تبیان، دستیار زندگی

هوش طبیعت گرا - هوش هستی گرا ( بخش هشتم و نهم هوش های 9گانه گاردنر)

هوش های 9گانه گاردنر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان
هوش های 9گانه گاردنر  ( بخش  هشتم و نهم: هوش طبیعت گرا -هوش هستی گرا)
هوش طبیعت گرا هشتمین هوش از دسته هوش های چند گانه است که در تقسیم بندی گاردنر گنجانده شده است. کسانی که از این هوش برخوردارند در تشخیص و تمیز دادن پوشش های گیاهی و جانوری مناطق مختلف و موارد دیگر در طبیعت مثل سنگ ها،ابرها مهارت دارد. این افراد از کوهنوردی، جنگل نوردی،رفتن به پارک های طبیعی(جنگلی)لذت می برند. اغلب یک یا چند حیوان خانگی در منزل نگهداری می کنند. از فیلم های مربوط به زندگی حیوانات مثل راز بقا و  غیره خوششان می آید، کتاب ها و مجله هایی که در مورد طبیعت و پدیده های طبیعی است را آبونه، جمع آوری و مطالعه می کنند. در کلاس ها و دوره های زیست شناسی(گیاه شناسی)جانور شناسی شرکت می کنند و اطلاعات وسیعی در مورد آن ها دارند.

اغلب جذب گروه ها و سازمان هایی مثل نهادهای غیر دولتی، طبیعت پاک، نجات حیوانات در حال انقراض، حمایت از حیوانات، بازگشت به طبیعت، گیاه خواری،خام خواری، خام گیاه خواری و غیره می شوند.

در کودکی رفتن به باغ وحش از بهترین تفریحات آن هاست. سرگرمی و اوقات فراغت آن ها پرورش گل و گیاه ومعمولاً در منزل محلی را به پرورش و نگهداری آن ها می پردازند.

 مشاغل و حرفه های  موفقیت آمیز برای آن ها:
1.زنبور داری
2.دامداری
3.باغداری
4.جنگل بانی
5.زیست شناسی
6.دام پزشکی
7.کشاورزی
8.بوم شناسی
9.جانور شناسی و زیر مجموعه های  آن، حشره شناسی و...
10.سنگ شناسی
11.خاک شناسی
12.آب شناسی
13.هواشناسی
14.کارتوگراف

استعدادها، تا حدی بالقوه و موروثی اند  اما بیشتر آن ها با انجام فعالیت در شرایط مناسب و پر از فرصت و امکانات متنوع و از همه مهم تر در یک محیط عمومی مانند مدرسه آشکار و شکوفا می شوند. به عبارتی وظیفه ی کشف و شکوفایی استعدادها در درجه ی نخست به عهده ی مدرسه و سپس خانواده است. جهت گیری ها و فعالیت های تک بعدی مدارس از جمله تأکید بیش از حد بر کنکور یا رقابت بیش از اندازه، بی توجهی به فعالیت های ورزشی،هنری، خلاقیت و .... اجازه ی شناخت، بروز و رشد استعدادها را نمی دهد.

هوش های 9گانه گاردنر  ( بخش  هشتم و نهم: هوش طبیعت گرا -هوش هستی گرا)
 نهم:هوش هستی گرا
هوش وجودگرایانه(بنیادگرایانه) که گاردنر در قرار دادن این نوع هوش در زمره ی هوش های دیگر تردید دارد اما از آن به  عنوان "توجه به مسائل غایی انسان" نام می برد. این هوش بیانگر تمایل انسان به طرح و جستجوی پاسخ برای پرسش های بنیادی درباره ی وجود و هستی است هوش وجود گرایانه انسان را به سوی شناخت و درک جهان ماورای فیزیک می کشاند.

هوش هستی گرایانه، شامل حساسیت و  استعداد برای درگیر شدن با پرسش های عمیق درباره ی هستی  انسان، مانند معمای زندگی،مفهوم مرگ و زندگی وپدید آیی انسان در عرصه ی حیات و چرایی هستی است.

 مطالب مرتبط:
هوش های چند گانه ی گاردنر
هوش کلامی، زبانی(بخش اول: هوش های 9گانه گاردنر)
هوش ریاضی-منطق(بخش دوم: هوش های 9گانه گاردنر)
هوش دیدی-فضایی-مکانی(بخش سوم: هوش های 9گانه گاردنر)
هوش موسیقیایی-ریتمیک-موزون(بخش چهارم: هوش های 9گانه گاردنر)
هوش حرکتی – جسمی(بخش پنجم: هوش های 9گانه گاردنر)
هوش برون فردی(بخش ششم:هوش های 9گانه گاردنر)
هوش درون فردی(بخش هفتم: هوش های 9 گانه گاردنر)
هوش طبیعت گرا - هوش هستی گرا ( بخش هشتم و نهم هوش های 9گانه گاردنر)