تبیان، دستیار زندگی

آموزش پیش دبستانی مهم است

در سال 2001 پس از آنکه اوکلاهاما یکی از اولین برنامه های پیش دبستانی فراگیر را راه اندازی کرد محققان دانشگاه جورج تاون شروع به پیگیری روند موفقیت تحصیلی کودکان پیش دبستانی در تمام طول دوران تحصیل خود در مدرسه و دانشگاه کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 آموزش پیش دبستانی مهم است
در گزارش تازه ای که در مجله تحلیل سیاست گذاری و مدیریت منتشر شده است محققان تاثیر غیر قابل انکار برنامه پیش دبستان را در موفقیت و سلامت دانش آموزان دبیرستانی نشان می دهند. این برنامه که تقریبا 70% کودکان 4 ساله را در بر می گیرد توجه زیادی را در سطح کشور امریکا برانگیخته است خصوصا در زمانی که بحث و جدل های زیادی در سطح ملی در مورد میزان مفید فایده بودن برنامه های پیش دبستانی مطرح شده است.

پروفسور ویلیام گورملی از دانشگاه جورج تاون و یکی از همین گروه از محققین در این باره مصاحبه ای را انجام داده است:
چرا این تحقیق اهمیت دارد؟
اهمیت این گزارش در آن است که نخستین تحقیق جامع و فراگیر در مورد میزان دستاورهای برنامه پیش دبستانی در سطحی وسیع و به صورت پیمایشی است. این تحقیق نشان می دهد دانش آموزان دبیرستانی که قبلا در برنامه پیش دبستانی شرکت نموده اند نمرات بالاتری در امتحانات ریاضی می گیرند و اغلب از دانش آموزان ممتاز به شمار می آیند و کمتر مردود می شوند.
فرضیه ما بر این بود که به سبب عملکرد خوب و مثبت دانش آموزان، معلمان نیز حداکثر توانایی خود را برای بالابردن کیفیت آموزش به کار بسته و به طور کلی سطح تحصیلی کلاس را بالا برده بودند. به عبارت دیگر تدریس در کلاس ها به طور قابل ملاحظه ای برای این دانش آموزان مفید و انگیزه بخش بوده است.
به طور کلی آموزش پیش دبستان، آمادگی یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد.

شما دقیقا چه چیزی را اندازه گیری کردید؟
ما بر روی سنجه هایی تمرکز کردیم که به سادگی از طریق مدارس به طور معمول گردآوری و مستند می شوند از جمله نمرات امتحانات سراسری، معدل و نمرات کلاسی، میزان شرکت در کلاس ها، حضور دانش آموزان در دوره های آموزشی پیشرفته، ضریب مردودی و مشروطی دانش آموزان.

در نتایج اولیه معلوم شد کودکان این تحقیق فعالیت بیشتری در کلاس داشته، کمتر ترسو، با اعتماد به نفس بیشتر بودند با یک استثنا: پسران سیاه پوست به نسبت همکلاسی های سفید پوست یا لاتین تبار عملکرد ضعیف تری داشتند. چرا؟
نتایج این تحقیق در خصوص دانش آموزان افریقایی تبار نسبت به سایر گروه های قومی و نژآدی امیدوار کننده نیست. سایر پژوهش ها در این زمینه نیز متاسفانه نتایج مشابهی داشته است. اما به هر حال چیزی که در مورد تمام دانش آموزان فارغ از هر پیشنیه نژادی یا قومی وجود داشت این که این کودکان در دبیرستان بسیار کمتر از سایر گروه ها، با خطر مردودی مواجه هستند.
این دستاورد بسیار مهمی است زیرا مردودی معمولا با مجموع عملکرد دانش آموز در مدرسه ضعیف باشد، نمرات پائین، غیبت از کلاس، ضریب بزهکاری بالا و سطح درآمد کمتری در آینده شغلی دانش آموزان همبستگی دارد.
با این حال همچنان کودکان لاتین تبار عملکرد مثبت بیشتری در مدرسه نسبت به همسالان سیاه پوست خود دارند برای مثال نوآموزان پیش دبستانی تنها پس از 9 ماه آموزش زبان انگلیسی به خوبی توانایی خواندن را پیدا می کنند.

شما گفتید که یکی از عوامل مهم موفقیت کودکان این برنامه، کیفیت بالای برنامه است. منظور شما از کیفیت بالا چیست؟
به طور کلی دو راه مختلف برای اندازه گیری کیفی برنامه های پیش دبستانی وجود دارد. اولین آن تمرکز بر سطح آموزشی معلمان و نسبت دانش آموز به معلم در کلاس های درس است. این مسائل به خوبی در این برنامه مد نظر قرار گرفته است. هر معلم حداقل دارای مدرک لیسانس در آموزش پیش دبستانی است. آن ها دستمزدی برابر با معلمان دوره ابتدایی مدارس دریافت می کنند. هم چنین به ازای هر 10 کودک یک مربی پیش دبستانی وجود دارد.

هزینه ها چطور؟
بنابر تخمین ما هزینه یک دوره پیش دبستانی روزانه حدود 10 هزار دلار به ازای هر کودک است. اما تحقیقات ما نشان می دهد دستاورهای بلندمدت این برنامه، هزینه زیاد کوتاه مدت آن را به خوبی توجیه می کند به طوری که سبب می شود دو برابر هزینه صرف شده در این دوره در بلند مدت صرفه جویی شود.

بنابراین مالیات دهندگان می توانند خیال خود را راحت کنند که سرمایه گذاری بر تحصیلات پیش دبستان به نتایج مطلوب می انجامد. اما آیا می توان گفت که یک برنامه پیش دبستانی با کیفیت می تواند از شکست تحصیلی کودکان جلوگیری کند؟
پاسخ به این پرسش ساده نیست. تعداد زیادی از دانش آموزان به خصوص معلولان از کمبود عزت نفس رنج می برند آن ها توانایی و موفقیت خود را باور ندارند شاید از همین روست که یک برنامه پیش دبستانی با کیفیت اهمیت می یابد.
ما لزوما نمی دانیم در ذهن کودکان چه می گذارد. ما نمی دانیم در کلاس های درس دوره ابتدایی و دبیرستان چه اتفاقی در انتظار دانش آموزان است. اما آنچه می دانیم آن است که برنامه پیش دبستانی به بسیاری از کودکان کمک می کند که همچنان خود را در جاده موفقیت تحصیلی نگه دارند و تا پایان دبیرستان را با نتایج قابل قبولی طی نمایند.

آیا برنامه پیش دبستانی فراگیر اوکلاهاما می تواند الگویی برای همه کشور باشد؟
بله اوکلاهاما تعهد جدی خود را به آموزش دوره پیش دبستانی در طول دو دهه نشان داده است و از حمایت اجتماعی عظیمی برای تعلیم و تربیت کودکان خردسال برخوردر است.

آیا یافته های تحقیق شما می تواننند بر بحث و جدل ها در مورد نتایج بلند مدت آموزش پیش دبستانی در سراسر کشور تاثیر بگذارد؟
یافته های این پژوهش بار دیگر بر اهمیت کیفیت آموزش، به کار گیری معلمان مجرب و آموزش دیده صحه می گذارند. معلمانی که به خوبی آموزش دیده و آماده صرف وقت شان برای آموزش سواد، ریاضی و علوم هستند.

مطالب مرتبط:
تناقض‌ گویی درباره پیش‌ دبستانی‌ ها
یادگیری علمی در پیش دبستانی
پیش از دبستان در سوئد

منبع: http://www.amoozesh118.com