تبیان، دستیار زندگی

بازار داغ خرید خودرو

سرازیر شدن نقدینگی در جیب خودروسازان

شرکت‌های خودروسازی هم در این آشفته‌بازار برای کسب سود و منافع بیشتر اقدام به گرانی هر چه بیشتر خودرو کرده و به التهابات بازار دامن می‌زنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شرکت سایپا
طی هفته‌های گذشته، شاهد ترفندهای مختلفی از سوی کارخانه‌های خودروسازی بودیم. در حالی که اقتصاد کشور با مشکلات فراوان داخلی و خارجی مواجه شده و اغلب مردم از این اوضاع به تنگ آمده‌اند، صنعت خودروسازی در تلاش است تا نقدینگی جامعه را جذب کند.

در راستای درستی و یا نادرستی این روند باید متذکر شویم که شاید در نگاه نخست، این عمل به چرخش چرخ‌های این صنعت کمک قابل توجهی داشته باشد اما کمی تامل و نگاه به ابعاد وسیع‌تر اقتصادی، درمی‌یابیم که پیش‌فروش خودرو و جذب سرمایه‌ی جامعه به این سمت، نه تنها کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند که آسیب‌های فراوانی را به حوزه‌ی زیرساخت‌های اقتصادی و تولید کالاهای اصلی وارد می‌کند. چراکه از لحاظ اصول اقتصادی، برای رونق اقتصاد یک کشور؛ ضروری است که سرمایه‌ها به سمت تولیدات اصلی و زیربنایی سوق داده شود نه کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای.

اوضاع نامطلوب اقتصاد ایران

امروزه به دلیل تحریم‌ها، رکود و تورم اقتصادی شدید و افزایش روزافزون قیمت کالاها در کشور، مردم برای سرمایه‌گذاری و کسب سود بیشتر به سمت خرید خودرو و سکه هجوم آورده‌اند و باوجود ریسک زیاد این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها همچنان روند تمایل به خرید این دسته از کالاها رو به افزایش است.

لازم به‌ذکر است که سپرده‌گذاری در بانک یکی از سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک محسوب می‌شود و صاحبان سرمایه را بهتر به هدفشان می‌رساند ولی مردم بهتر می‌دانند که سود حاصل از دلالی خودرو خیلی بیشتر از سودی است که آخر هر ماه بانک‌ها به حسابشان واریز می‌کنند. شرکت‌های خودروسازی هم در این آشفته بازار برای بدست آوردن منافع بیشتر اقدام به گران کردن هر چه بیشتر محصولات خود کرده و به التهابات بازار دامن می‌زنند.

 نقدینگی به سمت خرید خودرو

در تمام دنیا برای سرمایه‌گذاری و افزایش نقدینگی بدون‌ریسک و یا با ریسک‌کم، معمولا از بانک‌ها و یا بورس استفاده می‌کنند. اما گزینه خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری در هیچ کجای دنیا به غیر از ایران مرسوم نیست.

طی ماه‌های گذشته شاهد التهابات خاصی در حوزه اقتصادی کشور بودیم، دقیقا در چنین وضعیتی که اقتصاد رو به بحرانی شدن پیش می‌رود، شاهد حرکت نقدینگی مردم به‌سمت‌وسوی کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو و سکه هستیم.

درواقع مردم شروع به خرید و احتکار سکه و خودرو کرده‌اند و این درحالی است که در چنین شرایطی باید پول و نقدینگی به‌سمت تولید و زیر ساخت‌های کشور روانه شود، اما دقیقا برعکس عمل کرده و همین موضوع باعث وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی شده است.

در توضیح می‌توان گفت که دولت باید شرایط و راهکارهایی را ارائه می‌کرد که نقدینگی‌های مردم به‌سمت تولید و تاسیس کارخانجات به‌منظور خودکفایی و تولید کالاهای اساسی در داخل کشور پیش بروند، نه اینکه کشور هر روز وابسته‌تر شده و تحریم ها بیشتر به اوضاع داخلی فشار آورد. تاثیرات منفی تحریم‌ها شرایطی بوجود آورده که مردم فکر این باشند، آیا فردا چه می شود؟ و  آیا همه چی گران‌تر می‌شود؟ پس در نتیجه به سمت خرید خودرو هجوم می‌آورند.

این شرایط هم باعث شد که مردم فکر کنند اوضاع وخیم‌تر می‌شود پس تصیم بگیرند بیشتر برای خرید خودرو ثبت نام کنند بخصوص در شرایط کنونی که نمی‌دانند چه نوع خودرویی خریداری می‌کنند و یا قیمت آن چقدر است؟ کی تحول می دهند؟ پس به‌این نتیجه می‌رسیم که در معادلات اقتصادی هرگاه تقاضا زیاد شود بطور خودکار و مستقیم قیمت هم افزایش پیدا می‌کند و همین جریان باعث شد که بازار ایران ملتهب‌تر شود.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد این است که نقدینگی موجود در جامعه چقدر است وقتی می‌بینیم که در پی ثبت‌نام پیش‌فروش شرکت سایپا و ایران خودرو طی 11 دقیقه 6 میلیون نفر اقدام به‌نام‌نویسی کردند. و هر نفر 25 میلیون تومان به شرکت پرداخت کرده است یعنی رقمی معادل 150.000.000.000.000 چه حجمی از نقدینگی در جامعه موجود است، این موضوع نشان می‌دهد که مردم به‌سمت خرید کالاهای مصرفی هجوم آورده و تمایل بیشتری به این گونه "کسب سودکوتاه مدت" معاملات دارند.

