تبیان، دستیار زندگی

موهای به درون روئیده

نکاتی در مورد موهای زیرپوستی

موهای به درون روئیده یا موهای زیرپوستی گاهی دردناک و آزاردهنده می‌شوند. معمولاً این مشکل، گریبان افرادی را می‌گیرد که موهایی درشت، و فرفری دارند؛ موی تازه در زیر پوست می‌پیچد و عفونی شده و زیر پوست باقی می‌مانند یا عفونی نشده و مدت‌ها به صورت یک برجستگی در زیر پوست باقی مانند. اما چگونه می‌توان از ایجاد مشکل جلوگیری کرد یا آن را درمان کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موی زیرپوستی
درمان موهای به درون روئیده یا موهای زیرپوستی می‌تواند به صورت خانگی انجام شود البته ممکن است در مواردی نیاز به دخالت پزشک هم باشد. در این مقاله، راه‌هایی را برای درمان و پیشگیری از ایجاد آن ارائه خواهیم کرد.

موی به درون روئیده یا موی زیرپوستی چیست؟

موهای به درون روئیده یا موهای زیرپوستی ممکن است در هر جایی از بدن به وجود آیند و در صورت عدم درمان ممکن است ایجاد عفونت کند. موهای به درون روئیده، به جای آنکه سر از پوست در بیاورند در واقع به درون پوست پیچیده‌اند.
نام علمی این مشکل «pseudofolliculitis barbae» است که به نام‌های ضربه‌های تیغ اصلاح و موهای فرورفته نیز مشهورند. همان‌طور که از نام این مشکل پیداست؛ معمولاً در بخش‌هایی از بدن رخ می‌دهد که پوست آن منطقه را با تیغ اصلاح تمیز می‌کنیم یا بخش‌هایی از بدن که دچار بریدگی‌های متعدد می‌شود.
این مناطق از بدن شامل:
* منطقه ریش
* پاها
* زیر بغل
* سینه
و ناحیه‌ی شرمگاهی


علائم و نشانه‌های موهای به درون روئیده شامل:

* خارش و سوزش در اطراف مو
* راش پوستی
* سوزش پس از اصلاح
در منطقه‌ای که دچار این مشکل شده است، شما دانه‌ای را بر سطح پوست مشاهده می‌کنید که اغلب به رنگ قرمز در آمده و حساس شده و می‌خارد و ممکن است پر از چرک شود.


چرا موها به درون می‌رویند؟

هر عاملی که مانع رشد طبیعی مو شود می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. اما به طور کلی یکی از دلایل زیر در ایجاد این مسئله دخیل هستند:

تراشیدن مو تنها راهی نیست که این مشکل را ایجاد می‌کند. اصلاح مو و کندن موها مانند برداشتن با موچین یا اپیلاسیون نیز سبب رویش مو به درون خواهد شد. موها از طریق فولیکول رشد می‌کنند اما ممکن است فولیکول مسدود و مو قبل از بیرون آمدن از فولیکول، چرخیده و به سطح پوست نرسند


1- از بین بردن موها به شیوه‌ای نامناسب
یکی از رایج‌ترین دلایل برای روئیدن موها به درون پوست، استفاده از روش‌های نامناسب از بین بردن یا خارج کردن موها یا تراشیدن آن‌هاست. اگر اصطلاحاً موها را از ته ببریم یا بسیار نزدیک به سطح پوست آن‌ها را از پوست جدا کنیم نوک تیزی از هر دانه‌ی مو باقی می‌ماند.
بیشتر این موها بدون هیچ مشکلی دوباره رشد می‌کنند؛ اما برخی هم ممکن است به درون پیچیده و آنجا به صورت وارونه و درون پوست رشد کنند. هنگامی که این مسئله پیش می‌آید، بدن واکنش نشان می‌دهد و سعی می‌کند از شر این مزاحم خلاص شود، پس التهاب ایجاد می‌کند.
تراشیدن مو تنها راهی نیست که این مشکل را ایجاد می‌کند. اصلاح مو و کندن موها مانند برداشتن با موچین یا اپیلاسیون نیز سبب رویش مو به درون خواهد شد. موها از طریق فولیکول رشد می‌کنند اما ممکن است فولیکول مسدود و مو قبل از بیرون آمدن از فولیکول، چرخیده و به سطح پوست نرسند.

2- فولیکول‌های مسدود شده
این احتمال وجود دارد که فولیکول‌ها بسته شوند با:
* پوست مرده
* خاک و غبار
اگر این اتفاق بیفتد، مو در درون فولیکول گیر کرده و به درون رشد می‌کند و ایجاد مشکل موی روئیده در درون می‌کند. در بعضی موارد ممکن است این حالت درست در زیر پوست رخ دهد.

3- سایش
سایش با پوشیدن لباس‌های تنگ برای مدت طولانی می‌تواند این مشکل را به وجود آورد. این سایش و اصطکاک با حرکت بدن در طول روز ایجاد شده و سبب می‌شود موها به طور دائم در روی پوست کشیده شوند. همین حالت سبب چرخیدن موها و برگشتن مو به درون فولیکول می‌شود.

ادامه دارد...


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.