تبیان، دستیار زندگی

سفر به چین در زمان جشنواره قایقرانی اژدها

جشنواره قایقرانی اژدها که به جشنواره دوآنوو Duanwu، دوآن وو جیه Duánwǔ، دبل پنجم Double Fifth و توان ان جی جیت Tuen Ng Jit نیز نام برده می شود، یک جشن سنتی چینی است. جشنواره قایقرانی اژدها یکی از روزهای تعطیلات رسمی در کشور چین است که مربوط به زندگی و مرگ شخصیت خردمند و عارف معروف چینی کو یوآن Qu Yuan یا چو یوان Chu Yuan معروف است. این جشنواره در روز پنجم ماه پنجم در تقویم شمسی قمری چینی و در شهرهای شانگهای، پکن و دیگر شهرهای چین و تایوان اتفاق می افتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره قایقرانی اژدها


مراسم های برگزار شده در این روز


در این روز تمام مدارس و بیشتر ادارات و مغازه ها بسته می شوند. برای تمام مردم این روز یک روز تعطیل رسمی است و با برگزاری جشنواره قایقرانی اژدها انرژی و هیجان در میان مردم به اوج خود می رسد. ۳ کار در این مراسم انجام می شود. مردم در این روز کوفته برنجی درست می کنند و می خورند. نوشیدنی مخصوصی برای این روز از قبل آماده شده که در این روز، سرو می شود و در نهایت راندن قایق اژدها است که همه را به سمت رودخانه رهسپار می کند. از دیگر رسومات این جشن، بستن آویز گردنی شخصیت باستانی زونگ کای که یک قهرمان اسطوره ای است، پیاده روی های طولانی در حالی که شاخه های معطر گشنیز و سوسن از افراد آویز است، نوشتن آرزوها و جملات و به تن کردن پوشش های درست شده از برگ درختان معطر می باشد.

تمام کارهایی که در این جشن انجام می شود با اعتقاد بر دور کردن بیماری های کشنده، شیاطین و از طرفی بهتر شدن زندگی و بهبود بیماران در چین اجرا می شود. یکی از جذاب ترین کارهایی که در روز جشن قایق اژدها انجام می گیرد، تلاش برای ایستاده قرار دادن تخم مرغ خام است. حرکتی که نیاز به صبر و حوصله و کمی مهارت دارد. مردم گاهی اوقات از طلسم ها برای محافظت در برابر ارواح شیطانی استفاده می کنند و یا ممکن است تصویر یا تمثیلی از زونگ کای، نگهبانی علیه ارواح شیطانی، را بر بالای سردر خانه خود بیاویزند.
 
جشنواره قایقرانی اژدها

در جمهوری چین، جشنواره قایقرانی اژدها به عنوان “روز شاعر” نیز جشن گرفته می شود. به افتخار کو یوآن Qu Yuan، که به عنوان اولین شاعر چین شناخته می شود، این نام را بر این روز گذاشته اند. یکی از مراسمات اجرا شده در این روز برای شهروندان چینی رها کردن برنج پخته شده قرار گرفته بر روی برگ های بامبو به درون آب می باشد. همچنین خوردن کوفته برنج و انواع برنج در این روز شگون دارد.

این جشنواره به عنوان یک تعطیلات فرهنگی در چین شناخته شده است. با این حال، تا سال ۲۰۰۸، جشنواره قایقرانی اژدها به عنوان یک تعطیلات سنتی و قانونی در جمهوری خلق چین به رسمیت شناخته شده نبود.
 

