تبیان، دستیار زندگی

علل ناتوانی های یادگیری

ناتوانی یادگیری می تواند علت های متعددی داشته باشد. برای بررسی این علل باید عوامل زیر مورد ارزیابی قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان
علل ناتوانی های یادگیری
ناتوانی یادگیری می تواند علت های متعددی داشته باشد. برای بررسی این  علل باید عوامل زیر مورد ارزیابی قرار گیرد.

الف)ضعف عوامل آموزشی: غیبت های مکرر از کلاس درس، اختلال یا نقص در برنامه ی آموزشی مثل عدم حضور معلم یا جا به جایی معلمین. فقدان مهارت کافی در معلمین. سوءرفتار با کودک در محیط های آموزشی .

ب)عوامل محیطی: غیبت های محیطی بسیاری وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: جدایی طولانی کودک از والدین به ویژه مادر، به هر دلیل (این جدایی در دوران نوزادی تأثیرات شدیدی بر رشد کودک دارد.) بیماری، ضعف و ناتوانی شدید و طولانی در دوران نوزادی یا سال های اولیه زندگی کودک، کودکی که مورد بی توجهی قرارگرفته و از تأثیر و همراهی متقابل والدین، بزرگسالان یا سایر کودکان در لحظات یا فرصت های موثر زندگی شدیداً محروم می شود.

ج)عوامل روانی: امکان دارد کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در عملکرد روانی پایه چون ادراک، حافظه و شکل دادن به مفاهیم اختلال داشته باشد.

د)عوامل فیزیولوژیک:بسیاری از مختصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ناتوانی های یادگیری آسیب دیدگی مغزی، شدید یا جزئی و صدمه وارده به دستگاه عصبی و مرکزی است.

  ه)عوامل ژنتیکی: شواهدی در دست است که نشان می  دهد ناتوانی های یادگیری احتمالاً در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود، در واقع عوامل ژنتیکی در بسیاری از ناتوانی های یادگیری نقش دارند.

و)عوامل بیوشیمیایی: اختلالات متابولیک از جمله عوامل دیگری هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند اختلالاتی مثل هایپوگلیسمی،کم کاری تیروئید و ...

ز)عوامل پیش، هنگام و بعد از تولدی

ح)نواقص جزئی در عملکرد مغزی

مطالب مرتبط:
ناتوانی های یادگیری
اختلالات یادگیری