگر این نقش بود، بازی کردم. همچنین در خدمت مهران رجبی، عبدالرضا اکبری، الهام حمیدی و مینا جعفرزاده بودم. مرحوم یدالله صمدی بازیگران را به درستی کنار هم چیده بودند و باید گفت این مجموعه کارش را به درستی انجام داد و تاثیر آن هم دیده شد. مخاطبان هم به شدت از کار راضی بودند.

وی سپس یادآور شد: مرحوم یدالله صمدی پیش از این عنوان می‌کردند که از شهید بابایی فقط نام اتوبانی برای ما آشنا بود و کمتر کسی ابعاد شخصیتی این شهید را می‌شناخت. سریال «شوق پرواز» باعث شد مردم با تمام خصوصیات و پیشینه شهید بابایی آشنا شوند. این کار بزرگی بود که سریال صمدی توانست اتفاقات را طوری نشان دهد که همه بدانند شهید بابایی چه کسی بود.

فخرالدین صدیق شریف در بخش پایانی گفت و گوی خود آرزو کرد که به هنرمندان ما قبل از اینکه از دنیا بروند، بیشتر توجه شود و گفت: باید به هنرمندانی که سال‌ها برای این جامعه کار هنری کرده‌اند، بعد از سال‌ها توجه شود؛ اینکه وضعیت کنونی‌شان چگونه است. به هر حال بخشی از زندگی هنرمندان مسائل مادی است که امیدواریم توجه بیشتر و نگاه بهتری به هنرمندان شود. متاسفانه برخی نگاه‌ها غیرمنصفانه است.

منبع: ایسنا