تبیان، دستیار زندگی

اشکالات املایی دانش آموزان

به طور کلی اشکالات یا ناشی از محیط است یا از خود فرد ناشی می شود. از دیدگاه روان شناختی می توان اشکالات املایی را ناشی از موارد زیر دانست:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  محبوبه همت -مرکز یادگیری تبیان
اشکالات املایی دانش آموزان
ضعف در حساسیت شنوایی،مثال: به جای "تار" می نویسد "کار"

ضعف در حافظه ی دیداری(غلط نویسی حرف هم صدا) مثال: "طناب" و "تناب" ضعف در حافظه ی دیداری(جابه جا نوشتن حروف در کلمه) مثال: "مادر" که "مارد" نوشته می شود.

قرینه نویسی(آیینه نویسی)، وارونه نویسی(چپه نویسی)، عدم دقت (کم گذاشتن سرکج، تشدید، کم وزیاد گذاشتن نقطه و دندانه ها و ....)، نارسانویسی(عدم وضوح و خوانایی نوشته)

روشن است که با شناسایی سریع و به موقع مشکلات املایی روند درمان تسهیل می یابد و از تثبیت ناتوانی یادگیری در کودکان و افت تحصیلی جلوگیری خواهد شد.

 چرا مهم است که اختلالات یادگیری تشخیص دهیم؟
پیشرفت تحصیلی تاثیر بسزایی برای اعتماد به نفس و تاثیر مثبت ذهنی او از خود دارد به همین دلیل شکست نسبی یا مطلق تحصیل در مدرسه یک عامل خطر مهم برای شکل گیری اختلالات روان پزشکی بعدی می باشد. معمولاً این کودکان اسیر یک چرخه هیجانی منفی می شوند. به این صورت که ناتوانی تحصیل منجر به احساس شکست و ناکامی، اعتماد به نفس ضعیف، اضطراب، افسردگی و نقص در کفایت اجتماعی می گردد که این موارد باتوانایی کودک برای مشارکت فعال و موثر در امور مدرسه تداخل می کند و مشکل یادگیری کودک شدت می یابد و تشدید اختلال یادگیری باعث تشدید موارد فوق می گردد و وضعیت کودک بدتر و بدتر می شود. به دلیل تمام موارد فوق تشخیص کودکان با اختلال یادگیری کمک بسزایی به کودک و خانواده او می نماید و عدم تشخیص و مداخله مناسب، تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر زندگی و آینده کودک می گذارد.

شیوع
شیوع واقعی این اختلالات ناشناخته است و تخمین زده می شود حدود 5 تا 10 درصد کودکان سنین مدرسه درگیر این  اختلال باشند. اختلال خواندن نسبت به اختلالات دیکته و ریاضیات شایع تر می باشد. در مواردی نیز به طور مختلط هر سه نوع اختلال ممکن است دیده شود.

اختلالات یادگیری در پسران شایع تر از دختران است. این نسبت در پسران سه برابر دختران و گاهی پنج برابر می باشد.

مطالب مرتبط:
مهارت های دیکته نویسی
علل ضعف دانش آموزان در درس دیکته