تبیان، دستیار زندگی

کاهش تراکم استخوان‌ها در مردان، 6 نشانه مشخص دارد!

علائم پوکی استخوان در آقایان

اگرچه از دست رفتن استخوان‌ها یا پوکی استخوان در مردان کمتر از زنان مطرح می‌شود ولی در صورت بروز، می‌تواند با علائم شناخته شده‌ای همراه باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوکی استخوان

سابقه وجود بیماری در خانواده، سابقه استفاده ممتد از داروهای کورتیکواستروئید، استعمال دخانیات، استفاده از روش زندگی بدون ورزش و تحرک کافی، مصرف زیاد الکل و کافئین، اختلالات دستگاه گوارش، ورزش کمتر از حد معمول، کمبود هورمون تستوسترون، فعالیت بیش از حد غده تیروئید و ... از عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در هر دو جنس است.
اخبار مربوط به پوکی استخوان در مردان همگی بد نیستند. با رعایت عادت‌های بهداشتی صحیح مانند اصلاح رژیم غذایی، انجام ورزش و نگه داشتن وزن در حد طبیعی، می‌توان خطر از بین رفتن استخوان و شکستگی‌ها را کاهش داد. بسیاری از مردان آمریکایی روزانه به مقدار کافی کلسیم مصرف نمی‌کنند. باید به این افراد یادآور شد که روزانه به 1200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. ویتامین دی نیز برای استحکام استخوان‌ها نیاز است و مردان باید روزانه 10 تا 20 میکروگرم (400 تا 800 واحد بین‌المللی) مصرف کنند.

درد عضله و گرفتگی عضلات

درد عضلانی همراه با گرفتگی عضلات می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تراکم استخوان در هر دو جنس باشد. در واقع بسیاری از افراد قادر به تشخیص درد عضلات ناشی از کاهش تراکم استخوان‌ها نیستند. به همین دلیل مراجعه به موقع به پزشک و کشف جزئیات این دردها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مشکل در حرکت

اغلب کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که بزرگسالان حداقل در روز 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشند. اما این کار برای مردانی که در آستانه ابتلا به پوکی استخوان هستند، کمی دشوار به نظر می‌رسد. اگر شما برای انجام فعالیت‌های فیزیکی به دلیل درد در کمر و یا مفاصل دچار مشکل هستید، زمان آن رسیده که برای تشخیص ابتلا به پوکی استخوان به پزشک مراجعه کنید. برخوردهای اولیه با این دردها به مدیریت درد و کنترل پوکی استخوان در آینده کمک می‌کند.

کمبود ویتامین دی

داشتن سطوح پایین ویتامین دی مسلماً نشانه‌ای از پوکی استخوان نیست ولی می‌تواند یکی از عوامل ابتلا به آن و کاهش تراکم استخوان باشد. به همین دلیل کارشناسان اصرار دارند که مردان به ویژه مردان بالای 50 سال سطوح ویتامین دی بدن خود را به طور منظم چک کنند. استفاده از مکمل‌های روزانه ویتامین دی و قرارگیری کافی در معرض نور خورشید، مشکل کمبود ویتامین دی را جبران می‌کند.

گرچه با افزایش سن به ویژه از میانسالی به بعد کوتاه شدن قد روندی طبیعی است اما ابتلا به پوکی استخوان این روند را تا حد زیادی تسریع می‌کند. اگر کوتاه شدن قد بیش از 2.5 سانتی‌متر باشد ممکن است این موضوع نشان دهنده ابتلا به پوکی استخوان باشد


شکستن ناخن‌ها به راحتی

ناخن‌های ضعیف و شکننده می‌توانند نشانه‌ای از ابتلا به پوکی استخوان چه در مردان و چه در زنان باشند. با توجه به نقش احیاکننده سلولی کلسیم می‌توان گفت که این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و ناخن‌ها دارد. اگر بدن کلسیم کافی نداشته باشد مشکلاتی مانند خشکی پوست یا بروز ترک پوستی و همچنین شکنندگی ناخن‌ها غیرقابل اجتناب می‌شود. اگر با این مشکلات مواجه شده‌اید، نیاز دارید سطح کلسیم بدنتان را چک کنید.

کوتاهی قد

گرچه با افزایش سن به ویژه از میانسالی به بعد کوتاه شدن قد روندی طبیعی است اما ابتلا به پوکی استخوان این روند را تا حد زیادی تسریع می‌کند. اگر کوتاه شدن قد بیش از 2.5 سانتی‌متر باشد ممکن است این موضوع نشان دهنده ابتلا به پوکی استخوان باشد.

مشکلات لثه

اولین نشانه قابل رویت تخریب استخوان‌ها در دهان شما قابل مشاهده است و آن ‌هم با کاهش بافت لثه‌ها. در واقع کاهش تراکم استخوان می‌تواند منجر به تحلیل لثه‌ها شود. به همین جهت افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان باید برای بررسی سلامت دندان‌ها مراجعات مکرر به دندان‌پزشک داشته باشند.

منبع: آوای سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.