تبیان، دستیار زندگی

مهربانی و محبت به مردم نشانه عقل شخص است

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: مهربانی و محبت به مردم نشانه عقل شخص است هرچه انسان بامحبت‌تر و خوش‌اخلاق‌تر باشد روز قیامت به پیامبر(ص) نزدیک‌تر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علوی

حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) در شام غریبان که در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: محبت سبب بقا و حیات موجودات است زیرا همه مخلوقات الهی با محبت او آفریده شدند و خداوند دوست دارد که محبت او شناخته شود.

وی با بیان اینکه انسان بر مبنای خلقت خود دنبال محبت است که نیاز خود را برآورده کند، اظهار داشت: درخواست محبت از نیازهای اصلی انسان که در صورت تامین شدن سبب سلامت جسمی، روحی و روانی او می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه شناخت محبت نیاز به معرفت دارد، عنوان کرد: عشق اوج محبت است؛ آنچه در بین مردم به عنوان عشق یاد می‌شود تمایل غریضی و فطری است و محبت نیست زیرا اساس عشق و محبت را معرفت تشکیل می‌دهد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اشکال مختلف محبت، گفت: شناخت محبت به چهار شکل، حسی، قلبی، خیالی و عقلی است که ضعیت‌ترین نوع شناخت محبت حسی است که منجر به محبت حسی می‌شود.

وی با بیان اینکه از مهمترین ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام(ص) مهربانی به همه مخلوقات بود، ابراز کرد: روز قیامت همه مردم وانفسا را فریاد می‌زنند پیامبر گرامی اسلام(ص) چنان مهربان است که فریاد «ای وای امتم» را سر می‌دهد؛ به همین سبب خداوند با امت او به مهربانی رفتار می‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی افزود: پیامبر اسلام(ص) چنان نسبت به مردم مهربانی داشتند که برای کسانی که هدایت نمی‌شدند غم و اندوه می‌خورند و بسیار رنج می‌بردند که آنان هدایت شوند به همین سبب خداوند در قرآن خطاب به ایشان فرمودند که برای هدایت مردم این همه غم و اندوه نخورند.

 استاد حوزه علمیه گفت: خداوند مهربان است و مهربانی را دوست دارد بنابراین اگر کسی بخواهد نزد خداوند عزیز شود باید با دیگران مهربان باشد.

وی با بیان اینکه مدارا و مهربانی با مردم سبب می‌شود انسان هنگام مرگ راحت جان دهد، ابراز کرد: یک مسلمان حقیقی باید با همه مردم مهربان باشد و مهربانی خود را به اقوام، دوستان و آشنایان محدود نکند؛ محبت به مردم نشانه عقل شخص است هرچه انسان بامحبت‌تر و خوش‌اخلاق‌تر باشد روز قیامت به پیامبر(ص) نزدیک‌تر خواهد شد.

حجت الاسلام علوی تهرانی افزود: بی‌رحمی، بی‌انصافی، بی حیایی، بی هویتی از عوامل مشکل‌زا در جامعه امروزی بشر است در حالی که همه دوستدار مهربانی، رحم و تواضع هستند؛ ما باید دیگران را برای خدا دوست داشته باشیم؛ در واقع با دشمنان مدارا و نسبت به دوستان محبت داشته باشیم.

 منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.