پیشینه این جشن


بسیاری معتقدند که جشن قایقرانی اژدها در چین باستان بر طبق خودکشی شاعر و سیاستمدار پادشاهی چو، کو یوآن Qu Yuan در ۲۷۸ سال قبل از میلاد آغاز شد. این جشنواره به مرگ و زندگی دانشمند معروف چینی Qu Yuan، که در قرن سوم قبل از میلاد، زندگی می کرد و وفادار پادشاه چو بود، اشاره دارد. طرز تفکر و راه های فکری یوآن باعث خشم و مخالفت مقامات عالی رتبه دربار شد، در نتیجه آن ها او را متهم به اتهامات غلط، توطئه علیه پادشاه و در نهایت تبعید کردند. در طول تبعیدش، یوآن اشعار بسیاری را برای بیان خشم، غم و اندوه خود نسبت به حاکمیت و مردم خود سرود.

کو یوان خود را با اتصال سنگی سنگین به قفسه سینه و پریدن به رودخانه Miluo در ۲۷۸ سال قبل از میلاد و در سن ۶۱ سالگی غرق کرد. مردم چو سعی به نجات او را نجات داشتند چرا که اعتقاد داشتند کو یوان یک مرد محترم است؛ آن ها در قایق های خود به دنبال کو یوان گشتند اما نتوانستند او را نجات دهند. هر ساله جشنواره قایقرانی اژدها جشن گرفته می شود تا این تلاش را برای نجات کو یوآن یادآوری کنند و جشن بگیرند.

مردم محلی سنت انداختن برنج پخته شده به رودخانه را برای Qu Yuan آغاز کردند، چرا که معتقد بودند که برنج از ماهی هایی که در رودخانه از خوردن بدن کو یوآن جلوگیری می کند. بعدها، مردم محلی تصمیم گرفتند که دلمه برنج درست کنند و به رودخانه بیندازند تا در نهایت این دلمه به ته رودخانه رفته و به بدن کو یوآن برسد. با این حال، در سال های بعد این رسم تبدیل به سنت قرار دادن دلمه برنج در برگ های بامبو روی آب ها شد.
جشنواره قایقرانی اژدها

نمادهای این روز


اگر می خواهید یکی از زیباترین جشن های چین را ببینید سفر به چین و تورهای شانگهای و پکن را در زمان این جشن خریداری کنید. یک قایق اژدها، قایق بادبانی با نیروی انسانی است که به طور سنتی از چوب ساج با طرح ها و در اندازه های مختلف ساخته می شود. آن ها معمولا دارای طرح های روشن تزئینی هستند که در حدود ۴۰ تا ۱۰۰ فوت (از ۱۲ متر تا حدود ۳۰ متر) طول دارند و قسمت جلویی آنها مانند سر اژدها و انتهای قایق همانند دم اژدها طراحی شده است. قایق ها بسته به طول و تحمل وزنشان می توانند تا ۸۰ پاروزن را در خود جای دهند. قبل از شروع مسابقه، مراسمی مقدس برای زنده کردن روح قایق اجرا می شود به این شیوه که چشم هاب اژدهای قایق را رنگ می کنند تا به آن حیات ببخشند. در این مسابقه اولین تیمی که پرچم انتهای مسیر را به دست آورد برنده خواهد شد.

یک توپ برنجی که در میانه با مواد مختلفی مانند پرتقال، تخم مرغ، لوبیا، خرما، میوه، سیب زمینی شیرین، گردو، قارچ، گوشت یا ترکیبی از آن ها پر شده و عموما بخارپز شده اند، درون برگ های ذرت و یا بامبو قرار داده می شود. این لقمه ها را به درون آب می اندازند. همچنین در این روز گفته می شود اگر بتوانید یک تخم مرغ خام را در انتهای آن دقیقا در زمان ظهر روز پنجم ایستاده نگه دارید، بقیه سال خوش شانس خواهید بود.

آویختن شاخه های معطر از لباس ها یا سردر خانه ها نیز نیروی مثبت را در اطراف شما به جریان می اندازد و شیاطین را از شما دور نگه می دارد. یکی دیگر از رسومات اجرا شده در این روز در کشور تایوان ریختن آب چاه در زمان بعد از ظهر بر روی زمین است که می گویند با این کار تمام بیماری ها را از بین می برند.
منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  timeanddate.com