چون همانطور که می‌دانید کالاهای مصرفی، وارد چرخه اقتصادی کشور نمی‌شود، و به‌همین خاطر جزء سودهای کاذب به‌شمار می‌رود. ولی وقتی همین نقدینگی وارد چرخه تولید، کارخانجات و زیر ساخت‌های کشور شود در بلندمدت باعث رونق اقتصادی می‌شود که بسیار مطلوب است. یکی از آسیب‌های وارده بر اقتصاد کشور پیش‌فروش‌ خودرو است، هدف دلالان از این کار جمع آوری نقدینگی مردم است ولی شاید دلالان اقتصادی  خود نمی‌دانند که به خطا می‌روند زیرا این پول هیچگاه  وارد چرخه اقتصادی کشور نمی‌شود.

بالا بودن ریسک در سرمایه گذاری کوتاه مدت

ریسک در سرمایه به این جریان برمی‌گردد که مردم نگران پول‌ها و پس‌اندازهای خود هستند به این دلیل که قیمت دلار و طلا هر روز در حال افزایش است، و همین دلیلی است که مردم فکر کنند تنها اندوخته پولی خود را به‌زودی از دست خواهند داد و یا ارزش مادی پولشان هرروز کمتر می‌شود. بنابراین نقدینگی خود را به کالا تبدیل می‌کنند چرا که علاوه براینکه کاهش ارزش ندارد روز بروز هم با ارزش‌تر می‌شود.
بطور مثال وقتی شخصی خودرو ساندرو را در کارخانه 59 میلیون می‌خرید همان لحظه اگر برای فروش وارد بازار کنید 110 میلیون به‌فروش می‌رود. پس نتیجه می‌گیریم نظارت بر بازار وجود ندارد اگر این حالت دلالی در خرید و فروش نباشد مردم مبادرت به‌این گونه معاملات نمی‌کنند ولی وقتی شاهد این باشند که یکباره پولشان به دو برابر ارزش خود تبدیل شده خواهی نخواهی به‌سوی خرید کالاهای‌سرمایه‌ای با سودکوتاه‌مدت رفته، همین دلالی‌ها التهابات بازار را بیشتر می‌کند.

همچنین نگرانی افرادی که پولی برای خرید خودرو نداشتند زیاد می‌شود. شاید تا کنون در خبرها شنیده باشید که برخی از افراد اقدام به گرفتن وام خرید کالا کرده و با همین وام پیش خرید خودرو می‌کنند یعنی  فرض می کنند، اگر قرار باشد سودی برای باز پرداخت وام بدهند، ارزش آن را دارد چون با فروش کالای خریداری شده همان لحظه سود دو برابری نصیبشان می‌شود. 

باید گفت که این سودآوری‌های آنی چوب لای چرخ اقتصاد گذاشتن است و چرخه اقتصاد به سمت دلالی و  سودهای کوتاه‌مدت گرایش یافته و همین موضوع افزایش قیمت کالاها را در بر خواهد داشت و به‌طبع  حباب  اقتصادی قدرت بیشتری گرفته و بزرگتر و غیرقابل کنترل‌تر می‌شود.

پس به این نتیجه می‌رسیم که مجموعه نقدینگی در کشور از بازارهای دیگر به‌سمت بازار خودرو سرازیر شده و خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای تجاری مبدل می‌شود.

لازم به‌ذکر است که سپرده‌گذاری در بانک یکی از سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک محسوب می‌شود و صاحبان سرمایه را بهتر به هدفشان می‌رساند ولی مردم بهتر می‌دانند که سود حاصل از دلالی خودرو خیلی بیشتر از سودی است که آخر هر ماه بانک‌ها به حسابشان واریز می‌کنند.


در تمام دنیا برای سرمایه‌گذاری و افزایش نقدینگی بدون‌ریسک و یا با ریسک‌کم، معمولا از  بانک‌ها و یا بورس استفاده می‌کنند. اما گزینه خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری در هیچ کجای دنیا به غیر از ایران مرسوم نیست.

آمار افزایش تولیدات خودرو سازان

آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا شش ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی کم نظیر پشت سر گذاشته است. بنا بر این گزارش شرکت‌های این مجموعه عظیم صنعتی توانسته‌اند با تولید ۲۸۵ هزار و ۷۹ دستگاه انواع خودرو، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹.۸ درصدی را در تولید انواع خودرو تجربه نمایند. از سوی دیگر همین آمار منتشره شده از عملکرد گروه خودروسازی سایپا، نشان می‌دهد که در بخش فروش این گروه صنعتی اتفاقات بسیار مهم و مثبتی رخ داده است.

نوعی که تعداد فروش تجمعی محصولات گروه خودرو سازی سایپا در شش ماه نخست سال جاری ۲۷۳ هزار و ۷۷۶ دستگاه خودرو اعلام شده که نسبت به تعداد فروش ۲۲۳ هزار۶۷۷ دستگاه خودرو تولید شده در مدت مشابه سال قبل، بیانگر رشد مناسب فروش محصولات گروه سایپا است. گفتنی است تا پایان 6 ماه سال، گروه خودروسازی سایپا توانسته 95 درصد از برنامه تولید خود را محقق کند و بر اساس برنامه تا پایان سال، این گروه قصد دارد بیش از 634 هزار خودرو تولید و روانه بازار کند.(1)

پی نوشت:
1- سایپا رکورد تولید روزانه را شکست، دنیای اقتصاد