تبیان، دستیار زندگی

بادکنک های خشم

در این بازی، ترکاندن بادکنک ها کودک را قادر می سازد خشم خود را ببیند، بشنود و احساس کند. بنابراین به او فرصت داده می شود که خشم خود را لمس کرده و آن را بیان کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محبوبه همت-مرکز یادگیری تبیان
بادکنک های خشم
در این بازی، ترکاندن بادکنک ها کودک را قادر می سازد خشم خود را ببیند، بشنود و احساس کند. بنابراین به او فرصت داده می شود که خشم خود را لمس کرده و آن را بیان کند.
 روش بازی
 1*به کودک یک بادکنک بدهید تا آن را باد کند،سپس بادکنک را گره بزنید یا به او کمک کنید که بادکنک را گره بزند.

الف)برای کودک توضیح دهید که بادکنک معرف بدن و هوای داخل آن معرف خشم است.

ب)از کودک بخواهید سوال کنید( بعد از این که آن را گره زد)، آیا هوای آن بادکنک را می توان خارج کند یا هوایی به داخل آن وارد کند. از کودک بپرسید اگر مغزش بادکنک باشد و خشم هوای درون آن باشد، آیا جایی برای فکر کردن خالی و روشن خواهد داشت.

2*سپس کودک بادکنک را فشرده می کند تا منفجر شود و تمام هوای آن بیرون  بیاید.

الف)از کودک بپرسید آیا این روش راحت بیرون ریختن خشم نیست؟ چون بعضی از کودکان ممکن است از ترکیدن بادکنک بترسند. راجع به این ترس صحبت کنید.

ب)برای کودک توضیح دهید که اگر بادکنک یک آدم باشد، ترکیدن بادکنک یک  عمل پرخاشگرانه مثل زدن یک فرد، یا یک شیء خواهد بود بپرسید آیا این کار، روش مناسبی برای تخلیه خشم است؟

3*از کودک بخواهید بادکنک دیگری باد کند. این بار سر آن را نبندید،اما از او بخواهید سر آن را نگه دارد طوری که هوای داخل آن خارج نشود، توضیح دهید که بادکنک بدن است و هوای داخل آن معرف خشم است.

4*از او بخواهید به آرامی، کمی از هوای بادکنک راخالی کند، سپس با دست سر آن را بگیرد تا بسته شود.

الف)از او بپرسید "آیا بادکنک کوچک تر شده است؟ آیا ترکیده است؟ آیا به نظر نمی رسد این روش برای بیرون ریختن خشم مناسب باشد، آیا بادکنک تا زمانی که خشم خارج شود راحت می شود؟ برای کودک این واقعیت را برجسته کنید، تازمانی که خشم تخلیه می شود، هم بادکنک و هم اطرافیان آن بادکنک در آرامش خواهند بود.

5*از کودک بخواهید این کار را چندین بار تکرارکند تا زمانی که تمام هوای بادکنک خالی شود.

دوباره توضیح دهید هوای داخل بادکنک معرف خشم است. با کودک درباره ی این که چه چیزهایی ما را عصبانی می کنند و راه های مناسب تخلیه آرام خشم چیست، صحبت کنید. به کودک بگویید اگر اجازه دهیم خشم درون ما انباشته شود، مثل بادکنک می تواند بزرگ شده و بترکد و به خودمان و دیگران آسیب برسانیم. سپس او شیوه های  مختلفی را که بتواند خشم خود را به شکل مناسب تخلیه کند، مرور می کند.

 گروپ گروپ راه رفتن
پا کوبیدن و ترکاندن حباب به کودکان اجازه می دهد که به شکل جامعه پسند هیجان های خود را تخلیه کنند. در این روش کودک ابزارهای عینی بیان خشم خود را یافته است نه این که فقط به او"بازداری" گوشزد شود.

روش بازی
کودک در این روش بازی مجاز است پاها را به هر شکلی که دوست دارد به زمین بکوبد. برای کودک توضیح می دهیم که بهترین کار تند و شدید کوبیدن پا در یک مکان مناسب است. معمولاً زمانی که خشم بیرون ریخته می شود ما نه تنها احساس بهتری داریم بلکه کف گایمان گرم می شود. این علامت مطمئنی برای پایان بخشیدن به پا کوبیدن است.

سعی کنید با کودک پا بکوبید و بعد از مدتی پا کوبیدن از او بپرسید آیا کف پایش گرم تر شده است؟ اگر پاسخ منفی بود، به کودک می گوییم که به حد کافی سخت و تند  پایمان را نکوبیده ایم و در نتیجه دوباره شروع می کنیم و پاکوبیدن را ادامه می دهیم تا جایی که صورت، شاد به نظر برسد، همیشه از کودک می پرسیم آیا به نظر نمی رسد که احساس خشم از بدن بیرون رفته باشد. احساس خشم از طریق پای ما پایین می رود، خارج شده روی زمین می آید. از کودک می پرسیم در بدن خود چه احساسی دارد.

 ترکاندن حباب
حباب ترکاندن وسیله ای برای  کنترل خشم است برای این کار از حباب های پلاستیکی (ضربه گیر) استفاده می شود. از کودک می خواهیم که برای راحت شدن از خشم خود 10 حباب را بترکاند. سپس از او می پرسیم: آیا حس می کند که چگونه خشم او از انگشت شست و انگشت اشاره اش بیرون می آید. زمانی که خشم کاملاً بیرون آمد یک حباب می ترکد. معمولاً پس از ترکاندن 10 حباب به نظر می رسد خشم تمام شده باشد. زمانی که ما واقعاً عصبانی باشیم بیشتر از 10 حباب و زمان دیگر کمتر از 10 حباب لازم است.

در این باره با کودک صحبت می کنیم، وقتی که حباب می ترکد خشم به هوا می رود و به ما امکان می دهد که دوباره به آرامش برسیم. معمولاً پس از تلاش های کودک و آرام شدن او بهتر است درباره ی مسئله ای که موجب عصبانیت او شده صحبت شود.

مطالب مرتبط:
بادکنک های زنده
خشم