تبیان، دستیار زندگی

مجموعه «باغ سکوت» دیدنی شد

نمایشگاه آثار چاپ دستی شکوفه فلاح با عنوان «باغ سکوت» افتتاح می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
نمایشگاه «باغ سکوت»

نمایشگاه آثار چاپ دستی شکوفه فلاح از ششم تا هفدهم مهرماه در گالری اُ میزبان علاقه مندان خواهد بود.

فلاح در این باره گفت: چاپ دستی را به طور جدی از سال 1384 و پس از تقریبا 10 سال فعالیت در رشته نقاشی آغاز کردم. درمجموعه اخیرم که از دو سال گذشته آغاز شد، تمرکزم را صرفا روی درختان گذاشته‌ام. درخت‌هایی که در این مجموعه کار کرده ام همه الهام گرفته از درخت های پیرامونم هستند و در کنار 23 اثر چاپ دستی، یک ویدئوآرت که از باغ سنگی ساخته ام نیز به نمایش گذاشته می شود.

 او افزود: من در مجموعه‌های چاپ دستی پیشینم نیز با مضمون درخت کار کرده بودم، اما دراین مجموعه با نگرشی جدیدتر به درخت نگاه کرده‌ام. باغ سکوت برای من از یک سیر و سیاحت از درون آغاز شد و درختانم از بستر وهم و خزان سربرآوردند و سرگردان بر صفحاتم نقش بستند. درختانی وهم‌آلود و تنها در دنیایی سرد و تاریک که برای نور و روشنایی تلاشی بی وقفه دارند. انگار در خواب ایستاده اند. در آنجا زمان و مکان یکسان است و در میان آنها نه به دنیا آمدنی است، نه پیری و مرگی. باغ آرمانی من خزانی بی انتهاست که بر کویری جان بخشیده و دیگر آرزوی هیچ بهاری را در سر نمی پروراند.

فلاح ادامه داد: من انسانی هستم که نمی‌توانم نسبت به جامعه پیرامون و اتفاقاتی که هر روز در جهان رخ می دهد بی اعتنا باشم و تمام این مسائل نیز به نوعی بر روی آثارم تاثیر می گذارد. وقتی جنگی اتفاق می افتد نه تنها انسان ها به ورطه نابودی کشیده می شوند بلکه طبیعت جاندار و بی جان اطراف آنها نیز نابود می گردد. حاصل جنگ ها را ببنید. به خاطر جنگ نه انسان ها جان سالم به در می برند نه درخت سالمی در خاک به جا می ماند. از این رو در ذهن من باغی خلق شد که نه منتظر زایش بهار بود و نه مرگ. در این راستا مدیوم چاپ دستی و تکنیک های شگفت انگیز کالکوگرافی بهترین امکان را برای خلق این فضای وهم آلود در اختیار من گذاشت.

شکوفه فلاح متولد 1352 کرمان، کارشناس ارشد نقاشی و عضو انجمن نقاشان ایران و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی است. او بیش از 13 سال است که تمرکزش را به شکل جدی بر روی چاپ گذاشته است و از سال 1386 تاکنون سه نمایشگاه انفرادی در گالری مهروا و سایان اصفهان برپا کرده است. آثار وی در بیش از 45 نمایشگاه گروهی نقاشی و چاپ درمعرض دید مخاطبان قرا گرفته است. او همچنین به عنوان نمایشگاه‌گردان، سه نمایشگاه مهم چاپ دستی نیز در موسسه هنری صبا، گالری هور و گالری هفت ثمر برپا کرده و آثارش در مجموعه های متعددی از سالانه ها و دو سالانه های چاپ دستی در دنیا نگهداری می گردند.

نمایشگاه چاپ دستی شکوفه فلاح از ششم تا هفدهم مهرماه در گالری اُ واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان خدری (شاهین)، پلاک 18 برپا خواهد بود.

منبع: روابط عمومی نمایشگاه «باغ سکوت»